THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13618 |
Resumo: | Traditional knowledge acquisition within Argentine universities are governed by a curriculum under current strict educational policies and do not always contemplate the social bond. In recent years, the Universidad Nacional de San Luis has fostered complex thinking, from the concept of multidimensionality and interdisciplinary knowledge dialogue, encouraging relationships between various faculties. Since then, various sectors of society (NGOs, provincial government, schools) have linked with the university in order to promote technology transfer to solve a social problem (presence of arsenic in drinking water). |
id |
FURG-2_e16e666141e8c0372a715b87810c38b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13618 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITYEL ROL DEL PENSAMIENTO COMPLEJO EN LA VINCULACIÓN TECNOLÓGICA EN LA UNIVERSIDADO PAPEL DO PENSAMENTO COMPLEXO NA LIGAÇÃO DA TECNOLOGIA NA UNIVERSIDADEvinculación socialpensamiento complejotransferencia tecnológicatecnología socialVínculo social. Pensamento complexo. Transferência de tecnologia. Tecnologia social.Social links. Complex thinking. Technology transfer. Social technologyTraditional knowledge acquisition within Argentine universities are governed by a curriculum under current strict educational policies and do not always contemplate the social bond. In recent years, the Universidad Nacional de San Luis has fostered complex thinking, from the concept of multidimensionality and interdisciplinary knowledge dialogue, encouraging relationships between various faculties. Since then, various sectors of society (NGOs, provincial government, schools) have linked with the university in order to promote technology transfer to solve a social problem (presence of arsenic in drinking water).La adquisición de conocimientos y saberes tradicionales dentro de las universidades argentinas están regidos por una currícula bajo las actuales políticas educativas y no siempre contemplan el vínculo social. En los últimos años, la Universidad Nacional de San Luis ha propiciado el pensamiento complejo, desde el concepto de la pluridimensionalidad y el diálogo de saberes interdisciplinar, fomentando las relaciones entre diversas facultades. Desde esta impronta, se han establecido vínculos con diversos sectores de la sociedad (ONGs, gobierno provincial, escuelas) con el fin de realizar una vinculación-transferencia tecnológica destinada a paliar una problemática social (presencia de arsénico en aguas de consumo).A aquisição de conhecimentos e conhecimentos tradicionais dentro das universidades argentinas é regida por um currículo dentro das políticas educacionais vigentes e nem sempre contempla o vínculo social. Nos últimos anos, a Universidade Nacional de San Luis tem fomentado o pensamento complexo, a partir do conceito de multidimensionalidade e o diálogo do conhecimento interdisciplinar, fomentando as relações entre as diversas faculdades. A partir desta impressão, foram estabelecidas ligações com vários setores da sociedade (ONGs, governo provincial, escolas) a fim de fazer uma transferência de tecnologia de ligação com o objetivo de aliviar um problema social (presença de arsênico na água potável).Universidade Federal do Rio Grande2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1361810.14295/momento.v30i03.13618Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 75-83Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 75-832316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13618/9189Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarroso Quiroga, María Martha2021-12-22T16:21:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13618Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-22T16:21:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY EL ROL DEL PENSAMIENTO COMPLEJO EN LA VINCULACIÓN TECNOLÓGICA EN LA UNIVERSIDAD O PAPEL DO PENSAMENTO COMPLEXO NA LIGAÇÃO DA TECNOLOGIA NA UNIVERSIDADE |
title |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY |
spellingShingle |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY Barroso Quiroga, María Martha vinculación social pensamiento complejo transferencia tecnológica tecnología social Vínculo social. Pensamento complexo. Transferência de tecnologia. Tecnologia social. Social links. Complex thinking. Technology transfer. Social technology |
title_short |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY |
title_full |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY |
title_fullStr |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY |
title_full_unstemmed |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY |
title_sort |
THE ROLE OF COMPLEX THINKING IN TECHNOLOGY LINKAGE AT UNIVERSITY |
author |
Barroso Quiroga, María Martha |
author_facet |
Barroso Quiroga, María Martha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barroso Quiroga, María Martha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
vinculación social pensamiento complejo transferencia tecnológica tecnología social Vínculo social. Pensamento complexo. Transferência de tecnologia. Tecnologia social. Social links. Complex thinking. Technology transfer. Social technology |
topic |
vinculación social pensamiento complejo transferencia tecnológica tecnología social Vínculo social. Pensamento complexo. Transferência de tecnologia. Tecnologia social. Social links. Complex thinking. Technology transfer. Social technology |
description |
Traditional knowledge acquisition within Argentine universities are governed by a curriculum under current strict educational policies and do not always contemplate the social bond. In recent years, the Universidad Nacional de San Luis has fostered complex thinking, from the concept of multidimensionality and interdisciplinary knowledge dialogue, encouraging relationships between various faculties. Since then, various sectors of society (NGOs, provincial government, schools) have linked with the university in order to promote technology transfer to solve a social problem (presence of arsenic in drinking water). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13618 10.14295/momento.v30i03.13618 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13618 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v30i03.13618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13618/9189 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 75-83 Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 75-83 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872154005504 |