"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15456 |
Resumo: | The rout which originates this text composes the doctoral field research trajectory in Development and Environment from 2021 to 2022 in the extractive reserve “ Marinha do Delta do Parnaíba “ . Coming from an active research process with partner children , we recorded the children ways of living from two of those reserves. Under a theoretically and methodologically inspiration in ecological anthropology by Tim Ingold and the anthropology and sociology of childhood as well, we presented a poetic of housing of those riverside children. The search was developed by the participant observation ally to the use of drawing, photography and also by the children experience. The study enables reflection on the research ethics , children listening and active participation and environmental education. |
id |
FURG-9_896c0596a3503012d01d90ae95825d73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15456 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhasmodos de habitarcrianças ribeirinhasobservação participanteThe rout which originates this text composes the doctoral field research trajectory in Development and Environment from 2021 to 2022 in the extractive reserve “ Marinha do Delta do Parnaíba “ . Coming from an active research process with partner children , we recorded the children ways of living from two of those reserves. Under a theoretically and methodologically inspiration in ecological anthropology by Tim Ingold and the anthropology and sociology of childhood as well, we presented a poetic of housing of those riverside children. The search was developed by the participant observation ally to the use of drawing, photography and also by the children experience. The study enables reflection on the research ethics , children listening and active participation and environmental education.Los caminos que dieron origen a este texto conforman la trayectoria de investigación en el campo de doctorado en desarrollo y medio ambiente en el periodo de 2021-2022 en la reserva extractiva (Resex) Marinha do Delta de Parnaíba MA/PI. Basado en un proceso de investigación activo con socios infantiles a partir de la investigación registramos los modos de vivir de los niños de dos comunidades de la Resex. Inspirado teórica y metodológicamente por la antropóloga ecológica Tim Ingold y por la antropología y sociología de las infancias presentamos una vivencia como propuesta ética y política de este caminar con niños ribereños. La investigación se desarrolló a través de la observación participante, aliada al uso de dibujo, fotografías y experiencias guiadas por niños. El estudio permite reflexiones sobre la ética en la investigación, entendimiento y participación activa de niños y educación ambiental.Os percursos que originaram este texto compõem a trajetória de pesquisa de campo de doutorado em Desenvolvimento e Meio Ambiente no período 2021-2022 na Reserva Extrativista (Resex) Marinha do Delta do Parnaíba MA/PI. A partir de um processo de pesquisa ativa com crianças parceiras da investigação registramos os modos de habitar das crianças de duas comunidades da Resex. Inspirados teórica e metodologicamente pela antropologia ecológica de Tim Ingold e pela antropologia e sociologia das infâncias apresentamos uma poética da habitação como proposição ética e política desta caminhada com crianças ribeirinhas. A pesquisa foi desenvolvida por meio da observação participante aliada ao uso do desenho, da fotografia e das vivências guiadas pelas crianças. O estudo possibilita reflexões sobre ética na pesquisa, escuta e participação ativa de crianças e educação ambiental.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1545610.14295/remea.v41i1.15456REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 49-681517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15456/10834http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista Sampaio, DayanneCabicieri Profice, ChristianaBarros de Carvalho, DenisGomes dos Santos de Oliveira, Luan2024-04-15T18:29:56Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15456Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:29:56Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas |
title |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas |
spellingShingle |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas Batista Sampaio, Dayanne modos de habitar crianças ribeirinhas observação participante |
title_short |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas |
title_full |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas |
title_fullStr |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas |
title_full_unstemmed |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas |
title_sort |
"A criança que vai lhe guiar aonde ela quiser”: poéticas e modos de habitar de/com crianças ribeirinhas |
author |
Batista Sampaio, Dayanne |
author_facet |
Batista Sampaio, Dayanne Cabicieri Profice, Christiana Barros de Carvalho, Denis Gomes dos Santos de Oliveira, Luan |
author_role |
author |
author2 |
Cabicieri Profice, Christiana Barros de Carvalho, Denis Gomes dos Santos de Oliveira, Luan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista Sampaio, Dayanne Cabicieri Profice, Christiana Barros de Carvalho, Denis Gomes dos Santos de Oliveira, Luan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
modos de habitar crianças ribeirinhas observação participante |
topic |
modos de habitar crianças ribeirinhas observação participante |
description |
The rout which originates this text composes the doctoral field research trajectory in Development and Environment from 2021 to 2022 in the extractive reserve “ Marinha do Delta do Parnaíba “ . Coming from an active research process with partner children , we recorded the children ways of living from two of those reserves. Under a theoretically and methodologically inspiration in ecological anthropology by Tim Ingold and the anthropology and sociology of childhood as well, we presented a poetic of housing of those riverside children. The search was developed by the participant observation ally to the use of drawing, photography and also by the children experience. The study enables reflection on the research ethics , children listening and active participation and environmental education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15456 10.14295/remea.v41i1.15456 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15456 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.15456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15456/10834 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 49-68 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781367373824 |