Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Virgínia Tavares
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lobato Schlee, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335
Resumo: This study looks to investigate that other Environmental Learnings are possible from the pampeana music from Brazil and Uruguay. Based on the studies of Michael Foucault and authors from the education and environmental education in an post structutural perspective, the research contrasts the relationship between the music and the scenery of the Pampa. From two different aesthetic points of view. The cold aesthetic, the one of the musician Victor Ramil and the Uruguaian musicians Jorger Drexler and Daniel Drexler. Between these conceptual aesthetics there is a relationship between the music, the scenary of the Pampa, the places where the cold and temperate climate shapes one’s way of being, of composing and becoming a subject. In that way, this study understands music as a strong cultural practice capable of contributing in the education process, and in the (trans)formations that happens between human relationships and nature, of the relationship with space, scenery, in the construction of different schools of thought in Education and Environmental Education.
id FURG-9_e5cbc44d375b802c4e02e0594720d2a2
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12335
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elementsEducación Ambiental en la composición de la vida: música y paisagen pampeana como elementos de fuerza activaEducação Ambiental na composição da vida: música e paisagem pampeana como elementos de força ativaMúsica PampeanaEstética do FrioTempladismoPampeana musicCold Aesthetic Templadismo.Música PampeanaEstética del FríoTempladismoThis study looks to investigate that other Environmental Learnings are possible from the pampeana music from Brazil and Uruguay. Based on the studies of Michael Foucault and authors from the education and environmental education in an post structutural perspective, the research contrasts the relationship between the music and the scenery of the Pampa. From two different aesthetic points of view. The cold aesthetic, the one of the musician Victor Ramil and the Uruguaian musicians Jorger Drexler and Daniel Drexler. Between these conceptual aesthetics there is a relationship between the music, the scenary of the Pampa, the places where the cold and temperate climate shapes one’s way of being, of composing and becoming a subject. In that way, this study understands music as a strong cultural practice capable of contributing in the education process, and in the (trans)formations that happens between human relationships and nature, of the relationship with space, scenery, in the construction of different schools of thought in Education and Environmental Education. El presente estudio busca averiguar que otras Educaciones Ambientales son posibles desde la música pampeana del Brasil y del Uruguay. Basada en los estudios de Michel Foucault y en autores del campo de la educación y de la educación ambiental en una perspectiva del posestructuralismo, la pesquisa tensiona las relaciones entre la música y el paisaje de la Pampa, desde de dos estéticas. La Estética del frío, del músico Vitor Ramil, y del Templadismo de los músicos uruguayos Jorge Drexler y Daniel Drexler. Entre dichas concepciones estéticas hay una relación entre la música, el paisaje de la Pampa, los lugares, el clima frío y templado en la formación de un modo de ser, de componer y de convertirse en sujeto. De esa forma, el presente estudio comprende la música como una práctica cultural potente capaz de contribuir en un proceso de educación, de (trans)formaciones que giran alrededor de las relaciones humano y naturaleza; de las relaciones con los espacios, con los paisajes; en la construcción de otros modos de pensar la Educación y la Educación Ambiental. O presente estudo busca investigar que outras Educações Ambientais são possíveis a partir da música pampeana do Brasil e do Uruguai. Sustentada nos estudos de Michel Foucault e autores do campo da educação e da educação ambiental numa perspectiva do pós-estruturalismo, a pesquisa tensiona as relações entre a música e a paisagem do Pampa, a partir de duas estéticas. A Estética do frio, do músico Vitor Ramil, e o Templadismo dos músicos uruguaios Jorge Drexler e Daniel Drexler. Entre tais concepções estéticas há uma relação entre a música, a paisagem do pampa, os lugares o clima frio e temperado na formação de um modo de ser, de compor e de se tornar sujeito. Dessa forma, o presente estudo compreende a música como uma prática cultural potente capaz de contribuir num processo de educação, de (trans)formações que giram em torno das relações humano e natureza; da relações com os espaços, com as paisagens; na construção de outros modos de pensar a Educação e a Educação Ambiental. Lepidus2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1233510.14295/remea.v37i4.12335REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 303-3171517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335/8415http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Virgínia TavaresLobato Schlee, Renata 2022-08-30T13:17:15Zoai:periodicos.furg.br:article/12335Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:17:15Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
Educación Ambiental en la composición de la vida: música y paisagen pampeana como elementos de fuerza activa
Educação Ambiental na composição da vida: música e paisagem pampeana como elementos de força ativa
title Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
spellingShingle Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
Vieira, Virgínia Tavares
Música Pampeana
Estética do Frio
Templadismo
Pampeana music
Cold Aesthetic
Templadismo.
Música Pampeana
Estética del Frío
Templadismo
title_short Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
title_full Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
title_fullStr Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
title_full_unstemmed Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
title_sort Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
author Vieira, Virgínia Tavares
author_facet Vieira, Virgínia Tavares
Lobato Schlee, Renata
author_role author
author2 Lobato Schlee, Renata
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Virgínia Tavares
Lobato Schlee, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Música Pampeana
Estética do Frio
Templadismo
Pampeana music
Cold Aesthetic
Templadismo.
Música Pampeana
Estética del Frío
Templadismo
topic Música Pampeana
Estética do Frio
Templadismo
Pampeana music
Cold Aesthetic
Templadismo.
Música Pampeana
Estética del Frío
Templadismo
description This study looks to investigate that other Environmental Learnings are possible from the pampeana music from Brazil and Uruguay. Based on the studies of Michael Foucault and authors from the education and environmental education in an post structutural perspective, the research contrasts the relationship between the music and the scenery of the Pampa. From two different aesthetic points of view. The cold aesthetic, the one of the musician Victor Ramil and the Uruguaian musicians Jorger Drexler and Daniel Drexler. Between these conceptual aesthetics there is a relationship between the music, the scenary of the Pampa, the places where the cold and temperate climate shapes one’s way of being, of composing and becoming a subject. In that way, this study understands music as a strong cultural practice capable of contributing in the education process, and in the (trans)formations that happens between human relationships and nature, of the relationship with space, scenery, in the construction of different schools of thought in Education and Environmental Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335
10.14295/remea.v37i4.12335
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335
identifier_str_mv 10.14295/remea.v37i4.12335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12335/8415
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 303-317
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787868545024