Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Ribeiro, Carla
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Coutinho, Cadidja, Boer, Noemi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719
Resumo: In this article, the objective is to report the application of a Didactic Sequence of Environmental Education, developed with children of the 4th year of Elementary School in a public school in Santa Maria, RS. The methodological design is qualitative and is characterized as report of a pedagogical intervention carried out through a Didactic Sequence (SD). Organized in six (6) stages, the SD comprised the elaboration of mandalas, the interpretation of images of the environment and the telling of stories, described in small texts, with illustration in the form of drawings. It was found, through content analysis, that the teaching of environmental education, in the Early Years, can favor the literacy and the formation of the environmental citizenship of children, in the literacy age, whose actions and reflections on experiences bring students closer to environmental issue.
id FURG-9_b1d349faf84f2bbe05c8225a0ecd09d0
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12719
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docenteAlfabetización y ciudadanía ambiental en el contexto escolar: informe de una práctica docente: relato de uma prática docenteLetramento e cidadania ambiental no contexto escolar: : relato de uma prática docenteInitial years. Environment. Following teaching.Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza.Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática.In this article, the objective is to report the application of a Didactic Sequence of Environmental Education, developed with children of the 4th year of Elementary School in a public school in Santa Maria, RS. The methodological design is qualitative and is characterized as report of a pedagogical intervention carried out through a Didactic Sequence (SD). Organized in six (6) stages, the SD comprised the elaboration of mandalas, the interpretation of images of the environment and the telling of stories, described in small texts, with illustration in the form of drawings. It was found, through content analysis, that the teaching of environmental education, in the Early Years, can favor the literacy and the formation of the environmental citizenship of children, in the literacy age, whose actions and reflections on experiences bring students closer to environmental issue.En este artículo, el objetivo es reportar la aplicación de una Secuencia Didáctica de Educación Ambiental, desarrollada con niños de 4º año de primaria en un colegio público de Santa María, RS. El diseño metodológico es cualitativo y se caracteriza como un relato de una intervención pedagógica realizada a través de una Secuencia Didáctica (SD). Organizado en seis (6) etapas, DS comprendió la elaboración de mandalas, la interpretación de imágenes del entorno y el relato de historias, descritas en pequeños textos, con ilustración en forma de dibujos. Se encontró, a través del análisis de contenido, que la enseñanza de la educación ambiental, en la Primera Infancia, puede favorecer la alfabetización y la formación de ciudadanía ambiental en niños en edad de alfabetización, cuyas acciones y reflexiones sobre experiencias acercan a los estudiantes al tema ambiental.Neste artigo, objetiva-se relatar a aplicação de uma Sequência Didática de educação ambiental, desenvolvida com crianças do 4° ano de Ensino Fundamental de uma escola pública de Santa Maria, RS. O delineamento metodológico é qualitativo e se caracteriza como um relato de uma intervenção pedagógica realizada por meio de uma Sequência Didática (SD). Organizada em seis (6) etapas, a SD compreendeu a elaboração de mandalas, a interpretação de imagens do meio ambiente e a contação de histórias, descritas em pequenos textos, com ilustração em forma de desenhos. Constatou-se, por meio da análise de conteúdo, que o ensino de educação ambiental, nos Anos Iniciais, pode favorecer o letramento e a formação da cidadania ambiental das crianças, em idade de alfabetização, cujas ações e reflexões sobre vivências aproximam os estudantes da questão ambiental. Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1271910.14295/remea.v38i2.12719REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 266-2871517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719/9000http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Ribeiro, CarlaCoutinho, CadidjaBoer, Noemi2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12719Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
Alfabetización y ciudadanía ambiental en el contexto escolar: informe de una práctica docente: relato de uma prática docente
Letramento e cidadania ambiental no contexto escolar: : relato de uma prática docente
title Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
spellingShingle Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
da Silva Ribeiro, Carla
Initial years. Environment. Following teaching.
Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza.
Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática.
title_short Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
title_full Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
title_fullStr Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
title_full_unstemmed Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
title_sort Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente
author da Silva Ribeiro, Carla
author_facet da Silva Ribeiro, Carla
Coutinho, Cadidja
Boer, Noemi
author_role author
author2 Coutinho, Cadidja
Boer, Noemi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Ribeiro, Carla
Coutinho, Cadidja
Boer, Noemi
dc.subject.por.fl_str_mv Initial years. Environment. Following teaching.
Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza.
Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática.
topic Initial years. Environment. Following teaching.
Años iniciales. Medio ambiente. Siguiendo la enseñanza.
Anos iniciais. Meio ambiente. Sequência didática.
description In this article, the objective is to report the application of a Didactic Sequence of Environmental Education, developed with children of the 4th year of Elementary School in a public school in Santa Maria, RS. The methodological design is qualitative and is characterized as report of a pedagogical intervention carried out through a Didactic Sequence (SD). Organized in six (6) stages, the SD comprised the elaboration of mandalas, the interpretation of images of the environment and the telling of stories, described in small texts, with illustration in the form of drawings. It was found, through content analysis, that the teaching of environmental education, in the Early Years, can favor the literacy and the formation of the environmental citizenship of children, in the literacy age, whose actions and reflections on experiences bring students closer to environmental issue.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719
10.14295/remea.v38i2.12719
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i2.12719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12719/9000
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 266-287
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787909439488