Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335 |
Resumo: | This study looks to investigate that other Environmental Learnings are possible from the pampeana music from Brazil and Uruguay. Based on the studies of Michael Foucault and authors from the education and environmental education in an post structutural perspective, the research contrasts the relationship between the music and the scenery of the Pampa. From two different aesthetic points of view. The cold aesthetic, the one of the musician Victor Ramil and the Uruguaian musicians Jorger Drexler and Daniel Drexler. Between these conceptual aesthetics there is a relationship between the music, the scenary of the Pampa, the places where the cold and temperate climate shapes one’s way of being, of composing and becoming a subject. In that way, this study understands music as a strong cultural practice capable of contributing in the education process, and in the (trans)formations that happens between human relationships and nature, of the relationship with space, scenery, in the construction of different schools of thought in Education and Environmental Education. |
id |
FURG-9_e5cbc44d375b802c4e02e0594720d2a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12335 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elementsEducación Ambiental en la composición de la vida: música y paisagen pampeana como elementos de fuerza activaEducação Ambiental na composição da vida: música e paisagem pampeana como elementos de força ativaMúsica PampeanaEstética do FrioTempladismoPampeana musicCold Aesthetic Templadismo.Música PampeanaEstética del FríoTempladismoThis study looks to investigate that other Environmental Learnings are possible from the pampeana music from Brazil and Uruguay. Based on the studies of Michael Foucault and authors from the education and environmental education in an post structutural perspective, the research contrasts the relationship between the music and the scenery of the Pampa. From two different aesthetic points of view. The cold aesthetic, the one of the musician Victor Ramil and the Uruguaian musicians Jorger Drexler and Daniel Drexler. Between these conceptual aesthetics there is a relationship between the music, the scenary of the Pampa, the places where the cold and temperate climate shapes one’s way of being, of composing and becoming a subject. In that way, this study understands music as a strong cultural practice capable of contributing in the education process, and in the (trans)formations that happens between human relationships and nature, of the relationship with space, scenery, in the construction of different schools of thought in Education and Environmental Education. El presente estudio busca averiguar que otras Educaciones Ambientales son posibles desde la música pampeana del Brasil y del Uruguay. Basada en los estudios de Michel Foucault y en autores del campo de la educación y de la educación ambiental en una perspectiva del posestructuralismo, la pesquisa tensiona las relaciones entre la música y el paisaje de la Pampa, desde de dos estéticas. La Estética del frío, del músico Vitor Ramil, y del Templadismo de los músicos uruguayos Jorge Drexler y Daniel Drexler. Entre dichas concepciones estéticas hay una relación entre la música, el paisaje de la Pampa, los lugares, el clima frío y templado en la formación de un modo de ser, de componer y de convertirse en sujeto. De esa forma, el presente estudio comprende la música como una práctica cultural potente capaz de contribuir en un proceso de educación, de (trans)formaciones que giran alrededor de las relaciones humano y naturaleza; de las relaciones con los espacios, con los paisajes; en la construcción de otros modos de pensar la Educación y la Educación Ambiental. O presente estudo busca investigar que outras Educações Ambientais são possíveis a partir da música pampeana do Brasil e do Uruguai. Sustentada nos estudos de Michel Foucault e autores do campo da educação e da educação ambiental numa perspectiva do pós-estruturalismo, a pesquisa tensiona as relações entre a música e a paisagem do Pampa, a partir de duas estéticas. A Estética do frio, do músico Vitor Ramil, e o Templadismo dos músicos uruguaios Jorge Drexler e Daniel Drexler. Entre tais concepções estéticas há uma relação entre a música, a paisagem do pampa, os lugares o clima frio e temperado na formação de um modo de ser, de compor e de se tornar sujeito. Dessa forma, o presente estudo compreende a música como uma prática cultural potente capaz de contribuir num processo de educação, de (trans)formações que giram em torno das relações humano e natureza; da relações com os espaços, com as paisagens; na construção de outros modos de pensar a Educação e a Educação Ambiental. Lepidus2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1233510.14295/remea.v37i4.12335REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 303-3171517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335/8415http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Virgínia TavaresLobato Schlee, Renata 2022-08-30T13:17:15Zoai:periodicos.furg.br:article/12335Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:17:15Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements Educación Ambiental en la composición de la vida: música y paisagen pampeana como elementos de fuerza activa Educação Ambiental na composição da vida: música e paisagem pampeana como elementos de força ativa |
title |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements |
spellingShingle |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements Vieira, Virgínia Tavares Música Pampeana Estética do Frio Templadismo Pampeana music Cold Aesthetic Templadismo. Música Pampeana Estética del Frío Templadismo |
title_short |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements |
title_full |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements |
title_fullStr |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements |
title_full_unstemmed |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements |
title_sort |
Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements |
author |
Vieira, Virgínia Tavares |
author_facet |
Vieira, Virgínia Tavares Lobato Schlee, Renata |
author_role |
author |
author2 |
Lobato Schlee, Renata |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Virgínia Tavares Lobato Schlee, Renata |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Pampeana Estética do Frio Templadismo Pampeana music Cold Aesthetic Templadismo. Música Pampeana Estética del Frío Templadismo |
topic |
Música Pampeana Estética do Frio Templadismo Pampeana music Cold Aesthetic Templadismo. Música Pampeana Estética del Frío Templadismo |
description |
This study looks to investigate that other Environmental Learnings are possible from the pampeana music from Brazil and Uruguay. Based on the studies of Michael Foucault and authors from the education and environmental education in an post structutural perspective, the research contrasts the relationship between the music and the scenery of the Pampa. From two different aesthetic points of view. The cold aesthetic, the one of the musician Victor Ramil and the Uruguaian musicians Jorger Drexler and Daniel Drexler. Between these conceptual aesthetics there is a relationship between the music, the scenary of the Pampa, the places where the cold and temperate climate shapes one’s way of being, of composing and becoming a subject. In that way, this study understands music as a strong cultural practice capable of contributing in the education process, and in the (trans)formations that happens between human relationships and nature, of the relationship with space, scenery, in the construction of different schools of thought in Education and Environmental Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335 10.14295/remea.v37i4.12335 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v37i4.12335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335/8415 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 303-317 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787868545024 |