FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131 |
Resumo: | This article aims to investigate the teaching of orality in early childhood education in the light of historical-cultural theory, systematising didactic-pedagogical suggestions for this school level. We are guided by the assumption that the teaching of the mother language, particularly of orality, must ensure that early childhood school allows babies and children to appropriate and participate in different oral discursive practices. In this context, we challenge ourselves to make explicit intentional actions, in a critical-propositional dialogue with the National Common Curricular Base, strained by why, what and how we teach orality in early childhood education. Thus, we support the idea that pedagogical practices in early childhood education, when guided by objectives-contents-methodologies, enable achievements and learning that develop the oral language in its maximum possibilities according to the specificities of each moment of development. |
id |
FURG-2_f446f3ab0e7c009fb4cd679f2daf5a10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13131 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspectiveDE LOS BALBUCIOS A LAS PALABRAS: : la enseñanza de la oralidad en la educación infantil en la perspectiva histórico-culturalDOS BALBUCIOS ÀS PALAVRAS: o ensino da oralidade na Educação Infantil à luz da perspectiva histórico-culturalEducação InfantilDesenvolvimento da CriançaConteúdos da Educação InfantilThis article aims to investigate the teaching of orality in early childhood education in the light of historical-cultural theory, systematising didactic-pedagogical suggestions for this school level. We are guided by the assumption that the teaching of the mother language, particularly of orality, must ensure that early childhood school allows babies and children to appropriate and participate in different oral discursive practices. In this context, we challenge ourselves to make explicit intentional actions, in a critical-propositional dialogue with the National Common Curricular Base, strained by why, what and how we teach orality in early childhood education. Thus, we support the idea that pedagogical practices in early childhood education, when guided by objectives-contents-methodologies, enable achievements and learning that develop the oral language in its maximum possibilities according to the specificities of each moment of development.Este artículo tiene como objetivo investigar la enseñanza de la oralidad en la educación infantil a la luz de la teoría histórico-cultural, sistematizando sugerencias didáctico-pedagógicas para este nivel escolar. Nos guiamos por el supuesto de que la enseñanza de la lengua materna, específicamente la oralidad, debe asegurar que la escuela de la primera infancia permita que los bebés y los niños se apropien y participen de las diferentes prácticas discursivas orales. Para ello, nos desafiamos a realizar acciones intencionales explícitas, en un diálogo crítico-proposicional con la Base Curricular Común Nacional, tenso por el por qué, qué y cómo enseñamos la oralidad en la educación infantil. Así, defendemos que las prácticas pedagógicas en la educación infantil, guiadas por los objetivos-contenidos-metodologías, posibilitan logros y aprendizajes que desarrollan el lenguaje oral en sus máximas posibilidades de acuerdo a las especificidades de cada momento de desarrollo.Este artigo objetiva investigar o ensino da oralidade na Educação Infantil à luz da teoria histórico-cultural, sistematizando sugestões didático-pedagógicas para esse nível escolar. Orientamo-nos pelo pressuposto de que o ensino da língua materna, especificamente, da oralidade deva garantir que a escola de educação infantil possibilite que bebês e crianças possam se apropriar e participar de diferentes práticas discursivas orais. Para isso, desafiamo-nos a explicitar ações intencionais, em diálogo crítico-propositivo com a Base Nacional Comum Curricular, tensionando porquê, o quê e como ensinamos a oralidade na Educação Infantil. Assim, defendemos que as práticas pedagógicas na Educação Infantil, orientadas pelos objetivos-conteúdos-metodologias, possibilitem conquistas e aprendizagens que desenvolvam a linguagem oral em suas máximas possibilidades, de acordo as especificidades de cada momento do desenvolvimento.Universidade Federal do Rio Grande2021-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1313110.14295/momento.v30i01.13131Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico críticaMomento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico crítica2316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131/8982Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLazaretti, Lucineia Maria Saccomani, Maria Claudia da Silva2021-10-27T00:34:18Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13131Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-10-27T00:34:18Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective DE LOS BALBUCIOS A LAS PALABRAS: : la enseñanza de la oralidad en la educación infantil en la perspectiva histórico-cultural DOS BALBUCIOS ÀS PALAVRAS: o ensino da oralidade na Educação Infantil à luz da perspectiva histórico-cultural |
title |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective |
spellingShingle |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective Lazaretti, Lucineia Maria Educação Infantil Desenvolvimento da Criança Conteúdos da Educação Infantil |
title_short |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective |
title_full |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective |
title_fullStr |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective |
title_full_unstemmed |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective |
title_sort |
FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective |
author |
Lazaretti, Lucineia Maria |
author_facet |
Lazaretti, Lucineia Maria Saccomani, Maria Claudia da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Saccomani, Maria Claudia da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lazaretti, Lucineia Maria Saccomani, Maria Claudia da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Desenvolvimento da Criança Conteúdos da Educação Infantil |
topic |
Educação Infantil Desenvolvimento da Criança Conteúdos da Educação Infantil |
description |
This article aims to investigate the teaching of orality in early childhood education in the light of historical-cultural theory, systematising didactic-pedagogical suggestions for this school level. We are guided by the assumption that the teaching of the mother language, particularly of orality, must ensure that early childhood school allows babies and children to appropriate and participate in different oral discursive practices. In this context, we challenge ourselves to make explicit intentional actions, in a critical-propositional dialogue with the National Common Curricular Base, strained by why, what and how we teach orality in early childhood education. Thus, we support the idea that pedagogical practices in early childhood education, when guided by objectives-contents-methodologies, enable achievements and learning that develop the oral language in its maximum possibilities according to the specificities of each moment of development. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131 10.14295/momento.v30i01.13131 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v30i01.13131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131/8982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico crítica Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico crítica 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872073265152 |