EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira de Souza, Cristina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pires Kiss, Aline, Rodrigo Schaefer, Jeferson, Freitas de Lima, Carolina, Rafaela Haack, Karla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prâksis
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3379
Resumo: In front of the significant increase in the elderly population, interventions with this audience are important tools for guaranteeing and maintaining rights. Studies indicate that elderly people in more socially and economically vulnerable situations may be more susceptible to economic violence, leading, for example, to conditions such as over-indebtedness. Over-indebtedness is a multifactorial social phenomenon with serious repercussions on the quality of life, well-being, and health of individuals. In this scenario, the team from the Support Center for Over-indebted Individuals (NAS), linked to the PROCON of the municipality of Canoas/RS, carried out pedagogical and preventive interventions aimed at building knowledge about financial education, changing financial and consumption habits. Through the methodology of experience reports, we narrate the experiences of 11 interventions with groups of elderly people with an average age of 65 years, covering a total of 226 participants. From the development of this work, it was possible to reflect on the importance and impact of teaching financial education to the elderly. As many participants recognized themselves as victims of financial frauds and scams, which highlights the need to strengthen public policies aimed at this topic, as well as more studies that can expose this reality in other contexts.
id Feevale-1_cc570c86025d7412ac42bb07a2ceefd0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3379
network_acronym_str Feevale-1
network_name_str Revista Prâksis
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOASFinancial Education, Elderly, Over-indebtedness, Prevention, Experience ReportEducação Financeira, Idosos, Superendividamento, Prevenção, Relato de Experiência.In front of the significant increase in the elderly population, interventions with this audience are important tools for guaranteeing and maintaining rights. Studies indicate that elderly people in more socially and economically vulnerable situations may be more susceptible to economic violence, leading, for example, to conditions such as over-indebtedness. Over-indebtedness is a multifactorial social phenomenon with serious repercussions on the quality of life, well-being, and health of individuals. In this scenario, the team from the Support Center for Over-indebted Individuals (NAS), linked to the PROCON of the municipality of Canoas/RS, carried out pedagogical and preventive interventions aimed at building knowledge about financial education, changing financial and consumption habits. Through the methodology of experience reports, we narrate the experiences of 11 interventions with groups of elderly people with an average age of 65 years, covering a total of 226 participants. From the development of this work, it was possible to reflect on the importance and impact of teaching financial education to the elderly. As many participants recognized themselves as victims of financial frauds and scams, which highlights the need to strengthen public policies aimed at this topic, as well as more studies that can expose this reality in other contexts.Com o significativo aumento da população idosa, intervenções com esse público mostram-se importantes ferramentas para garantia e manutenção de direitos. Estudos apontam que idosos que estão em situação social e econômica mais vulnerável podem ser mais suscetíveis a violências econômicas, levando por exemplo a condições como o superendividamento. O superendividamento é um fenômeno social multifatorial com sérias repercussões na qualidade de vida, bem-estar e saúde dos sujeitos. Neste cenário, a equipe do Núcleo de Apoio ao Superendividado (NAS), vinculado ao PROCON do município de Canoas/RS realizou intervenções de caráter pedagógico e preventivo, com vias a construção de conhecimento a respeito de educação financeira, mudança de hábitos financeiros e de consumo. Através da metodologia de relato de experiência, narramos as vivências de 11 intervenções com grupos de idosos com idade média de 65 anos, abrangendo um total de 226 participantes. A partir do desenvolvimento deste trabalho, foi possível refletir sobre a importância e o impacto do ensino de educação financeira para idosos. Ao passo que muitos participantes se reconheceram como vítimas de fraudes e golpes financeiros, e que denunciam a necessidade do fortalecimento de políticas públicas voltadas a esse tema, bem como mais estudos que possam expor esta realidade em outros contextos.Universidade Feevale2023-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/337910.25112/rpr.v2.3379Revista Prâksis; v. 2 (2023): Escritas, escutas e sonoridades; 290-3072448-19391807-1112reponame:Revista Prâksisinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3379/3213Copyright (c) 2023 Cristina Pereira de Souza, Aline Pires Kiss, Jeferson Rodrigo Schaefer, Carolina Freitas de Lima, Dra. Karla Rafaela Haackhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira de Souza, CristinaPires Kiss, AlineRodrigo Schaefer, JefersonFreitas de Lima, CarolinaRafaela Haack, Karla2023-08-23T18:29:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3379Revistahttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/indexhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/oai||mauricio@feevale.br2448-19392448-1939opendoar:2023-08-23T18:29:02Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
title EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
spellingShingle EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
Pereira de Souza, Cristina
Financial Education, Elderly, Over-indebtedness, Prevention, Experience Report
Educação Financeira, Idosos, Superendividamento, Prevenção, Relato de Experiência.
title_short EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
title_full EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
title_fullStr EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
title_sort EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS
author Pereira de Souza, Cristina
author_facet Pereira de Souza, Cristina
Pires Kiss, Aline
Rodrigo Schaefer, Jeferson
Freitas de Lima, Carolina
Rafaela Haack, Karla
author_role author
author2 Pires Kiss, Aline
Rodrigo Schaefer, Jeferson
Freitas de Lima, Carolina
Rafaela Haack, Karla
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira de Souza, Cristina
Pires Kiss, Aline
Rodrigo Schaefer, Jeferson
Freitas de Lima, Carolina
Rafaela Haack, Karla
dc.subject.por.fl_str_mv Financial Education, Elderly, Over-indebtedness, Prevention, Experience Report
Educação Financeira, Idosos, Superendividamento, Prevenção, Relato de Experiência.
topic Financial Education, Elderly, Over-indebtedness, Prevention, Experience Report
Educação Financeira, Idosos, Superendividamento, Prevenção, Relato de Experiência.
description In front of the significant increase in the elderly population, interventions with this audience are important tools for guaranteeing and maintaining rights. Studies indicate that elderly people in more socially and economically vulnerable situations may be more susceptible to economic violence, leading, for example, to conditions such as over-indebtedness. Over-indebtedness is a multifactorial social phenomenon with serious repercussions on the quality of life, well-being, and health of individuals. In this scenario, the team from the Support Center for Over-indebted Individuals (NAS), linked to the PROCON of the municipality of Canoas/RS, carried out pedagogical and preventive interventions aimed at building knowledge about financial education, changing financial and consumption habits. Through the methodology of experience reports, we narrate the experiences of 11 interventions with groups of elderly people with an average age of 65 years, covering a total of 226 participants. From the development of this work, it was possible to reflect on the importance and impact of teaching financial education to the elderly. As many participants recognized themselves as victims of financial frauds and scams, which highlights the need to strengthen public policies aimed at this topic, as well as more studies that can expose this reality in other contexts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3379
10.25112/rpr.v2.3379
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3379
identifier_str_mv 10.25112/rpr.v2.3379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3379/3213
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prâksis; v. 2 (2023): Escritas, escutas e sonoridades; 290-307
2448-1939
1807-1112
reponame:Revista Prâksis
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Revista Prâksis
collection Revista Prâksis
repository.name.fl_str_mv Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv ||mauricio@feevale.br
_version_ 1814257214083301376