Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista IDEAS (Online) |
Texto Completo: | https://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/article/view/79 |
Resumo: | The article discusses the different rural development models for the country and points to two socio-educational projects in the agriculture environment in Santa Catarina. One of them coordinated by peasant agriculture and the other subsi- dized by family farming business. Briefly recounts the history that gave rise to agrarian structure consolidated in the country and explains certain related scores to the categories "peasant agriculture" and "agribusiness", passing by other forms of production in the camp. At the end, it outlines some principles that guide the political and pedagogical practices of both institutions. |
id |
IDEAS_8ef7018750f460a33e3fc21d0ebf00b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaideas.ufrrj.br:article/79 |
network_acronym_str |
IDEAS |
network_name_str |
Revista IDEAS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionaisagricultura camponesaagronegóciodesenvolvimento ruralRural DevelopmentPeasant AgricultureAgribusiness The article discusses the different rural development models for the country and points to two socio-educational projects in the agriculture environment in Santa Catarina. One of them coordinated by peasant agriculture and the other subsi- dized by family farming business. Briefly recounts the history that gave rise to agrarian structure consolidated in the country and explains certain related scores to the categories "peasant agriculture" and "agribusiness", passing by other forms of production in the camp. At the end, it outlines some principles that guide the political and pedagogical practices of both institutions. O artigo discute os distintos modelos de desenvolvimento rural para o país e aponta dois projetos socioeducacionais presentes no meio agrícola em Santa Catarina, um deles coordenado pela agricultura camponesa e o outro subsidiado pela agricultura familiar empresarial. Relata brevemente o histórico que deu origem à estrutura fundiária consolidada no país e explicita determinadas pontuações referentes às categorias “agricultura camponesa” e “agronegócio”, perpassando pelas demais formas de produção presentes no campo. Ao final, esboça alguns princípios que norteiam as práticas político-pedagógicas de ambas as instituições.Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro2015-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/article/view/79Revista IDeAS; Vol. 6 No. 1 (2012): janeiro a junho de 2012; 33-49Revista IDeAS; Vol. 6 Núm. 1 (2012): janeiro a junho de 2012; 33-49Revista IDeAS; v. 6 n. 1 (2012): janeiro a junho de 2012; 33-491984-98341982-257Xreponame:Revista IDEAS (Online)instname:Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)instacron:UFRRJporhttps://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/article/view/79/79Copyright (c) 2012 Ana Carolina Bordini Brabo Caridáhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrabo Caridá, Ana Carolina Bordini2020-06-15T20:19:30Zoai:ojs.revistaideas.ufrrj.br:article/79Revistahttps://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideasPUBhttps://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/oairevistaideas@gmail.com||1984-98341982-257Xopendoar:2020-06-15T20:19:30Revista IDEAS (Online) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais |
title |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais |
spellingShingle |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais Brabo Caridá, Ana Carolina Bordini agricultura camponesa agronegócio desenvolvimento rural Rural Development Peasant Agriculture Agribusiness |
title_short |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais |
title_full |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais |
title_fullStr |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais |
title_full_unstemmed |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais |
title_sort |
Agricultura Camponesa X Agronegócio: distintos modelos de desenvolvimento rural e seus diferentes projetos socioeducacionais |
author |
Brabo Caridá, Ana Carolina Bordini |
author_facet |
Brabo Caridá, Ana Carolina Bordini |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brabo Caridá, Ana Carolina Bordini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
agricultura camponesa agronegócio desenvolvimento rural Rural Development Peasant Agriculture Agribusiness |
topic |
agricultura camponesa agronegócio desenvolvimento rural Rural Development Peasant Agriculture Agribusiness |
description |
The article discusses the different rural development models for the country and points to two socio-educational projects in the agriculture environment in Santa Catarina. One of them coordinated by peasant agriculture and the other subsi- dized by family farming business. Briefly recounts the history that gave rise to agrarian structure consolidated in the country and explains certain related scores to the categories "peasant agriculture" and "agribusiness", passing by other forms of production in the camp. At the end, it outlines some principles that guide the political and pedagogical practices of both institutions. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/article/view/79 |
url |
https://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/article/view/79 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaideas.ufrrj.br/ojs/index.php/ideas/article/view/79/79 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Ana Carolina Bordini Brabo Caridá https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Ana Carolina Bordini Brabo Caridá https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista IDeAS; Vol. 6 No. 1 (2012): janeiro a junho de 2012; 33-49 Revista IDeAS; Vol. 6 Núm. 1 (2012): janeiro a junho de 2012; 33-49 Revista IDeAS; v. 6 n. 1 (2012): janeiro a junho de 2012; 33-49 1984-9834 1982-257X reponame:Revista IDEAS (Online) instname:Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) instacron:UFRRJ |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) |
instacron_str |
UFRRJ |
institution |
UFRRJ |
reponame_str |
Revista IDEAS (Online) |
collection |
Revista IDEAS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista IDEAS (Online) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaideas@gmail.com|| |
_version_ |
1797231563173265408 |