The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530 |
Resumo: | In this article we investigate the potential of a Science museum for the promotion of Environmental Education. The study was developed at the Parque da Ciência Newton Freire Maia museum, located in the municipality of Pinhais, Paraná. The work is of a qualitative nature and is characterized as a case study, in which we analyze the items displayed in the museum pavilions more clearly related to Environmental Education and the potential for the promotion of Environmental Education. We used Bardin's Content Analysis (2006) to analyze 17 of the 252 items in the collection. The results revealed that the Parque da Ciência Newton Freire Maia collection has the potential to contribute to the development of Environmental Education, including its critical aspect. |
id |
FURG-9_b69c48b9e4b097206044fc41ae6295c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12530 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire MaiaLos museos de ciencia como espacio para la educación ambiental:: un estudio de caso del museo Parque da Ciência Newton Freire MaiaOs museus de ciências como espaço da Educação Ambiental: : um estudo de caso do museu Parque da Ciência Newton Freire Maia.Non-formal spacesMuseumsCritical Environmental Education.Espacios no formalesMuseosEducación ambiental críticaEspaços Não FormaisMuseusEducação Ambiental CríticaIn this article we investigate the potential of a Science museum for the promotion of Environmental Education. The study was developed at the Parque da Ciência Newton Freire Maia museum, located in the municipality of Pinhais, Paraná. The work is of a qualitative nature and is characterized as a case study, in which we analyze the items displayed in the museum pavilions more clearly related to Environmental Education and the potential for the promotion of Environmental Education. We used Bardin's Content Analysis (2006) to analyze 17 of the 252 items in the collection. The results revealed that the Parque da Ciência Newton Freire Maia collection has the potential to contribute to the development of Environmental Education, including its critical aspect.En este artículo investigamos el potencial de un museo de Ciencias para la promoción de la Educación Ambiental. El estudio se desarrolló en el museo Parque da Ciência Newton Freire Maia, ubicado en el municipio de Pinhais, Paraná. El trabajo es de carácter cualitativo y se caracteriza por ser un estudio de caso, en el que analizamos los elementos exhibidos en los pabellones del museo más claramente relacionados con la Educación Ambiental y el potencial para la promoción de la Educación Ambiental. Utilizamos el Análisis de Contenido de Bardin (2006) para analizar 17 de los 252 elementos de la colección. Los resultados revelaron que la colección del Parque da Ciência Newton Freire Maia tiene el potencial de contribuir al desarrollo de la Educación Ambiental, incluido su aspecto crítico.Neste artigo investigamos as potencialidades de um museu de Ciências para a promoção da Educação Ambiental. O estudo foi desenvolvido no museu Parque da Ciência Newton Freire Maia, localizado no município de Pinhais, Paraná. O trabalho é de natureza qualitativa e se caracteriza como estudo de caso, em que analisamos os itens expostos nos pavilhões do museu mais nitidamente relacionáveis com a Educação Ambiental e as potencialidades para a promoção da Educação Ambiental. Utilizamos a Análise de Conteúdo de Bardin (2006) para analisar 17 dos 252 itens do acervo. Os resultados revelaram que o acervo do Parque da Ciência Newton Freire Maia tem potencialidades de contribuir para o desenvolvimento da Educação Ambiental, incluindo sua vertente crítica.Lepidus2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1253010.14295/remea.v39i1.12530REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 196-2191517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530/9475http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDa Silva, Allyson Felipe Lorenzetti, Leonir2022-04-14T18:37:09Zoai:periodicos.furg.br:article/12530Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-04-14T18:37:09Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia Los museos de ciencia como espacio para la educación ambiental:: un estudio de caso del museo Parque da Ciência Newton Freire Maia Os museus de ciências como espaço da Educação Ambiental: : um estudo de caso do museu Parque da Ciência Newton Freire Maia. |
title |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia |
spellingShingle |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia Da Silva, Allyson Felipe Non-formal spaces Museums Critical Environmental Education. Espacios no formales Museos Educación ambiental crítica Espaços Não Formais Museus Educação Ambiental Crítica |
title_short |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia |
title_full |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia |
title_fullStr |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia |
title_full_unstemmed |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia |
title_sort |
The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia |
author |
Da Silva, Allyson Felipe |
author_facet |
Da Silva, Allyson Felipe Lorenzetti, Leonir |
author_role |
author |
author2 |
Lorenzetti, Leonir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Da Silva, Allyson Felipe Lorenzetti, Leonir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Non-formal spaces Museums Critical Environmental Education. Espacios no formales Museos Educación ambiental crítica Espaços Não Formais Museus Educação Ambiental Crítica |
topic |
Non-formal spaces Museums Critical Environmental Education. Espacios no formales Museos Educación ambiental crítica Espaços Não Formais Museus Educação Ambiental Crítica |
description |
In this article we investigate the potential of a Science museum for the promotion of Environmental Education. The study was developed at the Parque da Ciência Newton Freire Maia museum, located in the municipality of Pinhais, Paraná. The work is of a qualitative nature and is characterized as a case study, in which we analyze the items displayed in the museum pavilions more clearly related to Environmental Education and the potential for the promotion of Environmental Education. We used Bardin's Content Analysis (2006) to analyze 17 of the 252 items in the collection. The results revealed that the Parque da Ciência Newton Freire Maia collection has the potential to contribute to the development of Environmental Education, including its critical aspect. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530 10.14295/remea.v39i1.12530 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i1.12530 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12530/9475 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 196-219 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787887419392 |