Insights sobre a representação da nasalidade em francês e português a partir de dados de escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rombaldi, Claudia Regina Minossi
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Miranda, Ana Ruth Moresco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista do GEL
Texto Completo: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3541
Resumo: Abstract: This paper explores connections between unconventional spellings and linguistic knowledge about the phonology of vowels followed by nasals in medial position by Brazilian and French. It starts with the hypothesis that the acquisition of an alphabetic writing system such as Brazilian Portuguese and Standard French can promote adjustments in the phonological representations of vowels in the context of nasalization. The corpora are composed of unconventional spellings of Brazilian and French monolingual children, and Brazilian adult learners of French as a Foreign Language. The analyzed data show that, in the initial period of contact with writing, Brazilian children tend to adjust the representation of /ṽ/ to /VN/, as a result of their advances in writing practices. French children, on the other hand, show signs of starting from /VN/ structures since their initial contact with the French writing system. Brazilian learners of French as a Foreign Language, on the other hand, begin their contact with the writing of the Foreign Language, representing nasality by /VN/, possibly because they went through the readjustment of /ṽ/ to /VN/, when the system was acquired. of writing the mother tongue. Keywords: Phonological Nasality. Vowels in Nasalization Context. Unconventional Spellings. Restructuring.  
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spelling Insights sobre a representação da nasalidade em francês e português a partir de dados de escritaPhonological Nasality. Vowels in Nasalization Context. Unconventional Spellings. Restructuring.Nasalidade fonológica. Vogais em contexto de nasalização. Grafias não convencionais. ReestruturaçãoAbstract: This paper explores connections between unconventional spellings and linguistic knowledge about the phonology of vowels followed by nasals in medial position by Brazilian and French. It starts with the hypothesis that the acquisition of an alphabetic writing system such as Brazilian Portuguese and Standard French can promote adjustments in the phonological representations of vowels in the context of nasalization. The corpora are composed of unconventional spellings of Brazilian and French monolingual children, and Brazilian adult learners of French as a Foreign Language. The analyzed data show that, in the initial period of contact with writing, Brazilian children tend to adjust the representation of /ṽ/ to /VN/, as a result of their advances in writing practices. French children, on the other hand, show signs of starting from /VN/ structures since their initial contact with the French writing system. Brazilian learners of French as a Foreign Language, on the other hand, begin their contact with the writing of the Foreign Language, representing nasality by /VN/, possibly because they went through the readjustment of /ṽ/ to /VN/, when the system was acquired. of writing the mother tongue. Keywords: Phonological Nasality. Vowels in Nasalization Context. Unconventional Spellings. Restructuring.  Neste artigo são exploradas conexões entre grafias não convencionais e conhecimentos linguísticos acerca da fonologia de vogais seguidas de nasais em posição medial, por brasileiros e franceses. Parte-se da hipótese de que a aquisição de um sistema alfabético de escrita como o do Português Brasileiro e o do Francês Standard pode promover ajustes nas representações fonológicas de vogais em contexto de nasalização. Os corpora são compostos por grafias não convencionais de crianças monolíngues brasileiras e francesas; e de brasileiros adultos aprendizes de Francês Língua Estrangeira. Os dados analisados mostram que, no período inicial de contato com a escrita, as crianças brasileiras tendem a ajustar a representação de /ṽ/ para /VN/, em decorrência de seus avanços com as práticas escritas. Já as crianças francesas dão indícios de partirem de estruturas /VN/ desde seus contatos iniciais com o sistema de escrita do francês. Os brasileiros aprendizes de Francês Língua Estrangeira, por seu turno, iniciam seus contatos com a escrita da Língua Estrangeira, representando a nasalidade por /VN/, possivelmente por terem passado pelo reajuste de /ṽ/ para /VN/, quando da aquisição do sistema de escrita da Língua Materna.Revista do Gel2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.gel.org.br/rg/article/view/354110.21165/gel.v20i2.3541Revista do GEL; v. 20 n. 2 (2023): Revista do GEL; 245-2661984-591X1806-4906reponame:Revista do GELinstname:Grupo de estudos linguísticos (GEL)instacron:GELporhttps://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3541/2228Copyright (c) 2024 Revista do GELhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRombaldi, Claudia Regina MinossiMiranda, Ana Ruth Moresco2024-04-05T19:08:00Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3541Revistahttps://revistas.gel.org.br/rgONGhttps://revistas.gel.org.br/rg/oai||revistadogel@gmail.com1984-591X1806-4906opendoar:2024-04-05T19:08Revista do GEL - Grupo de estudos linguísticos (GEL)false
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