Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ricarte, Kenya
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Corrêa Medina, Maria Alice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431
Resumo: This article presents the path of the Master's in Education research "Songs and enchantments of water: art and poetry in human formation", which aimed to investigate how the symbolism of water can be used as a resource to achieve a sensitive education and significant in the school environment. Thus, eco-pedagogical experiences were carried out that awakened the integral formation of young students in the final years of elementary school, encouraging the expansion of awareness in relation to themselves, to others and to the environment. We also refer to a decolonial and anti-racial education, valuing the plurality inherent to life and the path to building justice, peace and social equality. The study was based on qualitative and ethnographic research, with a transdisciplinary methodological approach. The existential action research guided the process of building the experiential path and supported the reflection on the path taken.  
id FURG-9_c277492ffad5627805992cd27cff270f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13431
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humanawater, metaphors, human formation.agua, metáforas, formación humanaÁgua. Metáforas. Formação humana.This article presents the path of the Master's in Education research "Songs and enchantments of water: art and poetry in human formation", which aimed to investigate how the symbolism of water can be used as a resource to achieve a sensitive education and significant in the school environment. Thus, eco-pedagogical experiences were carried out that awakened the integral formation of young students in the final years of elementary school, encouraging the expansion of awareness in relation to themselves, to others and to the environment. We also refer to a decolonial and anti-racial education, valuing the plurality inherent to life and the path to building justice, peace and social equality. The study was based on qualitative and ethnographic research, with a transdisciplinary methodological approach. The existential action research guided the process of building the experiential path and supported the reflection on the path taken.  Este artículo presenta el recorrido de la investigación del Máster en Educación "Canciones y encantamientos del agua: arte y poesía en la formación humana", que tuvo como objetivo indagar cómo el simbolismo del agua puede ser utilizado como recurso para lograr una educación sensible y significativa en el ámbito escolar. Así, se llevaron a cabo experiencias ecopedagógicas que despertaron la formación integral de los jóvenes estudiantes en los últimos años de la escuela primaria, fomentando la expansión de la conciencia en relación con ellos mismos, con los demás y con el entorno. También nos referimos a una educación descolonial y antirracial, valorando la pluralidad inherente a la vida y el camino hacia la construcción de la justicia, la paz y la igualdad social. El estudio se basó en una investigación cualitativa y etnográfica, con un enfoque metodológico transdisciplinario. La investigación-acción existencial guió el proceso de construcción del camino experiencial y fundamentó la reflexión sobre el camino recorrido.Este artigo apresenta o percurso da pesquisa de mestrado em Educação “Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana”, que teve como objetivo investigar como o simbolismo da água pode ser utilizado como recurso para o alcance de uma educação sensível e significativa no ambiente escolar. Desse modo, foram realizadas vivências ecopedagógicas que despertaram para a formação integral de jovens estudantes dos anos finais do ensino fundamental, incentivando a expansão da consciência em relação a si mesmos, ao outro e ao meio ambiente. Nos referenciamos ainda em uma educação decolonial e antirracista, valorizando a pluralidade inerente à vida e o caminho de construção para a justiça, paz e igualdade social. O estudo baseou-se em uma pesquisa qualitativa e etnográfica, com abordagem metodológica transdisciplinar. A pesquisa-ação existencial orientou o processo de construção do caminho vivencial e fundamentou a reflexão do trajeto percorrido.  Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1343110.14295/remea.v40i2.13431REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 36-571517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431/10267http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRicarte, KenyaCorrêa Medina, Maria Alice2023-08-18T14:41:48Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13431Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:48Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
title Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
spellingShingle Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
Ricarte, Kenya
water, metaphors, human formation.
agua, metáforas, formación humana
Água. Metáforas. Formação humana.
title_short Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
title_full Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
title_fullStr Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
title_full_unstemmed Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
title_sort Cantos e encantos das águas: arte e poesia na formação humana
author Ricarte, Kenya
author_facet Ricarte, Kenya
Corrêa Medina, Maria Alice
author_role author
author2 Corrêa Medina, Maria Alice
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ricarte, Kenya
Corrêa Medina, Maria Alice
dc.subject.por.fl_str_mv water, metaphors, human formation.
agua, metáforas, formación humana
Água. Metáforas. Formação humana.
topic water, metaphors, human formation.
agua, metáforas, formación humana
Água. Metáforas. Formação humana.
description This article presents the path of the Master's in Education research "Songs and enchantments of water: art and poetry in human formation", which aimed to investigate how the symbolism of water can be used as a resource to achieve a sensitive education and significant in the school environment. Thus, eco-pedagogical experiences were carried out that awakened the integral formation of young students in the final years of elementary school, encouraging the expansion of awareness in relation to themselves, to others and to the environment. We also refer to a decolonial and anti-racial education, valuing the plurality inherent to life and the path to building justice, peace and social equality. The study was based on qualitative and ethnographic research, with a transdisciplinary methodological approach. The existential action research guided the process of building the experiential path and supported the reflection on the path taken.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431
10.14295/remea.v40i2.13431
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.13431
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13431/10267
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 36-57
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781250981888