Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354 |
Resumo: | The myths involving snakes, when associated with the lack of knowledge about the ecological and socioeconomic importance of this group, can potentiate biophobia, causing extermination of fauna thus affecting all biodiversity. In this context, Environmental Education stands out as a tool for building knowledge and raising awareness in the way people relate to fauna. The research investigated, through semi-structured questionnaires pre and post Environmental Education intervention, aspects in the knowledge about snakes of adolescents from institutions between Itabuna and Ilhéus. After analysing the first questionnaires, an Environmental Education project was designed and applied of informing the mistakes in the responses and promoting the awareness of the research subjects about these reptiles. The questionnaire was redistributed after the project and the results were compared in a qualitative and quantitative analysis, showing positive advances. |
id |
FURG-9_60abf52a6078bfe6333c6bc4ad3f953f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/11354 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, BrazilLa educación ambiental como una herramienta para crear conciencia y construir conocimiento sobre las serpientes: un estudio en el sur de Bahía, BrasilA Educação Ambiental como ferramenta de sensibilização e construção do conhecimento sobre serpentes: um estudo no sul da Bahia, BrasilofidiofaunaquestionáriosbiodiversidadeOfidiofaunaEducación AmbientalBiodiversidadOphidian faunaEnvironmental educationBiodiversityThe myths involving snakes, when associated with the lack of knowledge about the ecological and socioeconomic importance of this group, can potentiate biophobia, causing extermination of fauna thus affecting all biodiversity. In this context, Environmental Education stands out as a tool for building knowledge and raising awareness in the way people relate to fauna. The research investigated, through semi-structured questionnaires pre and post Environmental Education intervention, aspects in the knowledge about snakes of adolescents from institutions between Itabuna and Ilhéus. After analysing the first questionnaires, an Environmental Education project was designed and applied of informing the mistakes in the responses and promoting the awareness of the research subjects about these reptiles. The questionnaire was redistributed after the project and the results were compared in a qualitative and quantitative analysis, showing positive advances.Los mitos que involucran a las serpientes, cuando se asocian con la falta de conocimiento sobre la importancia ecológica y socioeconómica de este grupo, pueden potenciar la biofobia, causando el exterminio de las ofidiofauna, lo que afecta la biodiversidad. En este contexto, la Educación Ambiental se destaca como una herramienta para construir conocimiento y crear conciencia sobre la forma en que las personas se relacionan con la fauna. Fue investigado, mediante cuestionarios semiestructurados antes y después de la intervención de educación ambiental, aspectos del conocimiento sobre las serpientes de adolescentes de instituciones entre Itabuna e Ilhéus. Después de analizar los primeros cuestionarios, se desarrolló y aplicó un proyecto de educación ambiental con el objetivo de informar los errores en las respuestas y promover la conciencia de los sujetos de investigación sobre estos reptiles. El cuestionario se redistribuyó después del proyecto y los resultados se compararon en un análisis cualitativo y cuantitativo, mostrando avances positivos.Os mitos envolvendo as serpentes, quando associados à falta de conhecimento sobre a importância ecológica e socioeconômica desse grupo, pode potencializar a biofobia, causando o extermínio da ofidiofauna, afetando assim a biodiversidade. Nesse contexto, a Educação Ambiental se destaca como ferramenta de construção do conhecimento e sensibilização na forma como as pessoas se relacionam com a fauna. A pesquisa investigou, por meio de questionários semiestruturados pré e pós intervenção de EA, aspectos no conhecimento sobre serpentes de adolescentes de instituições entre Itabuna e Ilhéus. Após análise dos primeiros questionários, um projeto de EA foi elaborado e aplicado objetivando informar sobre os equívocos nas respostas e promover a sensibilização dos sujeitos da pesquisa acerca desses répteis. O questionário foi redistribuído após o projeto e os resultados foram comparados em uma análise quali-quantitativa, demonstrando avanços positivos.Lepidus2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMétodoapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1135410.14295/remea.v37i4.11354REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 339-3591517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354/8413Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Lorena NascimentoProfice, Christiana CabicieriSchiavetti, Alexandre2022-08-30T13:17:15Zoai:periodicos.furg.br:article/11354Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:17:15Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil La educación ambiental como una herramienta para crear conciencia y construir conocimiento sobre las serpientes: un estudio en el sur de Bahía, Brasil A Educação Ambiental como ferramenta de sensibilização e construção do conhecimento sobre serpentes: um estudo no sul da Bahia, Brasil |
title |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil |
spellingShingle |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil Santos, Lorena Nascimento ofidiofauna questionários biodiversidade Ofidiofauna Educación Ambiental Biodiversidad Ophidian fauna Environmental education Biodiversity |
title_short |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil |
title_full |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil |
title_fullStr |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil |
title_full_unstemmed |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil |
title_sort |
Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil |
author |
Santos, Lorena Nascimento |
author_facet |
Santos, Lorena Nascimento Profice, Christiana Cabicieri Schiavetti, Alexandre |
author_role |
author |
author2 |
Profice, Christiana Cabicieri Schiavetti, Alexandre |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Lorena Nascimento Profice, Christiana Cabicieri Schiavetti, Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ofidiofauna questionários biodiversidade Ofidiofauna Educación Ambiental Biodiversidad Ophidian fauna Environmental education Biodiversity |
topic |
ofidiofauna questionários biodiversidade Ofidiofauna Educación Ambiental Biodiversidad Ophidian fauna Environmental education Biodiversity |
description |
The myths involving snakes, when associated with the lack of knowledge about the ecological and socioeconomic importance of this group, can potentiate biophobia, causing extermination of fauna thus affecting all biodiversity. In this context, Environmental Education stands out as a tool for building knowledge and raising awareness in the way people relate to fauna. The research investigated, through semi-structured questionnaires pre and post Environmental Education intervention, aspects in the knowledge about snakes of adolescents from institutions between Itabuna and Ilhéus. After analysing the first questionnaires, an Environmental Education project was designed and applied of informing the mistakes in the responses and promoting the awareness of the research subjects about these reptiles. The questionnaire was redistributed after the project and the results were compared in a qualitative and quantitative analysis, showing positive advances. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Método |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354 10.14295/remea.v37i4.11354 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v37i4.11354 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354/8413 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 339-359 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787411365888 |