A máquina de Polímnia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista do Instituto de Estudos Brasileiros |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/201356 |
Resumo: | Unfinished and ambitious, The Banquet [O Banquete], last of Mário de Andrade’s musicological writings, illustrates the conflict between the idea of a musical nationalism and its rupture by means of a European theory of avant-garde composition. The essay is a sort of dialogue with Dodecafonism which was introduced in Argentina in 1934 by Juan Carlos Paz and in Brazil in 1937 by Hans‐Joachim Koellreutter. |
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A máquina de PolímniaPolymnia machineTransnationalismartistic hybridisationcrossing boundariesTransnacionalismohibridismo artísticotransgressão de limitesUnfinished and ambitious, The Banquet [O Banquete], last of Mário de Andrade’s musicological writings, illustrates the conflict between the idea of a musical nationalism and its rupture by means of a European theory of avant-garde composition. The essay is a sort of dialogue with Dodecafonism which was introduced in Argentina in 1934 by Juan Carlos Paz and in Brazil in 1937 by Hans‐Joachim Koellreutter. Inacabado e ambicioso, O Banquete, o derradeiro ensaio musicológico de Mário de Andrade, ilustra o conflito entre a ideia de um nacionalismo musical e sua ruptura por meio de uma teoria compositiva europeia de vanguarda. O ensaio é uma sorte de diálogo com o dodecafonismo que foi introduzido, na Argentina, em 1934, por Juan Carlos Paz e, no Brasil, em 1937, por Hans‐Joachim Koellreutter.Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros2022-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/20135610.11606/issn.2316-901X.v1i82p97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-1152316-901X0020-3874reponame:Revista do Instituto de Estudos Brasileirosinstname:Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)instacron:IEBporhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/201356/185431Copyright (c) 2022 Revista do Instituto de Estudos Brasileiroshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntelo, Raul2022-08-29T13:19:36Zoai:revistas.usp.br:article/201356Revistahttps://www.revistas.usp.br/rieb/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/rieb/oai||revistaieb@usp.br2316-901X0020-3874opendoar:2022-08-29T13:19:36Revista do Instituto de Estudos Brasileiros - Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)false |
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