LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Rosemari Lorenz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: de Moura Pinto, Cíntia, Carlesso, Rachel, Maggioni Spindler, Alex Sandro, Bueno dos Santos, Jéssica Luana, Möller, Iago Ramon
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Conhecimento Online
DOI: 10.25112/rco.v1i0.1314
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314
Resumo: This article deals with the investigation of the presence of linguistic prejudice in teaching practice, in which, supposedly, high school teachers would be presuming students' performance from the use or lack of use of the standard language in speech within the school environment.  The research and the production of this work was based on Marcos Bagno’s work, a relevant name on the debate on linguistic prejudice, besides other works of sociolinguists and articles on the problem of linguistic prejudice in the classroom, from what it was made a methodology that consists of the application of a questionnaire interview. The analysis of results, opened to the several possibilities of reading produced from the ambiguity and contradiction of the results, made it possible to find positive and negative points as well as new possibilities of research around the same subject. It was concluded, however, that the tendency in school environment is marginalizing the use of the language that does not meet educational standard language and pointing it as the ideal model to be reached, what reinforces the central hypothesis of this work.Keywords: Sociolinguistics. Linguistic variation. Linguistic prejudice. Adequacy. RESUMOO presente artigo debruçou-se sobre a investigação da presença do preconceito linguístico na prática docente, em que, hipoteticamente, professores do Ensino Médio pressupõem o desempenho dos estudantes a partir do uso ou não do uso da língua padrão na fala no ambiente escolar. A partir de uma reflexão sobre a obra de Marcos Bagno, nome relevante no debate sobre preconceito linguístico, além de produções de sociolinguistas e artigos sobre o preconceito linguístico na sala de aula, executou-se uma metodologia calcada, essencialmente, na aplicação de uma entrevista guiada por questionário. A análise de resultados, na medida em que se abriu para as várias possibilidades de leitura produzidas da ambiguidade e da contradição dos resultados, foi capaz de encontrar pontos positivos, pontos negativos e novas possibilidades de pesquisa no mesmo tema. Concluiu-se, porém, que a tendência no ambiente escolar é de marginalização da língua não culta utilizada pelos alunos e da visão que a língua padrão é o modelo ideal que se pretende alcançar, o que reforça, portanto, a hipótese central deste estudo.Palavras-chave: Sociolinguística. Variação linguística. Preconceito linguístico. Adequação.
id Feevale-3_e6cc931212eca280e7eafdd5966faaa6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1314
network_acronym_str Feevale-3
network_name_str Conhecimento Online
spelling LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICEThis article deals with the investigation of the presence of linguistic prejudice in teaching practice, in which, supposedly, high school teachers would be presuming students' performance from the use or lack of use of the standard language in speech within the school environment.  The research and the production of this work was based on Marcos Bagno’s work, a relevant name on the debate on linguistic prejudice, besides other works of sociolinguists and articles on the problem of linguistic prejudice in the classroom, from what it was made a methodology that consists of the application of a questionnaire interview. The analysis of results, opened to the several possibilities of reading produced from the ambiguity and contradiction of the results, made it possible to find positive and negative points as well as new possibilities of research around the same subject. It was concluded, however, that the tendency in school environment is marginalizing the use of the language that does not meet educational standard language and pointing it as the ideal model to be reached, what reinforces the central hypothesis of this work.Keywords: Sociolinguistics. Linguistic variation. Linguistic prejudice. Adequacy. RESUMOO presente artigo debruçou-se sobre a investigação da presença do preconceito linguístico na prática docente, em que, hipoteticamente, professores do Ensino Médio pressupõem o desempenho dos estudantes a partir do uso ou não do uso da língua padrão na fala no ambiente escolar. A partir de uma reflexão sobre a obra de Marcos Bagno, nome relevante no debate sobre preconceito linguístico, além de produções de sociolinguistas e artigos sobre o preconceito linguístico na sala de aula, executou-se uma metodologia calcada, essencialmente, na aplicação de uma entrevista guiada por questionário. A análise de resultados, na medida em que se abriu para as várias possibilidades de leitura produzidas da ambiguidade e da contradição dos resultados, foi capaz de encontrar pontos positivos, pontos negativos e novas possibilidades de pesquisa no mesmo tema. Concluiu-se, porém, que a tendência no ambiente escolar é de marginalização da língua não culta utilizada pelos alunos e da visão que a língua padrão é o modelo ideal que se pretende alcançar, o que reforça, portanto, a hipótese central deste estudo.Palavras-chave: Sociolinguística. Variação linguística. Preconceito linguístico. Adequação.Universidade Feevale2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/131410.25112/rco.v1i0.1314Revista Conhecimento Online; v. 1 (2018): Janeiro / Junho; 128-1362176-850110.25112/rco.v1i0reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleenghttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314/2091Copyright (c) 2017 Conhecimento Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Rosemari Lorenzde Moura Pinto, CíntiaCarlesso, RachelMaggioni Spindler, Alex SandroBueno dos Santos, Jéssica LuanaMöller, Iago Ramon2019-08-17T01:11:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1314Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2019-08-17T01:11:21Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
title LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
spellingShingle LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
Martins, Rosemari Lorenz
Martins, Rosemari Lorenz
title_short LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
title_full LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
title_fullStr LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
title_full_unstemmed LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
title_sort LINGUISTIC PREJUDICE IN TEACHING PRACTICE
author Martins, Rosemari Lorenz
author_facet Martins, Rosemari Lorenz
Martins, Rosemari Lorenz
de Moura Pinto, Cíntia
Carlesso, Rachel
Maggioni Spindler, Alex Sandro
Bueno dos Santos, Jéssica Luana
Möller, Iago Ramon
de Moura Pinto, Cíntia
Carlesso, Rachel
Maggioni Spindler, Alex Sandro
Bueno dos Santos, Jéssica Luana
Möller, Iago Ramon
author_role author
author2 de Moura Pinto, Cíntia
Carlesso, Rachel
Maggioni Spindler, Alex Sandro
Bueno dos Santos, Jéssica Luana
Möller, Iago Ramon
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Rosemari Lorenz
de Moura Pinto, Cíntia
Carlesso, Rachel
Maggioni Spindler, Alex Sandro
Bueno dos Santos, Jéssica Luana
Möller, Iago Ramon
description This article deals with the investigation of the presence of linguistic prejudice in teaching practice, in which, supposedly, high school teachers would be presuming students' performance from the use or lack of use of the standard language in speech within the school environment.  The research and the production of this work was based on Marcos Bagno’s work, a relevant name on the debate on linguistic prejudice, besides other works of sociolinguists and articles on the problem of linguistic prejudice in the classroom, from what it was made a methodology that consists of the application of a questionnaire interview. The analysis of results, opened to the several possibilities of reading produced from the ambiguity and contradiction of the results, made it possible to find positive and negative points as well as new possibilities of research around the same subject. It was concluded, however, that the tendency in school environment is marginalizing the use of the language that does not meet educational standard language and pointing it as the ideal model to be reached, what reinforces the central hypothesis of this work.Keywords: Sociolinguistics. Linguistic variation. Linguistic prejudice. Adequacy. RESUMOO presente artigo debruçou-se sobre a investigação da presença do preconceito linguístico na prática docente, em que, hipoteticamente, professores do Ensino Médio pressupõem o desempenho dos estudantes a partir do uso ou não do uso da língua padrão na fala no ambiente escolar. A partir de uma reflexão sobre a obra de Marcos Bagno, nome relevante no debate sobre preconceito linguístico, além de produções de sociolinguistas e artigos sobre o preconceito linguístico na sala de aula, executou-se uma metodologia calcada, essencialmente, na aplicação de uma entrevista guiada por questionário. A análise de resultados, na medida em que se abriu para as várias possibilidades de leitura produzidas da ambiguidade e da contradição dos resultados, foi capaz de encontrar pontos positivos, pontos negativos e novas possibilidades de pesquisa no mesmo tema. Concluiu-se, porém, que a tendência no ambiente escolar é de marginalização da língua não culta utilizada pelos alunos e da visão que a língua padrão é o modelo ideal que se pretende alcançar, o que reforça, portanto, a hipótese central deste estudo.Palavras-chave: Sociolinguística. Variação linguística. Preconceito linguístico. Adequação.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314
10.25112/rco.v1i0.1314
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314
identifier_str_mv 10.25112/rco.v1i0.1314
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1314/2091
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Conhecimento Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Conhecimento Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Conhecimento Online; v. 1 (2018): Janeiro / Junho; 128-136
2176-8501
10.25112/rco.v1i0
reponame:Conhecimento Online
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Conhecimento Online
collection Conhecimento Online
repository.name.fl_str_mv Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br
_version_ 1822183563772035072
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.25112/rco.v1i0.1314