Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719 |
Resumo: | In this article, the objective is to report the application of a Didactic Sequence of Environmental Education, developed with children of the 4th year of Elementary School in a public school in Santa Maria, RS. The methodological design is qualitative and is characterized as report of a pedagogical intervention carried out through a Didactic Sequence (SD). Organized in six (6) stages, the SD comprised the elaboration of mandalas, the interpretation of images of the environment and the telling of stories, described in small texts, with illustration in the form of drawings. It was found, through content analysis, that the teaching of environmental education, in the Early Years, can favor the literacy and the formation of the environmental citizenship of children, in the literacy age, whose actions and reflections on experiences bring students closer to environmental issue. |
id |
FURG-9_b1d349faf84f2bbe05c8225a0ecd09d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12719 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docenteAlfabetización y ciudadanía ambiental en el contexto escolar: informe de una práctica docente: relato de uma prática docenteLetramento e cidadania ambiental no contexto escolar: : relato de uma prática docenteInitial years. Environment. Following teaching.Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza.Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática.In this article, the objective is to report the application of a Didactic Sequence of Environmental Education, developed with children of the 4th year of Elementary School in a public school in Santa Maria, RS. The methodological design is qualitative and is characterized as report of a pedagogical intervention carried out through a Didactic Sequence (SD). Organized in six (6) stages, the SD comprised the elaboration of mandalas, the interpretation of images of the environment and the telling of stories, described in small texts, with illustration in the form of drawings. It was found, through content analysis, that the teaching of environmental education, in the Early Years, can favor the literacy and the formation of the environmental citizenship of children, in the literacy age, whose actions and reflections on experiences bring students closer to environmental issue.En este artículo, el objetivo es reportar la aplicación de una Secuencia Didáctica de Educación Ambiental, desarrollada con niños de 4º año de primaria en un colegio público de Santa María, RS. El diseño metodológico es cualitativo y se caracteriza como un relato de una intervención pedagógica realizada a través de una Secuencia Didáctica (SD). Organizado en seis (6) etapas, DS comprendió la elaboración de mandalas, la interpretación de imágenes del entorno y el relato de historias, descritas en pequeños textos, con ilustración en forma de dibujos. Se encontró, a través del análisis de contenido, que la enseñanza de la educación ambiental, en la Primera Infancia, puede favorecer la alfabetización y la formación de ciudadanía ambiental en niños en edad de alfabetización, cuyas acciones y reflexiones sobre experiencias acercan a los estudiantes al tema ambiental.Neste artigo, objetiva-se relatar a aplicação de uma Sequência Didática de educação ambiental, desenvolvida com crianças do 4° ano de Ensino Fundamental de uma escola pública de Santa Maria, RS. O delineamento metodológico é qualitativo e se caracteriza como um relato de uma intervenção pedagógica realizada por meio de uma Sequência Didática (SD). Organizada em seis (6) etapas, a SD compreendeu a elaboração de mandalas, a interpretação de imagens do meio ambiente e a contação de histórias, descritas em pequenos textos, com ilustração em forma de desenhos. Constatou-se, por meio da análise de conteúdo, que o ensino de educação ambiental, nos Anos Iniciais, pode favorecer o letramento e a formação da cidadania ambiental das crianças, em idade de alfabetização, cujas ações e reflexões sobre vivências aproximam os estudantes da questão ambiental. Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1271910.14295/remea.v38i2.12719REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 266-2871517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719/9000http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Ribeiro, CarlaCoutinho, CadidjaBoer, Noemi2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12719Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente Alfabetización y ciudadanía ambiental en el contexto escolar: informe de una práctica docente: relato de uma prática docente Letramento e cidadania ambiental no contexto escolar: : relato de uma prática docente |
title |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente |
spellingShingle |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente da Silva Ribeiro, Carla Initial years. Environment. Following teaching. Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza. Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática. |
title_short |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente |
title_full |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente |
title_fullStr |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente |
title_full_unstemmed |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente |
title_sort |
Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente |
author |
da Silva Ribeiro, Carla |
author_facet |
da Silva Ribeiro, Carla Coutinho, Cadidja Boer, Noemi |
author_role |
author |
author2 |
Coutinho, Cadidja Boer, Noemi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Ribeiro, Carla Coutinho, Cadidja Boer, Noemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Initial years. Environment. Following teaching. Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza. Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática. |
topic |
Initial years. Environment. Following teaching. Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza. Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática. |
description |
In this article, the objective is to report the application of a Didactic Sequence of Environmental Education, developed with children of the 4th year of Elementary School in a public school in Santa Maria, RS. The methodological design is qualitative and is characterized as report of a pedagogical intervention carried out through a Didactic Sequence (SD). Organized in six (6) stages, the SD comprised the elaboration of mandalas, the interpretation of images of the environment and the telling of stories, described in small texts, with illustration in the form of drawings. It was found, through content analysis, that the teaching of environmental education, in the Early Years, can favor the literacy and the formation of the environmental citizenship of children, in the literacy age, whose actions and reflections on experiences bring students closer to environmental issue. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719 10.14295/remea.v38i2.12719 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i2.12719 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719/9000 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 266-287 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787909439488 |