Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaudencio, Mario
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Albuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de, Côrtes, Gisele Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Liinc em Revista
Texto Completo: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4297
Resumo: ABSTRACT This research aims to analyze the contribution markers of social difference as potential categories for a social representation of knowledge. This is postulated by realizing that the answers to the problem must be answered: why the knowledge representation historically has valued the physical paradigm at the expense of the social paradigm (CAPURRO, 2003)? In order to answer this question, we have as methodology two epistemological positions which to a certain extent and kept the due proportions, complement each other and dialogue. In this sense, we bring up the dialogical relationship between critical theory and poststructuralism to subsidize an intersectional analysis and allow a reflection around markers of social difference, which highlight the way in which knowledge in action is being represented in Database of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the point of view of the final considerations, there is a need for an interdisciplinary dialogue conducted and articulated by the intersectional perspective which is, at the same time, complex and critical, but also conciliatory and inclusive.Keywords: Social Representation of Knowledge; Markers of Social Difference; Intersectionality; Social Knowledge; Sociology of Knowledge.
id IBICT-2_02964baa6b96b73a634dc91970ed051d
oai_identifier_str oai:ojs.revista.ibict.br:article/4297
network_acronym_str IBICT-2
network_name_str Liinc em Revista
spelling Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social differenceExpandindo o cosmos da representação social do conhecimento por meio da categorização de marcadores sociais da diferençaABSTRACT This research aims to analyze the contribution markers of social difference as potential categories for a social representation of knowledge. This is postulated by realizing that the answers to the problem must be answered: why the knowledge representation historically has valued the physical paradigm at the expense of the social paradigm (CAPURRO, 2003)? In order to answer this question, we have as methodology two epistemological positions which to a certain extent and kept the due proportions, complement each other and dialogue. In this sense, we bring up the dialogical relationship between critical theory and poststructuralism to subsidize an intersectional analysis and allow a reflection around markers of social difference, which highlight the way in which knowledge in action is being represented in Database of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the point of view of the final considerations, there is a need for an interdisciplinary dialogue conducted and articulated by the intersectional perspective which is, at the same time, complex and critical, but also conciliatory and inclusive.Keywords: Social Representation of Knowledge; Markers of Social Difference; Intersectionality; Social Knowledge; Sociology of Knowledge.RESUMO Esta investigação tem como objetivo analisar a contribuição dos marcadores sociais da diferença como categorias potencializadoras para uma representação social do conhecimento. Isso é postulado por se perceber que é preciso dar respostas ao problema: por que a representação do conhecimento, historicamente, tem valorizado essencialmente o paradigma físico em detrimento do paradigma social (CAPURRO, 2003)? Para responder a esta questão, tem-se como metodologia duas posições epistemológicas que, em certa medida, e, guardadas as devidas proporções, se complementam e dialogam. Nesse sentido, traz-se à tona a relação dialógica entre a teoria crítica e o pós-estruturalismo para subsidiar uma análise interseccional e permitir uma reflexão em torno dos marcadores sociais da diferença, que evidenciam a maneira como o conhecimento em ação está sendo representado na Base de Dados da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD). Do ponto de vista das considerações finais, verifica-se a necessidade de um diálogo interdisciplinar conduzido e articulado pela perspectiva interseccional que é, ao mesmo tempo, complexa e crítica, mas também conciliadora e includente.Palavras-chave: Representação Social do Conhecimento; Marcadores Sociais da Diferença; Interseccionalidade; Conhecimento Social; Sociologia do Conhecimento.Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2018-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/429710.18617/liinc.v14i2.4297Liinc em Revista; Vol. 14 No. 2 (2018): Knowledge Organization: Social and Political Agendas and Their Historical ConflictsLiinc em Revista; Vol. 14 Núm. 2 (2018): Organización del Conocimiento: agendas sociopolíticas y sus conflictos históricosLiinc em Revista; v. 14 n. 2 (2018): Organização do Conhecimento: agendas sociopolíticas e seus conflitos históricos1808-3536reponame:Liinc em Revistainstname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTporhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/4297/3952Gaudencio, MarioAlbuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro deCôrtes, Gisele Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-27T11:34:00Zoai:ojs.revista.ibict.br:article/4297Revistahttp://revista.ibict.br/liincPUBhttp://revista.ibict.br/liinc/oai1808-35361808-3536opendoar:null2021-05-27 11:34:00.755Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.none.fl_str_mv Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
Expandindo o cosmos da representação social do conhecimento por meio da categorização de marcadores sociais da diferença
title Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
spellingShingle Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
Gaudencio, Mario
title_short Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
title_full Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
title_fullStr Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
title_full_unstemmed Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
title_sort Expanding the cosmos of the social representation of knowledge through categorization markers of social difference
author Gaudencio, Mario
author_facet Gaudencio, Mario
Albuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de
Côrtes, Gisele Rocha
author_role author
author2 Albuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de
Côrtes, Gisele Rocha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaudencio, Mario
Albuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de
Côrtes, Gisele Rocha
dc.description.none.fl_txt_mv ABSTRACT This research aims to analyze the contribution markers of social difference as potential categories for a social representation of knowledge. This is postulated by realizing that the answers to the problem must be answered: why the knowledge representation historically has valued the physical paradigm at the expense of the social paradigm (CAPURRO, 2003)? In order to answer this question, we have as methodology two epistemological positions which to a certain extent and kept the due proportions, complement each other and dialogue. In this sense, we bring up the dialogical relationship between critical theory and poststructuralism to subsidize an intersectional analysis and allow a reflection around markers of social difference, which highlight the way in which knowledge in action is being represented in Database of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the point of view of the final considerations, there is a need for an interdisciplinary dialogue conducted and articulated by the intersectional perspective which is, at the same time, complex and critical, but also conciliatory and inclusive.Keywords: Social Representation of Knowledge; Markers of Social Difference; Intersectionality; Social Knowledge; Sociology of Knowledge.
RESUMO Esta investigação tem como objetivo analisar a contribuição dos marcadores sociais da diferença como categorias potencializadoras para uma representação social do conhecimento. Isso é postulado por se perceber que é preciso dar respostas ao problema: por que a representação do conhecimento, historicamente, tem valorizado essencialmente o paradigma físico em detrimento do paradigma social (CAPURRO, 2003)? Para responder a esta questão, tem-se como metodologia duas posições epistemológicas que, em certa medida, e, guardadas as devidas proporções, se complementam e dialogam. Nesse sentido, traz-se à tona a relação dialógica entre a teoria crítica e o pós-estruturalismo para subsidiar uma análise interseccional e permitir uma reflexão em torno dos marcadores sociais da diferença, que evidenciam a maneira como o conhecimento em ação está sendo representado na Base de Dados da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD). Do ponto de vista das considerações finais, verifica-se a necessidade de um diálogo interdisciplinar conduzido e articulado pela perspectiva interseccional que é, ao mesmo tempo, complexa e crítica, mas também conciliadora e includente.Palavras-chave: Representação Social do Conhecimento; Marcadores Sociais da Diferença; Interseccionalidade; Conhecimento Social; Sociologia do Conhecimento.
description ABSTRACT This research aims to analyze the contribution markers of social difference as potential categories for a social representation of knowledge. This is postulated by realizing that the answers to the problem must be answered: why the knowledge representation historically has valued the physical paradigm at the expense of the social paradigm (CAPURRO, 2003)? In order to answer this question, we have as methodology two epistemological positions which to a certain extent and kept the due proportions, complement each other and dialogue. In this sense, we bring up the dialogical relationship between critical theory and poststructuralism to subsidize an intersectional analysis and allow a reflection around markers of social difference, which highlight the way in which knowledge in action is being represented in Database of Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the point of view of the final considerations, there is a need for an interdisciplinary dialogue conducted and articulated by the intersectional perspective which is, at the same time, complex and critical, but also conciliatory and inclusive.Keywords: Social Representation of Knowledge; Markers of Social Difference; Intersectionality; Social Knowledge; Sociology of Knowledge.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4297
10.18617/liinc.v14i2.4297
url http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4297
identifier_str_mv 10.18617/liinc.v14i2.4297
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4297/3952
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
dc.source.none.fl_str_mv Liinc em Revista; Vol. 14 No. 2 (2018): Knowledge Organization: Social and Political Agendas and Their Historical Conflicts
Liinc em Revista; Vol. 14 Núm. 2 (2018): Organización del Conocimiento: agendas sociopolíticas y sus conflictos históricos
Liinc em Revista; v. 14 n. 2 (2018): Organização do Conhecimento: agendas sociopolíticas e seus conflitos históricos
1808-3536
reponame:Liinc em Revista
instname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
reponame_str Liinc em Revista
collection Liinc em Revista
instname_str Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
repository.name.fl_str_mv Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1700924326240321536