Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Genovese, Cinthia Leticia Carvalho Roversi
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Oliveira, Gyselle Nascente de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15147
Resumo: The contemporary world is marked by contradictions of all kinds, among them in the environmental and educational fields. Given this and considering the importance of Environmental Education in all educational processes, this study aims to analyze the presence and dimension of Environmental Education in official documents that guide education in our country. In this sense, it is still relevant to understand the notions of Sustainability and Sustainable Development, in addition to the possible consequences of Agribusiness for the natural Environment. To this end, a qualitative approach and the method of document analysis were adopted. In this way, this work intends to contribute to the understanding that we are part of an integral and interdependent Environment and that Environmental Education is fundamental not only in educational processes, but in all spheres of life, with an urgent need for awareness, articulation , of changing paradigms and attitudes.
id FURG-9_e72223efca50f8b3500046f311ab869e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15147
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradiçõesEducação Ambiental crítica. Documentos oficiais. Agronegócio.The contemporary world is marked by contradictions of all kinds, among them in the environmental and educational fields. Given this and considering the importance of Environmental Education in all educational processes, this study aims to analyze the presence and dimension of Environmental Education in official documents that guide education in our country. In this sense, it is still relevant to understand the notions of Sustainability and Sustainable Development, in addition to the possible consequences of Agribusiness for the natural Environment. To this end, a qualitative approach and the method of document analysis were adopted. In this way, this work intends to contribute to the understanding that we are part of an integral and interdependent Environment and that Environmental Education is fundamental not only in educational processes, but in all spheres of life, with an urgent need for awareness, articulation , of changing paradigms and attitudes.El mundo contemporáneo está marcado por contradicciones de todo tipo, entre ellas en el campo ambiental y educativo. Ante esto y considerando la importancia de la Educación Ambiental en todos los procesos educativos, este estudio tiene como objetivo analizar la presencia y dimensión de la Educación Ambiental en los documentos oficiales que orientan la educación en nuestro país. En ese sentido, sigue siendo relevante comprender las nociones de Sostenibilidad y Desarrollo Sostenible, además de las posibles consecuencias de la Agroindustria para el Medio natural. Para ello, se adoptó un enfoque cualitativo y el método de análisis documental. De esta forma, este trabajo pretende contribuir a la comprensión de que somos parte de un Ambiente integral e interdependiente y que la Educación Ambiental es fundamental no solo en los procesos educativos, sino en todos los ámbitos de la vida, con una urgente necesidad de sensibilización, articulación, de cambiar paradigmas y actitudes.O mundo contemporâneo é marcado por contradições de toda ordem, dentre elas no campo ambiental e educacional. Diante disso e considerando a importância da Educação Ambiental em todos os processos educativos, o presente estudo visa analisar a presença e a dimensão da Educação Ambiental nos documentos oficiais que orientam a educação em nosso país.  Nesse sentido, torna-se ainda relevante, compreender as noções de Sustentabilidade e Desenvolvimento Sustentável, além das possíveis consequências do Agronegócio para o Meio Ambiente natural. Para tal, adotou-se uma abordagem qualitativa e o método da análise documental. Desta forma, este trabalho pretende contribuir para o entendimento de que fazemos parte de um Meio Ambiente integral e interdependente e que a Educação Ambiental é fundamental não só nos processos educativos, mas em todas as esferas da vida, com necessidade urgente de conscientização, de articulação, de mudança de paradigmas e de atitudes.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1514710.14295/remea.v41i1.15147REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 237-2571517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15147/10842http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGenovese, Cinthia Leticia Carvalho RoversiOliveira, Gyselle Nascente de 2024-04-15T18:29:58Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15147Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:29:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
title Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
spellingShingle Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
Genovese, Cinthia Leticia Carvalho Roversi
Educação Ambiental crítica. Documentos oficiais. Agronegócio.
title_short Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
title_full Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
title_fullStr Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
title_full_unstemmed Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
title_sort Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições
author Genovese, Cinthia Leticia Carvalho Roversi
author_facet Genovese, Cinthia Leticia Carvalho Roversi
Oliveira, Gyselle Nascente de
author_role author
author2 Oliveira, Gyselle Nascente de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Genovese, Cinthia Leticia Carvalho Roversi
Oliveira, Gyselle Nascente de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental crítica. Documentos oficiais. Agronegócio.
topic Educação Ambiental crítica. Documentos oficiais. Agronegócio.
description The contemporary world is marked by contradictions of all kinds, among them in the environmental and educational fields. Given this and considering the importance of Environmental Education in all educational processes, this study aims to analyze the presence and dimension of Environmental Education in official documents that guide education in our country. In this sense, it is still relevant to understand the notions of Sustainability and Sustainable Development, in addition to the possible consequences of Agribusiness for the natural Environment. To this end, a qualitative approach and the method of document analysis were adopted. In this way, this work intends to contribute to the understanding that we are part of an integral and interdependent Environment and that Environmental Education is fundamental not only in educational processes, but in all spheres of life, with an urgent need for awareness, articulation , of changing paradigms and attitudes.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15147
10.14295/remea.v41i1.15147
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15147
identifier_str_mv 10.14295/remea.v41i1.15147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15147/10842
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 237-257
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781358985216