In the victory of the system, the spectacularization of football
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
Texto Completo: | https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1153 |
Resumo: | In times of capitalist globalization, the owners of the countryside hold the show. The owners of the ball game make the show. That is, the universalization of football in contemporary days tends to make football a show-practice, mischaracterizing regionalized passions. Even the modernization of stadiums is restricting popular participation. In this way, the sport-spectacle must be understood as a phenomenon of commercialization, that is, a way of practicing sports activities such as football related to consumption. Geographic barriers are broken. In the best structured teams, in particular Europeans, Brazilians, Argentines, Nigerians, Italians, Spaniards, among many others, they set up universal teams, seeking the recognition of consumers with the launched products. Television has a leading role in this process, linked to FIFA. |
id |
IBPEFEX-1_d0e6a662cac74308d5cfcdf5972f0e32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.rbff.com.br:article/1153 |
network_acronym_str |
IBPEFEX-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository_id_str |
|
spelling |
In the victory of the system, the spectacularization of footballEn la victoria del sistema, la espectacularización del fútbolNella vittoria del sistema, la spettacolarizzazione del calcioNa vitória do sistema, a espetacularização do futebolNa vitória do sistema, a espetacularização do futebolFootballSpectacularizationCapitalismFútbolEspectacularizaciónCapitalismoCalcioSpettacolorizzazioneCapitalismoFutebolEspetacularizaçãoCapitalismoFutebolEspetacularizaçãoCapitalismoIn times of capitalist globalization, the owners of the countryside hold the show. The owners of the ball game make the show. That is, the universalization of football in contemporary days tends to make football a show-practice, mischaracterizing regionalized passions. Even the modernization of stadiums is restricting popular participation. In this way, the sport-spectacle must be understood as a phenomenon of commercialization, that is, a way of practicing sports activities such as football related to consumption. Geographic barriers are broken. In the best structured teams, in particular Europeans, Brazilians, Argentines, Nigerians, Italians, Spaniards, among many others, they set up universal teams, seeking the recognition of consumers with the launched products. Television has a leading role in this process, linked to FIFA.En tiempos de globalización capitalista, los terratenientes son dueños del espectáculo. Los dueños del juego de pelota hacen el espectáculo. En otras palabras, la universalización del fútbol en la contemporaneidad tiende a hacer del fútbol una práctica-espectáculo, descaracterizando pasiones regionalizadas. Incluso la modernización de los estadios está restringiendo la participación popular. De esta forma, el deporte-espectáculo debe entenderse como un fenómeno de mercantilización, es decir, una forma de practicar actividades deportivas como el fútbol relacionadas con el consumo. Las barreras geográficas se rompen. En los equipos mejor estructurados, especialmente europeos, brasileños, argentinos, nigerianos, italianos, españoles, entre muchos otros, estructuran equipos universales, buscando el reconocimiento de los consumidores con los productos lanzados. La televisión tiene un papel protagónico en este proceso, vinculado a la FIFA.In tempi di globalizzazione capitalista, i proprietari terrieri sono i proprietari dello spettacolo. I proprietari del gioco della palla fanno lo spettacolo. In altre parole, l'universalizzazione del calcio ai giorni nostri tende a fare del calcio uno spettacolo-pratica, decaratterizzando le passioni regionalizzate. Anche la modernizzazione degli stadi limita la partecipazione popolare. In questo modo lo sport-spettacolo va inteso come un fenomeno di mercificazione, cioè un modo di praticare attività sportive come il calcio legate al consumo. Le barriere geografiche si abbattono. Nei team meglio strutturati, in particolare europei, brasiliani, argentini, nigeriani, italiani, spagnoli, tra molti altri, strutturano team universali, cercando il riconoscimento dei consumatori con i prodotti lanciati. La televisione ha un ruolo di primo piano in questo processo, legata alla FIFA.Em tempos de globalização capitalista, os donos do campo detém o espetáculo. Os donos do jogo da bola fazem o espetáculo. Ou seja, a universalização do futebol em dias contemporâneos tende a fazer do futebol uma prática-espetáculo, descaracterizando as paixões regionalizadas. Mesmo a modernização dos estádios está restringindo a participação popular. Desta forma, o esporte-espetáculo deve ser entendido como um fenômeno de mercantilização, quer seja, uma forma de praticar atividades esportivas como o futebol relacionadas ao consumo. As barreiras geográficas rompem-se. Nas equipes mais bem estruturadas, em especial europeias, brasileiros, argentinos, nigerianos, italianos, espanhóis, entre tantos outros, estruturam equipes universais, buscando o reconhecimento dos consumidores com os produtos lançados. A televisão possui papel preponderante nesse processo, atrelada à FIFA. Em tempos de globalização capitalista, os donos do campo detém o espetáculo. Os donos do jogo da bola fazem o espetáculo. Ou seja, a universalização do futebol em dias contemporâneos tende a fazer do futebol uma prática-espetáculo, descaracterizando as paixões regionalizadas. Mesmo a modernização dos estádios está restringindo a participação popular. Desta forma, o esporte-espetáculo deve ser entendido como um fenômeno de mercantilização, quer seja, uma forma de praticar atividades esportivas como o futebol relacionadas ao consumo. As barreiras geográficas rompem-se. Nas equipes mais bem estruturadas, em especial europeias, brasileiros, argentinos, nigerianos, italianos, espanhóis, entre tantos outros, estruturam equipes universais, buscando o reconhecimento dos consumidores com os produtos lançados. A televisão possui papel preponderante nesse processo, atrelada à FIFA. IBPEFEX2022-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/octet-streamhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1153RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 54 (2021); 554-564RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 13 No. 54 (2021); 554-564RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 13 Núm. 54 (2021); 554-564RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 54 (2021); 554-564RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 13 N. 54 (2021); 554-5641984-4956reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebolinstname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)instacron:IBPEFEXporhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1153/934Copyright (c) 2022 Agnaldo kupperhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesskupper, Agnaldo2022-10-02T21:49:48Zoai:ojs.www.rbff.com.br:article/1153Revistahttps://www.rbff.com.br/index.php/rbffONGhttp://www.rbff.com.br/index.php/rbff/oai||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com1984-49561984-4956opendoar:2022-10-02T21:49:48Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In the victory of the system, the spectacularization of football En la victoria del sistema, la espectacularización del fútbol Nella vittoria del sistema, la spettacolarizzazione del calcio Na vitória do sistema, a espetacularização do futebol Na vitória do sistema, a espetacularização do futebol |
title |
In the victory of the system, the spectacularization of football |
spellingShingle |
In the victory of the system, the spectacularization of football kupper, Agnaldo Football Spectacularization Capitalism Fútbol Espectacularización Capitalismo Calcio Spettacolorizzazione Capitalismo Futebol Espetacularização Capitalismo Futebol Espetacularização Capitalismo |
title_short |
In the victory of the system, the spectacularization of football |
title_full |
In the victory of the system, the spectacularization of football |
title_fullStr |
In the victory of the system, the spectacularization of football |
title_full_unstemmed |
In the victory of the system, the spectacularization of football |
title_sort |
In the victory of the system, the spectacularization of football |
author |
kupper, Agnaldo |
author_facet |
kupper, Agnaldo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
kupper, Agnaldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Football Spectacularization Capitalism Fútbol Espectacularización Capitalismo Calcio Spettacolorizzazione Capitalismo Futebol Espetacularização Capitalismo Futebol Espetacularização Capitalismo |
topic |
Football Spectacularization Capitalism Fútbol Espectacularización Capitalismo Calcio Spettacolorizzazione Capitalismo Futebol Espetacularização Capitalismo Futebol Espetacularização Capitalismo |
description |
In times of capitalist globalization, the owners of the countryside hold the show. The owners of the ball game make the show. That is, the universalization of football in contemporary days tends to make football a show-practice, mischaracterizing regionalized passions. Even the modernization of stadiums is restricting popular participation. In this way, the sport-spectacle must be understood as a phenomenon of commercialization, that is, a way of practicing sports activities such as football related to consumption. Geographic barriers are broken. In the best structured teams, in particular Europeans, Brazilians, Argentines, Nigerians, Italians, Spaniards, among many others, they set up universal teams, seeking the recognition of consumers with the launched products. Television has a leading role in this process, linked to FIFA. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1153 |
url |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1153/934 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Agnaldo kupper https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Agnaldo kupper https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/octet-stream |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 54 (2021); 554-564 RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 13 No. 54 (2021); 554-564 RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 13 Núm. 54 (2021); 554-564 RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 54 (2021); 554-564 RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 13 N. 54 (2021); 554-564 1984-4956 reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebol instname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) instacron:IBPEFEX |
instname_str |
Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
instacron_str |
IBPEFEX |
institution |
IBPEFEX |
reponame_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
collection |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com |
_version_ |
1798949734147162112 |