Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira Gonzaga Melo, Tálita
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Emmanuela Ribeiro Hora, Karla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842
Resumo: The urban and peri-urban practice has been strengthened in cities, through multiple entry points, which range from self-consumption and food supplementation, alternative employment and income for vulnerable groups, solutions for environmentally resilient cities, to an opportunity to practice social and environmental education activities. Considering this last aspect, this research aims to study the use of urban school gardens as a pedagogical tool for environmental sustainability. As an analytical object, the research relies on the study of multiple cases of three school gardens in different cities. The results indicate that, although gardens are difficult to maintain in school environments, they improve the food provided to the students and present themselves as a potential tool for teaching environmental sustainability.
id FURG-9_de6a2f8f99a071f9dd7280b68f87a1eb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14842
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolaresenvironmental educationschool gardensresilient citieseducación ambientalhuertos escolaresciudades resilienteseducação ambientalhortas escolarescidades resilientesThe urban and peri-urban practice has been strengthened in cities, through multiple entry points, which range from self-consumption and food supplementation, alternative employment and income for vulnerable groups, solutions for environmentally resilient cities, to an opportunity to practice social and environmental education activities. Considering this last aspect, this research aims to study the use of urban school gardens as a pedagogical tool for environmental sustainability. As an analytical object, the research relies on the study of multiple cases of three school gardens in different cities. The results indicate that, although gardens are difficult to maintain in school environments, they improve the food provided to the students and present themselves as a potential tool for teaching environmental sustainability.Se ha fortalecido la práctica de la agricultura urbana y periurbana en las ciudades a través de varios puntos de entrada, que van desde el autoconsumo y la complementación alimentaria, alternativas de empleo y renta, soluciones para ciudades ambientalmente resilientes, hasta la oportunidad de practicar actividades de educación socioambiental. Considerando este último aspecto, esta investigación tiene como objetivo estudiar los huertos escolares urbanos como una herramienta pedagógica para la enseñanza de la sostenibilidad ambiental. Su objeto de análisis es el estudio de múltiples casos de tres huertos escolares en diferentes ciudades. Los resultados indican que, aunque los huertos son difíciles de mantenerse en ambientes escolares, mejoran la alimentación de los estudiantes y se presentan como una herramienta potencial para la enseñanza de la sostenibilidad ambiental.A prática da agricultura urbana e periurbana tem se fortalecido nas cidades através de diversos pontos de entrada, que abrangem desde o autoconsumo e complementação alimentar à alternativa de emprego e renda, soluções para cidades ambientalmente resilientes, até uma oportunidade para a prática de atividades de educação socioambiental. Considerando este último aspecto, esta pesquisa tem como objetivo o estudo de hortas urbanas escolares como instrumento pedagógico destinado ao ensino da sustentabilidade ambiental. Como objeto analítico, partiu-se do estudo de casos múltiplos envolvendo três hortas escolares em cidades distintas. Os resultados indicam que, apesar das hortas serem de difícil manutenção em ambientes escolares, elas melhoram a alimentação fornecida aos estudantes e se apresentam como ferramenta potencial para o ensino da sustentabilidade ambiental.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1484210.14295/remea.v40i2.14842REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 271-2911517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842/10278http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira Gonzaga Melo, TálitaEmmanuela Ribeiro Hora, Karla2023-08-18T14:40:38Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14842Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:38Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
title Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
spellingShingle Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
Nogueira Gonzaga Melo, Tálita
environmental education
school gardens
resilient cities
educación ambiental
huertos escolares
ciudades resilientes
educação ambiental
hortas escolares
cidades resilientes
title_short Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
title_full Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
title_fullStr Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
title_full_unstemmed Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
title_sort Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
author Nogueira Gonzaga Melo, Tálita
author_facet Nogueira Gonzaga Melo, Tálita
Emmanuela Ribeiro Hora, Karla
author_role author
author2 Emmanuela Ribeiro Hora, Karla
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira Gonzaga Melo, Tálita
Emmanuela Ribeiro Hora, Karla
dc.subject.por.fl_str_mv environmental education
school gardens
resilient cities
educación ambiental
huertos escolares
ciudades resilientes
educação ambiental
hortas escolares
cidades resilientes
topic environmental education
school gardens
resilient cities
educación ambiental
huertos escolares
ciudades resilientes
educação ambiental
hortas escolares
cidades resilientes
description The urban and peri-urban practice has been strengthened in cities, through multiple entry points, which range from self-consumption and food supplementation, alternative employment and income for vulnerable groups, solutions for environmentally resilient cities, to an opportunity to practice social and environmental education activities. Considering this last aspect, this research aims to study the use of urban school gardens as a pedagogical tool for environmental sustainability. As an analytical object, the research relies on the study of multiple cases of three school gardens in different cities. The results indicate that, although gardens are difficult to maintain in school environments, they improve the food provided to the students and present themselves as a potential tool for teaching environmental sustainability.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842
10.14295/remea.v40i2.14842
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.14842
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842/10278
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 271-291
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781333819392