The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209 |
Resumo: | In this article we discuss educational actions as social practices linked to the preventive process of Dry Eye (DE) resulting from the use of videoterminals (VTDs). This study occurs through a systematic review of the literature that involves the health area (Ophthalmology) and the education area (Environmental Education - EE). This paper seeks to answer the following question: What social function does EE play in conjunction with the ophthalmic health area in preventing DE in users of VDTs? We also discuss, in this article, the educational actions in the prevention of DE by the use of VDTs adopted by the health area, as well as the role of EE in this process. It is relevant to highlight that the perspective of EE adopted in this study is based on dialectical materialism-historical, in contrast to the conservative (reductionist) understanding of education, which separates preventive educational practices from the socio-historical context. |
id |
FURG-9_c79c7e03c71946bcdba547f570ed891e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12209 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadoraEl ojo seco y el uso de videoterminales: una discusión de prácticas educativas preventivas desde la perspectiva de educación ambiental emancipatoria/transformadora: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadoraO olho seco e o uso de videoterminais: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadoraOlho SecoVideoterminaisEducação Ambiental.Ojo Seco VideoterminasEducación Ambiental CríticaDry EyeVideoterminalsCritical Environmental EducationIn this article we discuss educational actions as social practices linked to the preventive process of Dry Eye (DE) resulting from the use of videoterminals (VTDs). This study occurs through a systematic review of the literature that involves the health area (Ophthalmology) and the education area (Environmental Education - EE). This paper seeks to answer the following question: What social function does EE play in conjunction with the ophthalmic health area in preventing DE in users of VDTs? We also discuss, in this article, the educational actions in the prevention of DE by the use of VDTs adopted by the health area, as well as the role of EE in this process. It is relevant to highlight that the perspective of EE adopted in this study is based on dialectical materialism-historical, in contrast to the conservative (reductionist) understanding of education, which separates preventive educational practices from the socio-historical context.En este artículo discutimos las acciones educativas como prácticas sociales vinculadas al proceso preventivo del Ojo Seco (OS) resultante del uso de terminales de video (VTDs). Este estudio se realiza a través de una revisión sistemática de la literatura que involucra el área de salud (Oftalmología) y el área de educación (Educación Ambiental - EA). Este artículo busca responder a la siguiente pregunta: ¿Qué función social desempeña la EA en conjunto con el área de salud oftálmica en la prevención del OS en usuarios de VDTs? También discutimos, en este artículo, las acciones educativas en la prevención de OS mediante el uso de VDTs adoptados por el área de salud, así como el papel de EA en este proceso. Es relevante resaltar que la perspectiva de EA adoptada en este estudio se basa en el materialismo histórico dialéctico, en contraste con la comprensión conservadora (reduccionista) de la educación, que separa las prácticas educativas preventivas del contexto sociohistórico.Neste artigo, discutimos ações educativas como práticas sociais atreladas ao processo preventivo do Olho Seco (OS) decorrente do uso de videoterminais (VTDs). Este estudo ocorre por meio de revisão sistemática da literatura que envolve a área da saúde (Oftalmologia) e a área da educação (Educação Ambiental - EA). Este trabalho busca responder à seguinte questão: Que função social exerce a EA em articulação com a área de saúde oftalmológica na prevenção do OS nos usuários de VDTs? Discutimos ainda, neste artigo, as ações educativas na prevenção do OS por uso de VDTs adotadas pela área de saúde, bem como o papel da EA nesse processo. É relevante destacar que a perspectiva de EA adotada neste estudo está fundamentada no materialismo-histórico dialético, em contraposição à compreensão conservadora (reducionista) de educação, que aparta práticas educativas preventivas do contexto sócio-histórico.Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1220910.14295/remea.v38i1.12209REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 72-941517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209/8693Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKaram, Cinara Menegotto CavalheiroPereira, Alexandre MacedoMinasi, Luis Fernando2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/12209Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora El ojo seco y el uso de videoterminales: una discusión de prácticas educativas preventivas desde la perspectiva de educación ambiental emancipatoria/transformadora: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora O olho seco e o uso de videoterminais: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora |
title |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora |
spellingShingle |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro Olho Seco Videoterminais Educação Ambiental. Ojo Seco Videoterminas Educación Ambiental Crítica Dry Eye Videoterminals Critical Environmental Education |
title_short |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora |
title_full |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora |
title_fullStr |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora |
title_full_unstemmed |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora |
title_sort |
The dry eye and the use of videoterminals: A discussion of preventive educational practices from the perspective of emancipatory/ transforming environmental education: uma discussão das práticas educativas preventivas a partir da perspectiva da educação ambiental emancipatória/transformadora |
author |
Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro |
author_facet |
Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro Pereira, Alexandre Macedo Minasi, Luis Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Alexandre Macedo Minasi, Luis Fernando |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Karam, Cinara Menegotto Cavalheiro Pereira, Alexandre Macedo Minasi, Luis Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Olho Seco Videoterminais Educação Ambiental. Ojo Seco Videoterminas Educación Ambiental Crítica Dry Eye Videoterminals Critical Environmental Education |
topic |
Olho Seco Videoterminais Educação Ambiental. Ojo Seco Videoterminas Educación Ambiental Crítica Dry Eye Videoterminals Critical Environmental Education |
description |
In this article we discuss educational actions as social practices linked to the preventive process of Dry Eye (DE) resulting from the use of videoterminals (VTDs). This study occurs through a systematic review of the literature that involves the health area (Ophthalmology) and the education area (Environmental Education - EE). This paper seeks to answer the following question: What social function does EE play in conjunction with the ophthalmic health area in preventing DE in users of VDTs? We also discuss, in this article, the educational actions in the prevention of DE by the use of VDTs adopted by the health area, as well as the role of EE in this process. It is relevant to highlight that the perspective of EE adopted in this study is based on dialectical materialism-historical, in contrast to the conservative (reductionist) understanding of education, which separates preventive educational practices from the socio-historical context. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209 10.14295/remea.v38i1.12209 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i1.12209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12209/8693 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 72-94 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787853864960 |