Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes Biondo, Franco
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Vinícius Peruzzi de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539
Resumo: The Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio) contains exhibitions from which aspects of marine organisms and ecosystems are addressed envisioning environmental conservation. The aim of this paper was to investigate the knowledge of Marine Sciences and the meanings of Environmental Education (EE) valued in the permanent (PE) and temporary (TE) exhibitions organized in 2019 at AquaRio. A qualitative and quantitative thematic analysis, based on the descriptions of both sets of exhibitions available on the institution's website, was carried out. The results point to the prevalence of knowledge of Ecology and Zoology in the PE, while the TE focus on objectives related to EE and aiming at behavioural change of visitors towards conservation. These data are discussed in terms of pedagogical possibilities and limits based on the history of aquariums and the EE macrotrends.
id FURG-9_0988a1f74d8e584579f59b3ab0ca2d09
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12539
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquariumEnfoque expositivo de las Ciencias Marinas y la Educación Ambiental en un acuarioAbordagem expositiva das Ciências do Mar e da Educação Ambiental em um aquário de visitaçãoMuseu de CiênciaEnsino de Biologia MarinhaEducação AmbientalThe Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio) contains exhibitions from which aspects of marine organisms and ecosystems are addressed envisioning environmental conservation. The aim of this paper was to investigate the knowledge of Marine Sciences and the meanings of Environmental Education (EE) valued in the permanent (PE) and temporary (TE) exhibitions organized in 2019 at AquaRio. A qualitative and quantitative thematic analysis, based on the descriptions of both sets of exhibitions available on the institution's website, was carried out. The results point to the prevalence of knowledge of Ecology and Zoology in the PE, while the TE focus on objectives related to EE and aiming at behavioural change of visitors towards conservation. These data are discussed in terms of pedagogical possibilities and limits based on the history of aquariums and the EE macrotrends.El Acuario Marino de Río de Janeiro (AquaRio) presenta exposiciones en las que se abordan aspectos de los organismos y ecosistemas marinos con miras a la conservación del medio ambiente. El objetivo de este artículo fue investigar el conocimiento de las Ciencias del Mar y los significados de la Educación Ambiental (EA) valorados en las exposiciones permanentes (EP) y temporales (ET) del AquaRio organizadas en 2019. Se realizó un análisis temático cualitativa y cuantitativa de las descripciones de ambos conjuntos de exposiciones disponibles en el portal electrónico de la institución. Los resultados apuntan a la prevalencia del conocimiento de Ecología y Zoología en la EP, mientras que los ET se enfocan en objetivos relacionados con EA y guiados por el cambio de comportamiento de los visitantes con el objetivo de la conservación. Estos datos se discuten en términos de potencialidades y límites pedagógicos basados ​​en la historia de los acuarios y las macrotendencias de la EA.O Aquário Marinho do Rio de Janeiro (AquaRio) apresenta exposições a partir das quais são abordados aspectos sobre organismos e ecossistemas marinhos visando a conservação ambiental. O objetivo deste artigo consistiu em investigar os conhecimentos de Ciências do Mar e os sentidos de Educação Ambiental (EA) valorizados nas exposições permanentes (EP) e temporárias (ET) do AquaRio organizadas em 2019. Foi realizada uma análise temática qualiquantitativa das descrições de ambos os conjuntos de exposições disponibilizadas no portal eletrônico da instituição. Os resultados apontam a prevalência de conhecimentos de Ecologia e de Zoologia nas EP, enquanto as ET focalizam objetivos relacionados à EA e pautados na mudança comportamental dos visitantes visando a conservação. Esses dados são discutidos em termos de potencialidades e limites pedagógicos a partir do histórico dos aquários e das macrotendências da EA.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1253910.14295/remea.v38i2.12539REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 115-1401517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539/9004http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes Biondo, FrancoOliveira, Vinícius Peruzzi de2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12539Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
Enfoque expositivo de las Ciencias Marinas y la Educación Ambiental en un acuario
Abordagem expositiva das Ciências do Mar e da Educação Ambiental em um aquário de visitação
title Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
spellingShingle Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
Gomes Biondo, Franco
Museu de Ciência
Ensino de Biologia Marinha
Educação Ambiental
title_short Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
title_full Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
title_fullStr Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
title_full_unstemmed Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
title_sort Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium
author Gomes Biondo, Franco
author_facet Gomes Biondo, Franco
Oliveira, Vinícius Peruzzi de
author_role author
author2 Oliveira, Vinícius Peruzzi de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes Biondo, Franco
Oliveira, Vinícius Peruzzi de
dc.subject.por.fl_str_mv Museu de Ciência
Ensino de Biologia Marinha
Educação Ambiental
topic Museu de Ciência
Ensino de Biologia Marinha
Educação Ambiental
description The Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio) contains exhibitions from which aspects of marine organisms and ecosystems are addressed envisioning environmental conservation. The aim of this paper was to investigate the knowledge of Marine Sciences and the meanings of Environmental Education (EE) valued in the permanent (PE) and temporary (TE) exhibitions organized in 2019 at AquaRio. A qualitative and quantitative thematic analysis, based on the descriptions of both sets of exhibitions available on the institution's website, was carried out. The results point to the prevalence of knowledge of Ecology and Zoology in the PE, while the TE focus on objectives related to EE and aiming at behavioural change of visitors towards conservation. These data are discussed in terms of pedagogical possibilities and limits based on the history of aquariums and the EE macrotrends.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539
10.14295/remea.v38i2.12539
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i2.12539
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12539/9004
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 115-140
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787889516544