A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cosenza Rodrigues, Angélica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895
Resumo: The objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining.
id FURG-9_cfa10da079ec87457a2151673122e6b6
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13895
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling A temática da mineração na pesquisa em educação ambientalEducação AmbientalMineraçãoAnálise Crítica do DiscursoThe objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining.El objetivo de este artículo es comprender cómo se desarrolla la minería en parte de las producciones de investigación en educación ambiental. Para esto, investigamos los anales de la EPEA - Encuentro de Investigación en Educación Ambiental entre 2001-2019, utilizando el marco teórico metodológico del Análisis Crítico del Discurso (ACD) a través de dos categorías construídas, que indican las relaciones entre la educación ambiental y los impactos y conflictos ambientales derivados de la minería. El tema de la minería presente en los Anales de la EPEA anuncia investigaciones sobre las prácticas educativas en las escuelas y los movimientos sociales. Señalamos en este artículo los discursos ideológicos que operan sobre el campo de la educación ambiental, así como identificamos los discursos que potencian el desvelamiento de los aspectos problemáticos de la minería.O objetivo desde artigo é compreender como a mineração toma lugar em parte das produções de pesquisa em educação ambiental. Para isso, investigamos os anais do EPEA - Encontro Pesquisa em Educação Ambiental entre os anos 2001-2019, usando do referencial teórico metodológico da Análise Crítica do Discurso (ACD) por meio de duas categorias construídas, as quais indicam relações da educação ambiental com impactos e conflitos ambientais advindos da mineração. A temática da mineração presente nos Anais do EPEA enuncia pesquisa sobre práticas educativas nas escolas e nos movimentos sociais. Sinalizamos neste artigo discursos ideológicos que operam sobre o campo da educação ambiental, assim como identificamos discursos que potencializam o desvelamento dos aspectos problemáticos da mineração.Lepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1389510.14295/remea.v39i3.13895REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 310-3311517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895/9917http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Cardoso, Viviane AméliaCosenza Rodrigues, Angélica2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/13895Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
title A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
spellingShingle A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia
Educação Ambiental
Mineração
Análise Crítica do Discurso
title_short A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
title_full A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
title_fullStr A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
title_full_unstemmed A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
title_sort A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
author Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia
author_facet Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia
Cosenza Rodrigues, Angélica
author_role author
author2 Cosenza Rodrigues, Angélica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia
Cosenza Rodrigues, Angélica
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Mineração
Análise Crítica do Discurso
topic Educação Ambiental
Mineração
Análise Crítica do Discurso
description The objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895
10.14295/remea.v39i3.13895
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i3.13895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13895/9917
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 310-331
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788041560064