AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves, Ayalla Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Cruz, Gustavo Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Gestão e Desenvolvimento
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/3115
Resumo: The aim of this study was to analyze the Technological Innovation Centers (TIC) in relation the research activities directed the innovation of the Federal Institutes of Education (FIs) from Brazil. We carried out exploratory and descriptive study. Participated 15 of the 38 Brazilian FIs. The information was obtained by questionnaire about a scientific production, strengths, opportunities, weaknesses and the conduction of TICs through a questionnaire. The participation of Brazilian FIs by regions was: three, northern region; four, northeast; two, center-west; four, southeast; and two, south. It was found that 53.4% ​​of the research generated technological products with possibility of intellectual protection, in the areas of exact sciences and earth (18.75%) and biological sciences (18.75%). It was observed that the main internal difficulties of TICs for the management of human resources (22.2%). As weak point of the TICs, an indication of non-existence of networks of actions between FIs and company. Concluded that the TICs of FIs are limited the rules of institution and it is necessary to adopt strategies to strengthen the culture of innovation and technological development.
id Feevale-2_c6110974b6457b8732602d5793792a4b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3115
network_acronym_str Feevale-2
network_name_str Gestão e Desenvolvimento
repository_id_str
spelling AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASILInovação tecnológicaDesenvolvimento tecnológicoPropriedade intelectualThe aim of this study was to analyze the Technological Innovation Centers (TIC) in relation the research activities directed the innovation of the Federal Institutes of Education (FIs) from Brazil. We carried out exploratory and descriptive study. Participated 15 of the 38 Brazilian FIs. The information was obtained by questionnaire about a scientific production, strengths, opportunities, weaknesses and the conduction of TICs through a questionnaire. The participation of Brazilian FIs by regions was: three, northern region; four, northeast; two, center-west; four, southeast; and two, south. It was found that 53.4% ​​of the research generated technological products with possibility of intellectual protection, in the areas of exact sciences and earth (18.75%) and biological sciences (18.75%). It was observed that the main internal difficulties of TICs for the management of human resources (22.2%). As weak point of the TICs, an indication of non-existence of networks of actions between FIs and company. Concluded that the TICs of FIs are limited the rules of institution and it is necessary to adopt strategies to strengthen the culture of innovation and technological development.Este estudo tem como objetivo analisar a atuação dos Núcleos de Inovação Tecnológica (NIT) frente às atividades de pesquisas direcionadas para inovação dos Institutos Federais (IFs) de educação do Brasil. Foi realizado um estudo do tipo exploratório e descritivo, com a participação de 15 dos 38 IFs existentes no território nacional. Obteve-se as informações sobre a produção científico-tecnológica, forças, oportunidades, fraquezas e ameaças dos NITs por meio de um questionário. Os IFs participantes estavam assim distribuídos entre as regiões brasileiras: três, região norte; quatro, nordeste; dois, centro-oeste; quatro, sudeste; e dois, sul. Verificou-se que 53,4% da pesquisa produzida geram produtos tecnológicos passíveis de proteção intelectual, principalmente nas áreas de ciências exatas e da terra (18,75%) e ciências biológicas (18,75%). Observou-se que a principal dificuldade interna dos NITs para a gestão da inovação foi a carência de quadro efetivo de recursos humanos capacitados (22,6%). Como ponto fraco dos NITs, a indicação da não existência de redes de relacionamentos entre instituição-empresa. Conclui-se que a atuação dos NITs dos IFs é limitada à consolidação das atividades internas na instituição, cabendo a adoção de estratégias para fortalecer a cultura da inovação e desenvolvimento tecnológico.Universidade Feevale2023-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/311510.25112/rgd.v20i1.3115Revista Gestão e Desenvolvimento; v. 20 n. 1 (2023): Artigos livres - Janeiro / Junho; 176-1972446-68751807-5436reponame:Gestão e Desenvolvimentoinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/3115/3157Copyright (c) 2023 Ayalla Oliveira Chaves, Prof. Dr. Gustavo Pereira da Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChaves, Ayalla Oliveirada Cruz, Gustavo Pereira2023-03-14T18:49:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3115Revistahttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/indexPUBhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/oaigestaoedesenvolvimento@feevale.br||mauricio@feevale.br2446-68751807-5436opendoar:2023-03-14T18:49:57Gestão e Desenvolvimento - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
title AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
spellingShingle AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
Chaves, Ayalla Oliveira
Inovação tecnológica
Desenvolvimento tecnológico
Propriedade intelectual
title_short AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
title_full AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
title_fullStr AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
title_full_unstemmed AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
title_sort AVALIAÇÃO DAS PRODUÇÕES TECNOLÓGICAS E DE INOVAÇÃO EM INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO DO BRASIL
author Chaves, Ayalla Oliveira
author_facet Chaves, Ayalla Oliveira
da Cruz, Gustavo Pereira
author_role author
author2 da Cruz, Gustavo Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves, Ayalla Oliveira
da Cruz, Gustavo Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Inovação tecnológica
Desenvolvimento tecnológico
Propriedade intelectual
topic Inovação tecnológica
Desenvolvimento tecnológico
Propriedade intelectual
description The aim of this study was to analyze the Technological Innovation Centers (TIC) in relation the research activities directed the innovation of the Federal Institutes of Education (FIs) from Brazil. We carried out exploratory and descriptive study. Participated 15 of the 38 Brazilian FIs. The information was obtained by questionnaire about a scientific production, strengths, opportunities, weaknesses and the conduction of TICs through a questionnaire. The participation of Brazilian FIs by regions was: three, northern region; four, northeast; two, center-west; four, southeast; and two, south. It was found that 53.4% ​​of the research generated technological products with possibility of intellectual protection, in the areas of exact sciences and earth (18.75%) and biological sciences (18.75%). It was observed that the main internal difficulties of TICs for the management of human resources (22.2%). As weak point of the TICs, an indication of non-existence of networks of actions between FIs and company. Concluded that the TICs of FIs are limited the rules of institution and it is necessary to adopt strategies to strengthen the culture of innovation and technological development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/3115
10.25112/rgd.v20i1.3115
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/3115
identifier_str_mv 10.25112/rgd.v20i1.3115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/3115/3157
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ayalla Oliveira Chaves, Prof. Dr. Gustavo Pereira da Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ayalla Oliveira Chaves, Prof. Dr. Gustavo Pereira da Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gestão e Desenvolvimento; v. 20 n. 1 (2023): Artigos livres - Janeiro / Junho; 176-197
2446-6875
1807-5436
reponame:Gestão e Desenvolvimento
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Gestão e Desenvolvimento
collection Gestão e Desenvolvimento
repository.name.fl_str_mv Gestão e Desenvolvimento - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv gestaoedesenvolvimento@feevale.br||mauricio@feevale.br
_version_ 1798325143842324480