The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Alexandre Macedo, Minasi, Luis Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209
Resumo: In this article we discuss educational actions as social practices linked to the preventive process of Dry Eye (DE) resulting from the use of videoterminals (VTDs). This study occurs through a systematic review of the literature that involves the health area (Ophthalmology) and the education area (Environmental Education - EE). This paper seeks to answer the following question: What social function does EE play in conjunction with the ophthalmic health area in preventing DE in users of VDTs? We also discuss, in this article, the educational actions in the prevention of DE by the use of VDTs adopted by the health area, as well as the role of EE in this process. It is relevant to highlight that the perspective of EE adopted in this study is based on dialectical materialism-historical, in contrast to the conservative (reductionist) understanding of education, which separates preventive educational practices from the socio-historical context.
id FURG-9_c79c7e03c71946bcdba547f570ed891e
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12209
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadoraEl ojo seco y el uso de videoterminales: una discusión de prácticas educativas preventivas desde la perspectiva de educación ambiental emancipatoria/transformadora: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadoraO olho seco e o uso de videoterminais: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadoraOlho SecoVideoterminaisEducação Ambiental.Ojo Seco VideoterminasEducación Ambiental CríticaDry EyeVideoterminalsCritical Environmental EducationIn this article we discuss educational actions as social practices linked to the preventive process of Dry Eye (DE) resulting from the use of videoterminals (VTDs). This study occurs through a systematic review of the literature that involves the health area (Ophthalmology) and the education area (Environmental Education - EE). This paper seeks to answer the following question: What social function does EE play in conjunction with the ophthalmic health area in preventing DE in users of VDTs? We also discuss, in this article, the educational actions in the prevention of DE by the use of VDTs adopted by the health area, as well as the role of EE in this process. It is relevant to highlight that the perspective of EE adopted in this study is based on dialectical materialism-historical, in contrast to the conservative (reductionist) understanding of education, which separates preventive educational practices from the socio-historical context.En este artículo discutimos las acciones educativas como prácticas sociales vinculadas al proceso preventivo del Ojo Seco (OS) resultante del uso de terminales de video (VTDs). Este estudio se realiza a través de una revisión sistemática de la literatura que involucra el área de salud (Oftalmología) y el área de educación (Educación Ambiental - EA). Este artículo busca responder a la siguiente pregunta: ¿Qué función social desempeña la EA en conjunto con el área de salud oftálmica en la prevención del OS en usuarios de VDTs? También discutimos, en este artículo, las acciones educativas en la prevención de OS mediante el uso de VDTs adoptados por el área de salud, así como el papel de EA en este proceso. Es relevante resaltar que la perspectiva de EA adoptada en este estudio se basa en el materialismo histórico dialéctico, en contraste con la comprensión conservadora (reduccionista) de la educación, que separa las prácticas educativas preventivas del contexto sociohistórico.Neste artigo, discutimos ações educativas como práticas sociais atreladas ao processo preventivo do Olho Seco (OS) decorrente do uso de videoterminais (VTDs). Este estudo ocorre por meio de revisão sistemática da literatura que envolve a área da saúde (Oftalmologia) e a área da educação (Educação Ambiental - EA). Este trabalho busca responder à seguinte questão: Que função social exerce a EA em articulação com a área de saúde oftalmológica na prevenção do OS nos usuários de VDTs? Discutimos ainda, neste artigo, as ações educativas na prevenção do OS por uso de VDTs adotadas pela área de saúde, bem como o papel da EA nesse processo. É relevante destacar que a perspectiva de EA adotada neste estudo está fundamentada no materialismo-histórico dialético, em contraposição à compreensão conservadora (reducionista) de educação, que aparta práticas educativas preventivas do contexto sócio-histórico.Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1220910.14295/remea.v38i1.12209REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 72-941517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209/8693Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKaram, Cinara Menegotto CavalheiroPereira, Alexandre MacedoMinasi, Luis Fernando2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/12209Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
El ojo seco y el uso de videoterminales: una discusión de prácticas educativas preventivas desde la perspectiva de educación ambiental emancipatoria/transformadora: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
O olho seco e o uso de videoterminais: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
title The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
spellingShingle The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro
Olho Seco
Videoterminais
Educação Ambiental.
Ojo Seco
Videoterminas
Educación Ambiental Crítica
Dry Eye
Videoterminals
Critical Environmental Education
title_short The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
title_full The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
title_fullStr The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
title_full_unstemmed The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
title_sort The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
author Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro
author_facet Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro
Pereira, Alexandre Macedo
Minasi, Luis Fernando
author_role author
author2 Pereira, Alexandre Macedo
Minasi, Luis Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro
Pereira, Alexandre Macedo
Minasi, Luis Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Olho Seco
Videoterminais
Educação Ambiental.
Ojo Seco
Videoterminas
Educación Ambiental Crítica
Dry Eye
Videoterminals
Critical Environmental Education
topic Olho Seco
Videoterminais
Educação Ambiental.
Ojo Seco
Videoterminas
Educación Ambiental Crítica
Dry Eye
Videoterminals
Critical Environmental Education
description In this article we discuss educational actions as social practices linked to the preventive process of Dry Eye (DE) resulting from the use of videoterminals (VTDs). This study occurs through a systematic review of the literature that involves the health area (Ophthalmology) and the education area (Environmental Education - EE). This paper seeks to answer the following question: What social function does EE play in conjunction with the ophthalmic health area in preventing DE in users of VDTs? We also discuss, in this article, the educational actions in the prevention of DE by the use of VDTs adopted by the health area, as well as the role of EE in this process. It is relevant to highlight that the perspective of EE adopted in this study is based on dialectical materialism-historical, in contrast to the conservative (reductionist) understanding of education, which separates preventive educational practices from the socio-historical context.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209
10.14295/remea.v38i1.12209
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i1.12209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209/8693
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 72-94
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787853864960