Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431 |
Resumo: | This article presents the path of the Master's in Education research "Songs and enchantments of water: art and poetry in human formation", which aimed to investigate how the symbolism of water can be used as a resource to achieve a sensitive education and significant in the school environment. Thus, eco-pedagogical experiences were carried out that awakened the integral formation of young students in the final years of elementary school, encouraging the expansion of awareness in relation to themselves, to others and to the environment. We also refer to a decolonial and anti-racial education, valuing the plurality inherent to life and the path to building justice, peace and social equality. The study was based on qualitative and ethnographic research, with a transdisciplinary methodological approach. The existential action research guided the process of building the experiential path and supported the reflection on the path taken. |
id |
FURG-9_c277492ffad5627805992cd27cff270f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13431 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humanawater, metaphors, human formation.agua, metáforas, formación humanaÁgua. Metáforas. Formação humana.This article presents the path of the Master's in Education research "Songs and enchantments of water: art and poetry in human formation", which aimed to investigate how the symbolism of water can be used as a resource to achieve a sensitive education and significant in the school environment. Thus, eco-pedagogical experiences were carried out that awakened the integral formation of young students in the final years of elementary school, encouraging the expansion of awareness in relation to themselves, to others and to the environment. We also refer to a decolonial and anti-racial education, valuing the plurality inherent to life and the path to building justice, peace and social equality. The study was based on qualitative and ethnographic research, with a transdisciplinary methodological approach. The existential action research guided the process of building the experiential path and supported the reflection on the path taken. Este artículo presenta el recorrido de la investigación del Máster en Educación "Canciones y encantamientos del agua: arte y poesía en la formación humana", que tuvo como objetivo indagar cómo el simbolismo del agua puede ser utilizado como recurso para lograr una educación sensible y significativa en el ámbito escolar. Así, se llevaron a cabo experiencias ecopedagógicas que despertaron la formación integral de los jóvenes estudiantes en los últimos años de la escuela primaria, fomentando la expansión de la conciencia en relación con ellos mismos, con los demás y con el entorno. También nos referimos a una educación descolonial y antirracial, valorando la pluralidad inherente a la vida y el camino hacia la construcción de la justicia, la paz y la igualdad social. El estudio se basó en una investigación cualitativa y etnográfica, con un enfoque metodológico transdisciplinario. La investigación-acción existencial guió el proceso de construcción del camino experiencial y fundamentó la reflexión sobre el camino recorrido.Este artigo apresenta o percurso da pesquisa de mestrado em Educação “Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana”, que teve como objetivo investigar como o simbolismo da água pode ser utilizado como recurso para o alcance de uma educação sensível e significativa no ambiente escolar. Desse modo, foram realizadas vivências ecopedagógicas que despertaram para a formação integral de jovens estudantes dos anos finais do ensino fundamental, incentivando a expansão da consciência em relação a si mesmos, ao outro e ao meio ambiente. Nos referenciamos ainda em uma educação decolonial e antirracista, valorizando a pluralidade inerente à vida e o caminho de construção para a justiça, paz e igualdade social. O estudo baseou-se em uma pesquisa qualitativa e etnográfica, com abordagem metodológica transdisciplinar. A pesquisa-ação existencial orientou o processo de construção do caminho vivencial e fundamentou a reflexão do trajeto percorrido. Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1343110.14295/remea.v40i2.13431REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 36-571517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431/10267http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRicarte, KenyaCorrêa Medina, Maria Alice2023-08-18T14:41:48Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13431Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:48Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana |
title |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana |
spellingShingle |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana Ricarte, Kenya water, metaphors, human formation. agua, metáforas, formación humana Água. Metáforas. Formação humana. |
title_short |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana |
title_full |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana |
title_fullStr |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana |
title_full_unstemmed |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana |
title_sort |
Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana |
author |
Ricarte, Kenya |
author_facet |
Ricarte, Kenya Corrêa Medina, Maria Alice |
author_role |
author |
author2 |
Corrêa Medina, Maria Alice |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ricarte, Kenya Corrêa Medina, Maria Alice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
water, metaphors, human formation. agua, metáforas, formación humana Água. Metáforas. Formação humana. |
topic |
water, metaphors, human formation. agua, metáforas, formación humana Água. Metáforas. Formação humana. |
description |
This article presents the path of the Master's in Education research "Songs and enchantments of water: art and poetry in human formation", which aimed to investigate how the symbolism of water can be used as a resource to achieve a sensitive education and significant in the school environment. Thus, eco-pedagogical experiences were carried out that awakened the integral formation of young students in the final years of elementary school, encouraging the expansion of awareness in relation to themselves, to others and to the environment. We also refer to a decolonial and anti-racial education, valuing the plurality inherent to life and the path to building justice, peace and social equality. The study was based on qualitative and ethnographic research, with a transdisciplinary methodological approach. The existential action research guided the process of building the experiential path and supported the reflection on the path taken. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431 10.14295/remea.v40i2.13431 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.13431 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431/10267 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 36-57 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781250981888 |