Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bragança, Flávio Oscar Nunes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Faulhaber, Priscila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/211002
Resumo: This article aims to point out in the biography of Eufrásia Teixeira Leite her condition as a celibate woman, and the stigma that this state represented in the context of the 19th century. It seeks to interpret the role of fashion in the process of empowerment experienced by Eufrásia. Her story permeates questions about individuality and collectivity, financial independence and romantic love, conformity and insubmission. The investigation is based on the interpretation of two of her portraits and on the analysis of her collection of costumes belonging to the Casa da Hera Museum, to demonstrate that Eufrásia used fashion as an instrument of distinction, despite her situation as a celibate woman.
id IEB-1_3366dff4dc76ccc40adbd84b00783090
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/211002
network_acronym_str IEB-1
network_name_str Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
repository_id_str
spelling Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda Eufrásia Teixeira Leite between finance and fashionEufrásia Teixeira LeiteFemale celibacyEmpowermentFashionEufrásia Teixeira LeiteCelibato femininoAutonomizaçãoModaThis article aims to point out in the biography of Eufrásia Teixeira Leite her condition as a celibate woman, and the stigma that this state represented in the context of the 19th century. It seeks to interpret the role of fashion in the process of empowerment experienced by Eufrásia. Her story permeates questions about individuality and collectivity, financial independence and romantic love, conformity and insubmission. The investigation is based on the interpretation of two of her portraits and on the analysis of her collection of costumes belonging to the Casa da Hera Museum, to demonstrate that Eufrásia used fashion as an instrument of distinction, despite her situation as a celibate woman.Este artigo tem como objetivo apontar na biografia de Eufrásia Teixeira Leite sua condição de mulher celibatária, e o estigma que esse estado representava no contexto do século XIX. Busca interpretar o papel da moda no processo de autonomização vivenciado por Eufrásia. Sua história perpassa questões sobre individualidade e coletividade, independência financeira e amor romântico, conformidade e insubmissão. A investigação baseia-se na interpretação de dois de seus retratos e na análise de sua coleção de trajes pertencentes ao Museu Casa da Hera para demonstrar que Eufrásia utilizou a moda como instrumento de distinção, não obstante a sua situação de mulher celibatária.Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros2023-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/21100210.11606/issn.2316-901X.v1i84p143-161Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-161Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-161Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-161Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-1612316-901X0020-3874reponame:Revista do Instituto de Estudos Brasileirosinstname:Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)instacron:IEBporhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/211002/193550Copyright (c) 2023 Revista do Instituto de Estudos Brasileiroshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBragança, Flávio Oscar NunesFaulhaber, Priscila2023-04-28T10:22:02Zoai:revistas.usp.br:article/211002Revistahttps://www.revistas.usp.br/rieb/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/rieb/oai||revistaieb@usp.br2316-901X0020-3874opendoar:2023-04-28T10:22:02Revista do Instituto de Estudos Brasileiros - Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
Eufrásia Teixeira Leite between finance and fashion
title Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
spellingShingle Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
Bragança, Flávio Oscar Nunes
Eufrásia Teixeira Leite
Female celibacy
Empowerment
Fashion
Eufrásia Teixeira Leite
Celibato feminino
Autonomização
Moda
title_short Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
title_full Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
title_fullStr Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
title_full_unstemmed Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
title_sort Eufrásia Teixeira Leite entre as finanças e a moda
author Bragança, Flávio Oscar Nunes
author_facet Bragança, Flávio Oscar Nunes
Faulhaber, Priscila
author_role author
author2 Faulhaber, Priscila
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bragança, Flávio Oscar Nunes
Faulhaber, Priscila
dc.subject.por.fl_str_mv Eufrásia Teixeira Leite
Female celibacy
Empowerment
Fashion
Eufrásia Teixeira Leite
Celibato feminino
Autonomização
Moda
topic Eufrásia Teixeira Leite
Female celibacy
Empowerment
Fashion
Eufrásia Teixeira Leite
Celibato feminino
Autonomização
Moda
description This article aims to point out in the biography of Eufrásia Teixeira Leite her condition as a celibate woman, and the stigma that this state represented in the context of the 19th century. It seeks to interpret the role of fashion in the process of empowerment experienced by Eufrásia. Her story permeates questions about individuality and collectivity, financial independence and romantic love, conformity and insubmission. The investigation is based on the interpretation of two of her portraits and on the analysis of her collection of costumes belonging to the Casa da Hera Museum, to demonstrate that Eufrásia used fashion as an instrument of distinction, despite her situation as a celibate woman.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/211002
10.11606/issn.2316-901X.v1i84p143-161
url https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/211002
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-901X.v1i84p143-161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/211002/193550
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros
dc.source.none.fl_str_mv Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-161
Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-161
Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-161
Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 84 (2023); 143-161
2316-901X
0020-3874
reponame:Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
instname:Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)
instacron:IEB
instname_str Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)
instacron_str IEB
institution IEB
reponame_str Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
collection Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
repository.name.fl_str_mv Revista do Instituto de Estudos Brasileiros - Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaieb@usp.br
_version_ 1798949712561176576