Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Denise Radiske Müller, Diana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Godschmidt, Andrea, Xavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999
Resumo: The study, through a scientometric research, with a qualitative and quantitative approach, aimed to characterize and analyze the strictu sensu academic productions of Environmental Education pedagogical practices developed with Basic Education, with students of Elementary School II. To this end, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations was chosen to search for the data. The corpus of analysis comprises 40 academic productions, composed of dissertations and theses, in the period between 2010 to 2019. According to a study, Environmental Education practices dissipated a predominant profile in institutions, concentrated in the South of the country. The production of knowledge about Environmental Education in Elementary School II, focused on applied research, with a qualitative approach and the main research methodology referred to the case study.
id FURG-9_fbac62556666dd04482a9c526939286d
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12999
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunosEducación ambiental en Brasil: análisis cienciométrico de la producción académica de prácticas educativas con estudiantes: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunosA educação ambiental no Brasil:: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunosEnvironment; Elementary School; Scientometrics.Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría.Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria.The study, through a scientometric research, with a qualitative and quantitative approach, aimed to characterize and analyze the strictu sensu academic productions of Environmental Education pedagogical practices developed with Basic Education, with students of Elementary School II. To this end, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations was chosen to search for the data. The corpus of analysis comprises 40 academic productions, composed of dissertations and theses, in the period between 2010 to 2019. According to a study, Environmental Education practices dissipated a predominant profile in institutions, concentrated in the South of the country. The production of knowledge about Environmental Education in Elementary School II, focused on applied research, with a qualitative approach and the main research methodology referred to the case study.El estudio, a través de una investigación cienciométrica, con enfoque cualitativo y cuantitativo, tuvo como objetivo caracterizar y analizar las producciones académicas estrictamente sensu de las prácticas pedagógicas de Educación Ambiental desarrolladas con Educación Básica, con alumnos de la Escuela Primaria II. Para ello, se eligió la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones para buscar los datos. El corpus de análisis comprende 40 producciones académicas, compuestas por disertaciones y tesis, en el período comprendido entre 2010 y 2019. Según un estudio, las prácticas de Educación Ambiental disiparon un perfil predominante en las instituciones, concentradas en el Sur del país. Educación Ambiental en Primaria Escuela II, enfocada a la investigación aplicada, con enfoque cualitativo y la principal metodología de investigación referida al estudio de caso.O estudo, por meio de uma pesquisa cienciométrica, de abordagem quali-quantitativa, teve como objetivo caracterizar e analisar as produções acadêmicas strictu sensu de práticas pedagógicas de Educação Ambiental desenvolvidas junto a Educação Básica, com alunos do Ensino Fundamental II. Para tanto, elegeu-se a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações para buscar os dados. Constitui o corpus de análise, 40 produções acadêmicas, compostas por dissertações e teses, no período entre 2010 a 2019. O estudo cienciométrico revelou maior número de produções acadêmicas selecionadas no ano de 2018, as práticas de Educação Ambiental publicadas apresentaram um perfil predominante realizado em instituições públicas, concentradas na região Sul do País. Verificou-se que, o foco das produções selecionadas desenvolveu-se em 14 programas de Pós-Graduação relacionados a Educação e ao Ensino de Ciências. O estudo evidenciou que a produção de conhecimento, centrou-se na pesquisa de natureza aplicada, com abordagem qualitativa e a principal metodologia de pesquisa referiu-se ao estudo de caso.  Por fim, a síntese cienciométrica sugere que se tem muito a avançar no número de produções stricto sensu, especialmente em teses, referente à temática Educação Ambiental no Ensino Fundamental II.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1299910.14295/remea.v39i2.12999REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 186-2041517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999/9796http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDenise Radiske Müller, Diana Godschmidt, AndreaXavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12999Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
Educación ambiental en Brasil: análisis cienciométrico de la producción académica de prácticas educativas con estudiantes: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
A educação ambiental no Brasil:: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
title Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
spellingShingle Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
Denise Radiske Müller, Diana
Environment; Elementary School; Scientometrics.
Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría.
Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria.
title_short Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
title_full Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
title_fullStr Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
title_full_unstemmed Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
title_sort Environmental education in Brazil: scientometric analysis of academic production of educational practices with students: análise cienciométrica da produção acadêmica de práticas educativas com alunos
author Denise Radiske Müller, Diana
author_facet Denise Radiske Müller, Diana
Godschmidt, Andrea
Xavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho
author_role author
author2 Godschmidt, Andrea
Xavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Denise Radiske Müller, Diana
Godschmidt, Andrea
Xavier Coutinho, Renato Xavier Coutinho
dc.subject.por.fl_str_mv Environment; Elementary School; Scientometrics.
Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría.
Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria.
topic Environment; Elementary School; Scientometrics.
Medio Ambiente; Enseñanza fundamental; Cienciometría.
Meio Ambiente; Ensino Fundamental; Cienciometria.
description The study, through a scientometric research, with a qualitative and quantitative approach, aimed to characterize and analyze the strictu sensu academic productions of Environmental Education pedagogical practices developed with Basic Education, with students of Elementary School II. To this end, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations was chosen to search for the data. The corpus of analysis comprises 40 academic productions, composed of dissertations and theses, in the period between 2010 to 2019. According to a study, Environmental Education practices dissipated a predominant profile in institutions, concentrated in the South of the country. The production of knowledge about Environmental Education in Elementary School II, focused on applied research, with a qualitative approach and the main research methodology referred to the case study.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999
10.14295/remea.v39i2.12999
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.12999
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12999/9796
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 186-204
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787949285376