Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Lorena Nascimento
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Profice, Christiana Cabicieri, Schiavetti, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354
Resumo: The myths involving snakes, when associated with the lack of knowledge about the ecological and socioeconomic importance of this group, can potentiate biophobia, causing extermination of fauna thus affecting all biodiversity. In this context, Environmental Education stands out as a tool for building knowledge and raising awareness in the way people relate to fauna. The research investigated, through semi-structured questionnaires pre and post Environmental Education intervention, aspects in the knowledge about snakes of adolescents from institutions between Itabuna and Ilhéus. After analysing the first questionnaires, an Environmental Education project was designed and applied of informing the mistakes in the responses and promoting the awareness of the research subjects about these reptiles. The questionnaire was redistributed after the project and the results were compared in a qualitative and quantitative analysis, showing positive advances.
id FURG-9_60abf52a6078bfe6333c6bc4ad3f953f
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/11354
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, BrazilLa educación ambiental como una herramienta para crear conciencia y construir conocimiento sobre las serpientes: un estudio en el sur de Bahía, BrasilA Educação Ambiental como ferramenta de sensibilização e construção do conhecimento sobre serpentes: um estudo no sul da Bahia, BrasilofidiofaunaquestionáriosbiodiversidadeOfidiofaunaEducación AmbientalBiodiversidadOphidian faunaEnvironmental educationBiodiversityThe myths involving snakes, when associated with the lack of knowledge about the ecological and socioeconomic importance of this group, can potentiate biophobia, causing extermination of fauna thus affecting all biodiversity. In this context, Environmental Education stands out as a tool for building knowledge and raising awareness in the way people relate to fauna. The research investigated, through semi-structured questionnaires pre and post Environmental Education intervention, aspects in the knowledge about snakes of adolescents from institutions between Itabuna and Ilhéus. After analysing the first questionnaires, an Environmental Education project was designed and applied of informing the mistakes in the responses and promoting the awareness of the research subjects about these reptiles. The questionnaire was redistributed after the project and the results were compared in a qualitative and quantitative analysis, showing positive advances.Los mitos que involucran a las serpientes, cuando se asocian con la falta de conocimiento sobre la importancia ecológica y socioeconómica de este grupo, pueden potenciar la biofobia, causando el exterminio de las ofidiofauna, lo que afecta la biodiversidad. En este contexto, la Educación Ambiental se destaca como una herramienta para construir conocimiento y crear conciencia sobre la forma en que las personas se relacionan con la fauna. Fue investigado, mediante cuestionarios semiestructurados antes y después de la intervención de educación ambiental, aspectos del conocimiento sobre las serpientes de adolescentes de instituciones entre Itabuna e Ilhéus. Después de analizar los primeros cuestionarios, se desarrolló y aplicó un proyecto de educación ambiental con el objetivo de informar los errores en las respuestas y promover la conciencia de los sujetos de investigación sobre estos reptiles. El cuestionario se redistribuyó después del proyecto y los resultados se compararon en un análisis cualitativo y cuantitativo, mostrando avances positivos.Os mitos envolvendo as serpentes, quando associados à falta de conhecimento sobre a importância ecológica e socioeconômica desse grupo, pode potencializar a biofobia, causando o extermínio da ofidiofauna, afetando assim a biodiversidade. Nesse contexto, a Educação Ambiental se destaca como ferramenta de construção do conhecimento e sensibilização na forma como as pessoas se relacionam com a fauna. A pesquisa investigou, por meio de questionários semiestruturados pré e pós intervenção de EA, aspectos no conhecimento sobre serpentes de adolescentes de instituições entre Itabuna e Ilhéus. Após análise dos primeiros questionários, um projeto de EA foi elaborado e aplicado objetivando informar sobre os equívocos nas respostas e promover a sensibilização dos sujeitos da pesquisa acerca desses répteis. O questionário foi redistribuído após o projeto e os resultados foram comparados em uma análise quali-quantitativa, demonstrando avanços positivos.Lepidus2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMétodoapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1135410.14295/remea.v37i4.11354REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 339-3591517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354/8413Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Lorena NascimentoProfice, Christiana CabicieriSchiavetti, Alexandre2022-08-30T13:17:15Zoai:periodicos.furg.br:article/11354Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:17:15Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
La educación ambiental como una herramienta para crear conciencia y construir conocimiento sobre las serpientes: un estudio en el sur de Bahía, Brasil
A Educação Ambiental como ferramenta de sensibilização e construção do conhecimento sobre serpentes: um estudo no sul da Bahia, Brasil
title Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
spellingShingle Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
Santos, Lorena Nascimento
ofidiofauna
questionários
biodiversidade
Ofidiofauna
Educación Ambiental
Biodiversidad
Ophidian fauna
Environmental education
Biodiversity
title_short Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
title_full Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
title_fullStr Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
title_full_unstemmed Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
title_sort Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
author Santos, Lorena Nascimento
author_facet Santos, Lorena Nascimento
Profice, Christiana Cabicieri
Schiavetti, Alexandre
author_role author
author2 Profice, Christiana Cabicieri
Schiavetti, Alexandre
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Lorena Nascimento
Profice, Christiana Cabicieri
Schiavetti, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv ofidiofauna
questionários
biodiversidade
Ofidiofauna
Educación Ambiental
Biodiversidad
Ophidian fauna
Environmental education
Biodiversity
topic ofidiofauna
questionários
biodiversidade
Ofidiofauna
Educación Ambiental
Biodiversidad
Ophidian fauna
Environmental education
Biodiversity
description The myths involving snakes, when associated with the lack of knowledge about the ecological and socioeconomic importance of this group, can potentiate biophobia, causing extermination of fauna thus affecting all biodiversity. In this context, Environmental Education stands out as a tool for building knowledge and raising awareness in the way people relate to fauna. The research investigated, through semi-structured questionnaires pre and post Environmental Education intervention, aspects in the knowledge about snakes of adolescents from institutions between Itabuna and Ilhéus. After analysing the first questionnaires, an Environmental Education project was designed and applied of informing the mistakes in the responses and promoting the awareness of the research subjects about these reptiles. The questionnaire was redistributed after the project and the results were compared in a qualitative and quantitative analysis, showing positive advances.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Método
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354
10.14295/remea.v37i4.11354
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354
identifier_str_mv 10.14295/remea.v37i4.11354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11354/8413
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 339-359
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787411365888