The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Da Silva, Allyson Felipe
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lorenzetti, Leonir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530
Resumo: In this article we investigate the potential of a Science museum for the promotion of Environmental Education. The study was developed at the Parque da Ciência Newton Freire Maia museum, located in the municipality of Pinhais, Paraná. The work is of a qualitative nature and is characterized as a case study, in which we analyze the items displayed in the museum pavilions more clearly related to Environmental Education and the potential for the promotion of Environmental Education. We used Bardin's Content Analysis (2006) to analyze 17 of the 252 items in the collection. The results revealed that the Parque da Ciência Newton Freire Maia collection has the potential to contribute to the development of Environmental Education, including its critical aspect.
id FURG-9_b69c48b9e4b097206044fc41ae6295c7
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12530
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire MaiaLos museos de ciencia como espacio para la educación ambiental:: un estudio de caso del museo Parque da Ciência Newton Freire MaiaOs museus de ciências como espaço da Educação Ambiental: : um estudo de caso do museu Parque da Ciência Newton Freire Maia.Non-formal spacesMuseumsCritical Environmental Education.Espacios no formalesMuseosEducación ambiental críticaEspaços Não FormaisMuseusEducação Ambiental CríticaIn this article we investigate the potential of a Science museum for the promotion of Environmental Education. The study was developed at the Parque da Ciência Newton Freire Maia museum, located in the municipality of Pinhais, Paraná. The work is of a qualitative nature and is characterized as a case study, in which we analyze the items displayed in the museum pavilions more clearly related to Environmental Education and the potential for the promotion of Environmental Education. We used Bardin's Content Analysis (2006) to analyze 17 of the 252 items in the collection. The results revealed that the Parque da Ciência Newton Freire Maia collection has the potential to contribute to the development of Environmental Education, including its critical aspect.En este artículo investigamos el potencial de un museo de Ciencias para la promoción de la Educación Ambiental. El estudio se desarrolló en el museo Parque da Ciência Newton Freire Maia, ubicado en el municipio de Pinhais, Paraná. El trabajo es de carácter cualitativo y se caracteriza por ser un estudio de caso, en el que analizamos los elementos exhibidos en los pabellones del museo más claramente relacionados con la Educación Ambiental y el potencial para la promoción de la Educación Ambiental. Utilizamos el Análisis de Contenido de Bardin (2006) para analizar 17 de los 252 elementos de la colección. Los resultados revelaron que la colección del Parque da Ciência Newton Freire Maia tiene el potencial de contribuir al desarrollo de la Educación Ambiental, incluido su aspecto crítico.Neste artigo investigamos as potencialidades de um museu de Ciências para a promoção da Educação Ambiental. O estudo foi desenvolvido no museu Parque da Ciência Newton Freire Maia, localizado no município de Pinhais, Paraná. O trabalho é de natureza qualitativa e se caracteriza como estudo de caso, em que analisamos os itens expostos nos pavilhões do museu mais nitidamente relacionáveis com a Educação Ambiental e as potencialidades para a promoção da Educação Ambiental. Utilizamos a Análise de Conteúdo de Bardin (2006) para analisar 17 dos 252 itens do acervo. Os resultados revelaram que o acervo do Parque da Ciência Newton Freire Maia tem potencialidades de contribuir para o desenvolvimento da Educação Ambiental, incluindo sua vertente crítica.Lepidus2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1253010.14295/remea.v39i1.12530REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 196-2191517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530/9475http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDa Silva, Allyson Felipe Lorenzetti, Leonir2022-04-14T18:37:09Zoai:periodicos.furg.br:article/12530Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-04-14T18:37:09Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
Los museos de ciencia como espacio para la educación ambiental:: un estudio de caso del museo Parque da Ciência Newton Freire Maia
Os museus de ciências como espaço da Educação Ambiental: : um estudo de caso do museu Parque da Ciência Newton Freire Maia.
title The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
spellingShingle The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
Da Silva, Allyson Felipe
Non-formal spaces
Museums
Critical Environmental Education.
Espacios no formales
Museos
Educación ambiental crítica
Espaços Não Formais
Museus
Educação Ambiental Crítica
title_short The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
title_full The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
title_fullStr The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
title_full_unstemmed The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
title_sort The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
author Da Silva, Allyson Felipe
author_facet Da Silva, Allyson Felipe
Lorenzetti, Leonir
author_role author
author2 Lorenzetti, Leonir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Da Silva, Allyson Felipe
Lorenzetti, Leonir
dc.subject.por.fl_str_mv Non-formal spaces
Museums
Critical Environmental Education.
Espacios no formales
Museos
Educación ambiental crítica
Espaços Não Formais
Museus
Educação Ambiental Crítica
topic Non-formal spaces
Museums
Critical Environmental Education.
Espacios no formales
Museos
Educación ambiental crítica
Espaços Não Formais
Museus
Educação Ambiental Crítica
description In this article we investigate the potential of a Science museum for the promotion of Environmental Education. The study was developed at the Parque da Ciência Newton Freire Maia museum, located in the municipality of Pinhais, Paraná. The work is of a qualitative nature and is characterized as a case study, in which we analyze the items displayed in the museum pavilions more clearly related to Environmental Education and the potential for the promotion of Environmental Education. We used Bardin's Content Analysis (2006) to analyze 17 of the 252 items in the collection. The results revealed that the Parque da Ciência Newton Freire Maia collection has the potential to contribute to the development of Environmental Education, including its critical aspect.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530
10.14295/remea.v39i1.12530
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i1.12530
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530/9475
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 196-219
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787887419392