Extracurricular practice and school performance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
Texto Completo: | https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484 |
Resumo: | The aim of this study was to verify the relationship between motor skills with ball and its interference in the academic performance of children who play futsal in the city of Ouro Preto-MG. The sample consists of 56 students of the initial and final years of elementary school, aged between 09-13 years old and all males who practice futsal twice a week, after regular school time. It was used the coordination test with ball (TECOBOL) to evaluate the motor performance and was estimated the notes to measure school performance. Students who attended the final years had a higher average academic performance of those who were attending the early years, except in driving skill. It can be concluded that there is difference in school performance between different educational cycles, but this difference can not be related only to practice extracurricular activities. |
id |
IBPEFEX-1_c17068f583fbbd7a38fb0783a4041aed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.rbff.com.br:article/484 |
network_acronym_str |
IBPEFEX-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository_id_str |
|
spelling |
Extracurricular practice and school performancePráctica extraescolar y rendimiento escolarPratica extracurriculare e rendimento scolasticoPrática extracurricular e rendimento escolarPrática extracurricular e rendimento escolarMotor coordinationSchoolchildrenTrainingFutsalTECOBOLCoordinación motoraNiños de escuelaCapacitaciónFútbol salaTECOBOLCoordinazioneScolariAddestramentoFutsalTECOBOLCoordenação motoraEscolaresTreinamentoFutsalTECOBOLCoordenação motoraEscolaresTreinamentoFutsalTECOBOLThe aim of this study was to verify the relationship between motor skills with ball and its interference in the academic performance of children who play futsal in the city of Ouro Preto-MG. The sample consists of 56 students of the initial and final years of elementary school, aged between 09-13 years old and all males who practice futsal twice a week, after regular school time. It was used the coordination test with ball (TECOBOL) to evaluate the motor performance and was estimated the notes to measure school performance. Students who attended the final years had a higher average academic performance of those who were attending the early years, except in driving skill. It can be concluded that there is difference in school performance between different educational cycles, but this difference can not be related only to practice extracurricular activities.El objetivo de este estudio es verificar la relación entre la coordinación motora con el balón y su interferencia en el rendimiento escolar de niños que practican fútbol sala en la ciudad de Ouro Preto-MG. La muestra de este estudio está compuesta por 56 escolares ouro-pretanos, alumnos de los años inicial y final de la enseñanza fundamental, con edades comprendidas entre los 9 y los 13 años, del sexo masculino, que practican futsal dos veces por semana en el turno escolar. Se utilizó la prueba de coordinación con balón (TECOBOL) para evaluar el desempeño motor y los puntajes con estimaciones para medir el desempeño escolar. Los estudiantes que cursaban los últimos años tenían un rendimiento académico promedio superior a los que cursaban los primeros años, excepto en la habilidad de conducción. Se puede concluir que existe una diferencia en el rendimiento escolar de los diferentes ciclos de enseñanza, pero esta diferencia puede no estar relacionada únicamente con la práctica de actividades extraescolares. L'obiettivo di questo studio è verificare il rapporto tra la coordinazione motoria con la palla e la sua interferenza nel rendimento scolastico dei bambini che praticano futsal nella città di Ouro Preto-MG. Il campione di questo studio è composto da 56 scolari Ouro-pretanos, studenti degli anni iniziali e finali delle scuole elementari, di età compresa tra 9 e 13 anni, maschi, che praticano futsal due volte a settimana nel turno di scuola. Il test di coordinazione con la palla (TECOBOL) è stato utilizzato per valutare le prestazioni motorie e i punteggi con stime sono stati utilizzati per misurare le prestazioni scolastiche. Gli studenti che erano negli ultimi anni avevano un rendimento scolastico medio più alto di quelli che erano negli anni iniziali, fatta eccezione per l'abilità di guida. Si può concludere che c'è una differenza nel rendimento scolastico dei diversi cicli didattici, ma questa differenza potrebbe non essere correlata solo alla pratica delle attività extracurriculari. O objetivo deste estudo é verificar a relação entre a coordenação motora com bola e sua interferência no rendimento escolar de crianças que praticam futsal na cidade de Ouro Preto-MG. A amostra deste estudo é composta de 56 escolares Ouro-pretanos, estudantes dos anos iniciais e finais do ensino fundamental, com a faixa etária de 09 a 13 anos do sexo masculino, que praticam futsal duas vezes por semana no contra turno escolar. Foi utilizado o teste de coordenação com bola (TECOBOL) para avaliação do desempenho motor e foi utilizado as notas com estimativa para mensuração do rendimento escolar. Os alunos que cursavam os anos finais apresentaram uma média de rendimento escolar superior aos que estavam cursando os anos iniciais, exceto na habilidade condução. Pode se concluir que existe diferença no rendimento escolar dos diferentes ciclos de ensino, mas essa diferença pode não está relacionada apenas a prática de atividades extracurriculares.O objetivo deste estudo é verificar a relação entre a coordenação motora com bola e sua interferência no rendimento escolar de crianças que praticam futsal na cidade de Ouro Preto-MG. A amostra deste estudo é composta de 56 escolares Ouro-pretanos, estudantes dos anos iniciais e finais do ensino fundamental, com a faixa etária de 09 a 13 anos do sexo masculino, que praticam futsal duas vezes por semana no contra turno escolar. Foi utilizado o teste de coordenação com bola (TECOBOL) para avaliação do desempenho motor e foi utilizado as notas com estimativa para mensuração do rendimento escolar. Os alunos que cursavam os anos finais apresentaram uma média de rendimento escolar superior aos que estavam cursando os anos iniciais, exceto na habilidade condução. Pode se concluir que existe diferença no rendimento escolar dos diferentes ciclos de ensino, mas essa diferença pode não está relacionada apenas a prática de atividades extracurriculares.IBPEFEX2017-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 9 No. 35 (2017): Special edition; 343-349RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 9 Núm. 35 (2017): Edicion especial; 343-349RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 9 N. 35 (2017): Edizione speciale; 343-3491984-4956reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebolinstname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)instacron:IBPEFEXporhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484/428Cota, Samir Gomes FigueiredoSoares, Gabriela FariaMachado, Mateus Augusto de Oliveirada Silva, Siomara Aparecidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-10T18:51:11Zoai:ojs.www.rbff.com.br:article/484Revistahttps://www.rbff.com.br/index.php/rbffONGhttp://www.rbff.com.br/index.php/rbff/oai||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com1984-49561984-4956opendoar:2023-09-10T18:51:11Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Extracurricular practice and school performance Práctica extraescolar y rendimiento escolar Pratica extracurriculare e rendimento scolastico Prática extracurricular e rendimento escolar Prática extracurricular e rendimento escolar |
title |
Extracurricular practice and school performance |
spellingShingle |
Extracurricular practice and school performance Cota, Samir Gomes Figueiredo Motor coordination Schoolchildren Training Futsal TECOBOL Coordinación motora Niños de escuela Capacitación Fútbol sala TECOBOL Coordinazione Scolari Addestramento Futsal TECOBOL Coordenação motora Escolares Treinamento Futsal TECOBOL Coordenação motora Escolares Treinamento Futsal TECOBOL |
title_short |
Extracurricular practice and school performance |
title_full |
Extracurricular practice and school performance |
title_fullStr |
Extracurricular practice and school performance |
title_full_unstemmed |
Extracurricular practice and school performance |
title_sort |
Extracurricular practice and school performance |
author |
Cota, Samir Gomes Figueiredo |
author_facet |
Cota, Samir Gomes Figueiredo Soares, Gabriela Faria Machado, Mateus Augusto de Oliveira da Silva, Siomara Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Gabriela Faria Machado, Mateus Augusto de Oliveira da Silva, Siomara Aparecida |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cota, Samir Gomes Figueiredo Soares, Gabriela Faria Machado, Mateus Augusto de Oliveira da Silva, Siomara Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Motor coordination Schoolchildren Training Futsal TECOBOL Coordinación motora Niños de escuela Capacitación Fútbol sala TECOBOL Coordinazione Scolari Addestramento Futsal TECOBOL Coordenação motora Escolares Treinamento Futsal TECOBOL Coordenação motora Escolares Treinamento Futsal TECOBOL |
topic |
Motor coordination Schoolchildren Training Futsal TECOBOL Coordinación motora Niños de escuela Capacitación Fútbol sala TECOBOL Coordinazione Scolari Addestramento Futsal TECOBOL Coordenação motora Escolares Treinamento Futsal TECOBOL Coordenação motora Escolares Treinamento Futsal TECOBOL |
description |
The aim of this study was to verify the relationship between motor skills with ball and its interference in the academic performance of children who play futsal in the city of Ouro Preto-MG. The sample consists of 56 students of the initial and final years of elementary school, aged between 09-13 years old and all males who practice futsal twice a week, after regular school time. It was used the coordination test with ball (TECOBOL) to evaluate the motor performance and was estimated the notes to measure school performance. Students who attended the final years had a higher average academic performance of those who were attending the early years, except in driving skill. It can be concluded that there is difference in school performance between different educational cycles, but this difference can not be related only to practice extracurricular activities. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484 |
url |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/484/428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349 RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 9 No. 35 (2017): Special edition; 343-349 RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 9 Núm. 35 (2017): Edicion especial; 343-349 RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 9 n. 35 (2017): Edição Especial; 343-349 RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 9 N. 35 (2017): Edizione speciale; 343-349 1984-4956 reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebol instname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) instacron:IBPEFEX |
instname_str |
Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
instacron_str |
IBPEFEX |
institution |
IBPEFEX |
reponame_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
collection |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com |
_version_ |
1798949730933276672 |