A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895 |
Resumo: | The objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining. |
id |
FURG-9_cfa10da079ec87457a2151673122e6b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13895 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambientalEducação AmbientalMineraçãoAnálise Crítica do DiscursoThe objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining.El objetivo de este artículo es comprender cómo se desarrolla la minería en parte de las producciones de investigación en educación ambiental. Para esto, investigamos los anales de la EPEA - Encuentro de Investigación en Educación Ambiental entre 2001-2019, utilizando el marco teórico metodológico del Análisis Crítico del Discurso (ACD) a través de dos categorías construídas, que indican las relaciones entre la educación ambiental y los impactos y conflictos ambientales derivados de la minería. El tema de la minería presente en los Anales de la EPEA anuncia investigaciones sobre las prácticas educativas en las escuelas y los movimientos sociales. Señalamos en este artículo los discursos ideológicos que operan sobre el campo de la educación ambiental, así como identificamos los discursos que potencian el desvelamiento de los aspectos problemáticos de la minería.O objetivo desde artigo é compreender como a mineração toma lugar em parte das produções de pesquisa em educação ambiental. Para isso, investigamos os anais do EPEA - Encontro Pesquisa em Educação Ambiental entre os anos 2001-2019, usando do referencial teórico metodológico da Análise Crítica do Discurso (ACD) por meio de duas categorias construídas, as quais indicam relações da educação ambiental com impactos e conflitos ambientais advindos da mineração. A temática da mineração presente nos Anais do EPEA enuncia pesquisa sobre práticas educativas nas escolas e nos movimentos sociais. Sinalizamos neste artigo discursos ideológicos que operam sobre o campo da educação ambiental, assim como identificamos discursos que potencializam o desvelamento dos aspectos problemáticos da mineração.Lepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1389510.14295/remea.v39i3.13895REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 310-3311517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895/9917http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Cardoso, Viviane AméliaCosenza Rodrigues, Angélica2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/13895Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental |
title |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental |
spellingShingle |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia Educação Ambiental Mineração Análise Crítica do Discurso |
title_short |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental |
title_full |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental |
title_fullStr |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental |
title_full_unstemmed |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental |
title_sort |
A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental |
author |
Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia |
author_facet |
Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia Cosenza Rodrigues, Angélica |
author_role |
author |
author2 |
Cosenza Rodrigues, Angélica |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia Cosenza Rodrigues, Angélica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Mineração Análise Crítica do Discurso |
topic |
Educação Ambiental Mineração Análise Crítica do Discurso |
description |
The objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895 10.14295/remea.v39i3.13895 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i3.13895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895/9917 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 310-331 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788041560064 |