Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842 |
Resumo: | The urban and peri-urban practice has been strengthened in cities, through multiple entry points, which range from self-consumption and food supplementation, alternative employment and income for vulnerable groups, solutions for environmentally resilient cities, to an opportunity to practice social and environmental education activities. Considering this last aspect, this research aims to study the use of urban school gardens as a pedagogical tool for environmental sustainability. As an analytical object, the research relies on the study of multiple cases of three school gardens in different cities. The results indicate that, although gardens are difficult to maintain in school environments, they improve the food provided to the students and present themselves as a potential tool for teaching environmental sustainability. |
id |
FURG-9_de6a2f8f99a071f9dd7280b68f87a1eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14842 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolaresenvironmental educationschool gardensresilient citieseducación ambientalhuertos escolaresciudades resilienteseducação ambientalhortas escolarescidades resilientesThe urban and peri-urban practice has been strengthened in cities, through multiple entry points, which range from self-consumption and food supplementation, alternative employment and income for vulnerable groups, solutions for environmentally resilient cities, to an opportunity to practice social and environmental education activities. Considering this last aspect, this research aims to study the use of urban school gardens as a pedagogical tool for environmental sustainability. As an analytical object, the research relies on the study of multiple cases of three school gardens in different cities. The results indicate that, although gardens are difficult to maintain in school environments, they improve the food provided to the students and present themselves as a potential tool for teaching environmental sustainability.Se ha fortalecido la práctica de la agricultura urbana y periurbana en las ciudades a través de varios puntos de entrada, que van desde el autoconsumo y la complementación alimentaria, alternativas de empleo y renta, soluciones para ciudades ambientalmente resilientes, hasta la oportunidad de practicar actividades de educación socioambiental. Considerando este último aspecto, esta investigación tiene como objetivo estudiar los huertos escolares urbanos como una herramienta pedagógica para la enseñanza de la sostenibilidad ambiental. Su objeto de análisis es el estudio de múltiples casos de tres huertos escolares en diferentes ciudades. Los resultados indican que, aunque los huertos son difíciles de mantenerse en ambientes escolares, mejoran la alimentación de los estudiantes y se presentan como una herramienta potencial para la enseñanza de la sostenibilidad ambiental.A prática da agricultura urbana e periurbana tem se fortalecido nas cidades através de diversos pontos de entrada, que abrangem desde o autoconsumo e complementação alimentar à alternativa de emprego e renda, soluções para cidades ambientalmente resilientes, até uma oportunidade para a prática de atividades de educação socioambiental. Considerando este último aspecto, esta pesquisa tem como objetivo o estudo de hortas urbanas escolares como instrumento pedagógico destinado ao ensino da sustentabilidade ambiental. Como objeto analítico, partiu-se do estudo de casos múltiplos envolvendo três hortas escolares em cidades distintas. Os resultados indicam que, apesar das hortas serem de difícil manutenção em ambientes escolares, elas melhoram a alimentação fornecida aos estudantes e se apresentam como ferramenta potencial para o ensino da sustentabilidade ambiental.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1484210.14295/remea.v40i2.14842REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 271-2911517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842/10278http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira Gonzaga Melo, TálitaEmmanuela Ribeiro Hora, Karla2023-08-18T14:40:38Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14842Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:38Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares |
title |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares |
spellingShingle |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares Nogueira Gonzaga Melo, Tálita environmental education school gardens resilient cities educación ambiental huertos escolares ciudades resilientes educação ambiental hortas escolares cidades resilientes |
title_short |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares |
title_full |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares |
title_fullStr |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares |
title_full_unstemmed |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares |
title_sort |
Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares |
author |
Nogueira Gonzaga Melo, Tálita |
author_facet |
Nogueira Gonzaga Melo, Tálita Emmanuela Ribeiro Hora, Karla |
author_role |
author |
author2 |
Emmanuela Ribeiro Hora, Karla |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira Gonzaga Melo, Tálita Emmanuela Ribeiro Hora, Karla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
environmental education school gardens resilient cities educación ambiental huertos escolares ciudades resilientes educação ambiental hortas escolares cidades resilientes |
topic |
environmental education school gardens resilient cities educación ambiental huertos escolares ciudades resilientes educação ambiental hortas escolares cidades resilientes |
description |
The urban and peri-urban practice has been strengthened in cities, through multiple entry points, which range from self-consumption and food supplementation, alternative employment and income for vulnerable groups, solutions for environmentally resilient cities, to an opportunity to practice social and environmental education activities. Considering this last aspect, this research aims to study the use of urban school gardens as a pedagogical tool for environmental sustainability. As an analytical object, the research relies on the study of multiple cases of three school gardens in different cities. The results indicate that, although gardens are difficult to maintain in school environments, they improve the food provided to the students and present themselves as a potential tool for teaching environmental sustainability. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842 10.14295/remea.v40i2.14842 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.14842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14842/10278 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 271-291 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781333819392 |