Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539 |
Resumo: | The Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio) contains exhibitions from which aspects of marine organisms and ecosystems are addressed envisioning environmental conservation. The aim of this paper was to investigate the knowledge of Marine Sciences and the meanings of Environmental Education (EE) valued in the permanent (PE) and temporary (TE) exhibitions organized in 2019 at AquaRio. A qualitative and quantitative thematic analysis, based on the descriptions of both sets of exhibitions available on the institution's website, was carried out. The results point to the prevalence of knowledge of Ecology and Zoology in the PE, while the TE focus on objectives related to EE and aiming at behavioural change of visitors towards conservation. These data are discussed in terms of pedagogical possibilities and limits based on the history of aquariums and the EE macrotrends. |
id |
FURG-9_0988a1f74d8e584579f59b3ab0ca2d09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12539 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquariumEnfoque expositivo de las Ciencias Marinas y la Educación Ambiental en un acuarioAbordagem expositiva das Ciências do Mar e da Educação Ambiental em um aquário de visitaçãoMuseu de CiênciaEnsino de Biologia MarinhaEducação AmbientalThe Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio) contains exhibitions from which aspects of marine organisms and ecosystems are addressed envisioning environmental conservation. The aim of this paper was to investigate the knowledge of Marine Sciences and the meanings of Environmental Education (EE) valued in the permanent (PE) and temporary (TE) exhibitions organized in 2019 at AquaRio. A qualitative and quantitative thematic analysis, based on the descriptions of both sets of exhibitions available on the institution's website, was carried out. The results point to the prevalence of knowledge of Ecology and Zoology in the PE, while the TE focus on objectives related to EE and aiming at behavioural change of visitors towards conservation. These data are discussed in terms of pedagogical possibilities and limits based on the history of aquariums and the EE macrotrends.El Acuario Marino de Río de Janeiro (AquaRio) presenta exposiciones en las que se abordan aspectos de los organismos y ecosistemas marinos con miras a la conservación del medio ambiente. El objetivo de este artículo fue investigar el conocimiento de las Ciencias del Mar y los significados de la Educación Ambiental (EA) valorados en las exposiciones permanentes (EP) y temporales (ET) del AquaRio organizadas en 2019. Se realizó un análisis temático cualitativa y cuantitativa de las descripciones de ambos conjuntos de exposiciones disponibles en el portal electrónico de la institución. Los resultados apuntan a la prevalencia del conocimiento de Ecología y Zoología en la EP, mientras que los ET se enfocan en objetivos relacionados con EA y guiados por el cambio de comportamiento de los visitantes con el objetivo de la conservación. Estos datos se discuten en términos de potencialidades y límites pedagógicos basados en la historia de los acuarios y las macrotendencias de la EA.O Aquário Marinho do Rio de Janeiro (AquaRio) apresenta exposições a partir das quais são abordados aspectos sobre organismos e ecossistemas marinhos visando a conservação ambiental. O objetivo deste artigo consistiu em investigar os conhecimentos de Ciências do Mar e os sentidos de Educação Ambiental (EA) valorizados nas exposições permanentes (EP) e temporárias (ET) do AquaRio organizadas em 2019. Foi realizada uma análise temática qualiquantitativa das descrições de ambos os conjuntos de exposições disponibilizadas no portal eletrônico da instituição. Os resultados apontam a prevalência de conhecimentos de Ecologia e de Zoologia nas EP, enquanto as ET focalizam objetivos relacionados à EA e pautados na mudança comportamental dos visitantes visando a conservação. Esses dados são discutidos em termos de potencialidades e limites pedagógicos a partir do histórico dos aquários e das macrotendências da EA.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1253910.14295/remea.v38i2.12539REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 115-1401517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539/9004http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes Biondo, FrancoOliveira, Vinícius Peruzzi de2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12539Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium Enfoque expositivo de las Ciencias Marinas y la Educación Ambiental en un acuario Abordagem expositiva das Ciências do Mar e da Educação Ambiental em um aquário de visitação |
title |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium |
spellingShingle |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium Gomes Biondo, Franco Museu de Ciência Ensino de Biologia Marinha Educação Ambiental |
title_short |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium |
title_full |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium |
title_fullStr |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium |
title_full_unstemmed |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium |
title_sort |
Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium |
author |
Gomes Biondo, Franco |
author_facet |
Gomes Biondo, Franco Oliveira, Vinícius Peruzzi de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Vinícius Peruzzi de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes Biondo, Franco Oliveira, Vinícius Peruzzi de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Museu de Ciência Ensino de Biologia Marinha Educação Ambiental |
topic |
Museu de Ciência Ensino de Biologia Marinha Educação Ambiental |
description |
The Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio) contains exhibitions from which aspects of marine organisms and ecosystems are addressed envisioning environmental conservation. The aim of this paper was to investigate the knowledge of Marine Sciences and the meanings of Environmental Education (EE) valued in the permanent (PE) and temporary (TE) exhibitions organized in 2019 at AquaRio. A qualitative and quantitative thematic analysis, based on the descriptions of both sets of exhibitions available on the institution's website, was carried out. The results point to the prevalence of knowledge of Ecology and Zoology in the PE, while the TE focus on objectives related to EE and aiming at behavioural change of visitors towards conservation. These data are discussed in terms of pedagogical possibilities and limits based on the history of aquariums and the EE macrotrends. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539 10.14295/remea.v38i2.12539 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i2.12539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539/9004 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 115-140 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787889516544 |