LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Conhecimento Online |
DOI: | 10.25112/rco.v1i0.1314 |
Texto Completo: | http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314 |
Resumo: | This article deals with the investigation of the presence of linguistic prejudice in teaching practice, in which, supposedly, high school teachers would be presuming students' performance from the use or lack of use of the standard language in speech within the school environment. The research and the production of this work was based on Marcos Bagno’s work, a relevant name on the debate on linguistic prejudice, besides other works of sociolinguists and articles on the problem of linguistic prejudice in the classroom, from what it was made a methodology that consists of the application of a questionnaire interview. The analysis of results, opened to the several possibilities of reading produced from the ambiguity and contradiction of the results, made it possible to find positive and negative points as well as new possibilities of research around the same subject. It was concluded, however, that the tendency in school environment is marginalizing the use of the language that does not meet educational standard language and pointing it as the ideal model to be reached, what reinforces the central hypothesis of this work.Keywords: Sociolinguistics. Linguistic variation. Linguistic prejudice. Adequacy. RESUMOO presente artigo debruçou-se sobre a investigação da presença do preconceito linguístico na prática docente, em que, hipoteticamente, professores do Ensino Médio pressupõem o desempenho dos estudantes a partir do uso ou não do uso da língua padrão na fala no ambiente escolar. A partir de uma reflexão sobre a obra de Marcos Bagno, nome relevante no debate sobre preconceito linguístico, além de produções de sociolinguistas e artigos sobre o preconceito linguístico na sala de aula, executou-se uma metodologia calcada, essencialmente, na aplicação de uma entrevista guiada por questionário. A análise de resultados, na medida em que se abriu para as várias possibilidades de leitura produzidas da ambiguidade e da contradição dos resultados, foi capaz de encontrar pontos positivos, pontos negativos e novas possibilidades de pesquisa no mesmo tema. Concluiu-se, porém, que a tendência no ambiente escolar é de marginalização da língua não culta utilizada pelos alunos e da visão que a língua padrão é o modelo ideal que se pretende alcançar, o que reforça, portanto, a hipótese central deste estudo.Palavras-chave: Sociolinguística. Variação linguística. Preconceito linguístico. Adequação. |
id |
Feevale-3_e6cc931212eca280e7eafdd5966faaa6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1314 |
network_acronym_str |
Feevale-3 |
network_name_str |
Conhecimento Online |
spelling |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICEThis article deals with the investigation of the presence of linguistic prejudice in teaching practice, in which, supposedly, high school teachers would be presuming students' performance from the use or lack of use of the standard language in speech within the school environment. The research and the production of this work was based on Marcos Bagno’s work, a relevant name on the debate on linguistic prejudice, besides other works of sociolinguists and articles on the problem of linguistic prejudice in the classroom, from what it was made a methodology that consists of the application of a questionnaire interview. The analysis of results, opened to the several possibilities of reading produced from the ambiguity and contradiction of the results, made it possible to find positive and negative points as well as new possibilities of research around the same subject. It was concluded, however, that the tendency in school environment is marginalizing the use of the language that does not meet educational standard language and pointing it as the ideal model to be reached, what reinforces the central hypothesis of this work.Keywords: Sociolinguistics. Linguistic variation. Linguistic prejudice. Adequacy. RESUMOO presente artigo debruçou-se sobre a investigação da presença do preconceito linguístico na prática docente, em que, hipoteticamente, professores do Ensino Médio pressupõem o desempenho dos estudantes a partir do uso ou não do uso da língua padrão na fala no ambiente escolar. A partir de uma reflexão sobre a obra de Marcos Bagno, nome relevante no debate sobre preconceito linguístico, além de produções de sociolinguistas e artigos sobre o preconceito linguístico na sala de aula, executou-se uma metodologia calcada, essencialmente, na aplicação de uma entrevista guiada por questionário. A análise de resultados, na medida em que se abriu para as várias possibilidades de leitura produzidas da ambiguidade e da contradição dos resultados, foi capaz de encontrar pontos positivos, pontos negativos e novas possibilidades de pesquisa no mesmo tema. Concluiu-se, porém, que a tendência no ambiente escolar é de marginalização da língua não culta utilizada pelos alunos e da visão que a língua padrão é o modelo ideal que se pretende alcançar, o que reforça, portanto, a hipótese central deste estudo.Palavras-chave: Sociolinguística. Variação linguística. Preconceito linguístico. Adequação.Universidade Feevale2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/131410.25112/rco.v1i0.1314Revista Conhecimento Online; v. 1 (2018): Janeiro / Junho; 128-1362176-850110.25112/rco.v1i0reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleenghttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314/2091Copyright (c) 2017 Conhecimento Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Rosemari Lorenzde Moura Pinto, CíntiaCarlesso, RachelMaggioni Spindler, Alex SandroBueno dos Santos, Jéssica LuanaMöller, Iago Ramon2019-08-17T01:11:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1314Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2019-08-17T01:11:21Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE |
title |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE |
spellingShingle |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE Martins, Rosemari Lorenz Martins, Rosemari Lorenz |
title_short |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE |
title_full |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE |
title_fullStr |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE |
title_full_unstemmed |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE |
title_sort |
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE |
author |
Martins, Rosemari Lorenz |
author_facet |
Martins, Rosemari Lorenz Martins, Rosemari Lorenz de Moura Pinto, Cíntia Carlesso, Rachel Maggioni Spindler, Alex Sandro Bueno dos Santos, Jéssica Luana Möller, Iago Ramon de Moura Pinto, Cíntia Carlesso, Rachel Maggioni Spindler, Alex Sandro Bueno dos Santos, Jéssica Luana Möller, Iago Ramon |
author_role |
author |
author2 |
de Moura Pinto, Cíntia Carlesso, Rachel Maggioni Spindler, Alex Sandro Bueno dos Santos, Jéssica Luana Möller, Iago Ramon |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Rosemari Lorenz de Moura Pinto, Cíntia Carlesso, Rachel Maggioni Spindler, Alex Sandro Bueno dos Santos, Jéssica Luana Möller, Iago Ramon |
description |
This article deals with the investigation of the presence of linguistic prejudice in teaching practice, in which, supposedly, high school teachers would be presuming students' performance from the use or lack of use of the standard language in speech within the school environment. The research and the production of this work was based on Marcos Bagno’s work, a relevant name on the debate on linguistic prejudice, besides other works of sociolinguists and articles on the problem of linguistic prejudice in the classroom, from what it was made a methodology that consists of the application of a questionnaire interview. The analysis of results, opened to the several possibilities of reading produced from the ambiguity and contradiction of the results, made it possible to find positive and negative points as well as new possibilities of research around the same subject. It was concluded, however, that the tendency in school environment is marginalizing the use of the language that does not meet educational standard language and pointing it as the ideal model to be reached, what reinforces the central hypothesis of this work.Keywords: Sociolinguistics. Linguistic variation. Linguistic prejudice. Adequacy. RESUMOO presente artigo debruçou-se sobre a investigação da presença do preconceito linguístico na prática docente, em que, hipoteticamente, professores do Ensino Médio pressupõem o desempenho dos estudantes a partir do uso ou não do uso da língua padrão na fala no ambiente escolar. A partir de uma reflexão sobre a obra de Marcos Bagno, nome relevante no debate sobre preconceito linguístico, além de produções de sociolinguistas e artigos sobre o preconceito linguístico na sala de aula, executou-se uma metodologia calcada, essencialmente, na aplicação de uma entrevista guiada por questionário. A análise de resultados, na medida em que se abriu para as várias possibilidades de leitura produzidas da ambiguidade e da contradição dos resultados, foi capaz de encontrar pontos positivos, pontos negativos e novas possibilidades de pesquisa no mesmo tema. Concluiu-se, porém, que a tendência no ambiente escolar é de marginalização da língua não culta utilizada pelos alunos e da visão que a língua padrão é o modelo ideal que se pretende alcançar, o que reforça, portanto, a hipótese central deste estudo.Palavras-chave: Sociolinguística. Variação linguística. Preconceito linguístico. Adequação. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314 10.25112/rco.v1i0.1314 |
url |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314 |
identifier_str_mv |
10.25112/rco.v1i0.1314 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314/2091 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Conhecimento Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Conhecimento Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Conhecimento Online; v. 1 (2018): Janeiro / Junho; 128-136 2176-8501 10.25112/rco.v1i0 reponame:Conhecimento Online instname:Universidade Feevale (Feevale) instacron:Feevale |
instname_str |
Universidade Feevale (Feevale) |
instacron_str |
Feevale |
institution |
Feevale |
reponame_str |
Conhecimento Online |
collection |
Conhecimento Online |
repository.name.fl_str_mv |
Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale) |
repository.mail.fl_str_mv |
jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br |
_version_ |
1822183563772035072 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25112/rco.v1i0.1314 |