A máquina de Polímnia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antelo, Raul
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/201356
Resumo: Unfinished and ambitious, The Banquet [O Banquete], last of Mário de Andrade’s musicological writings, illustrates the conflict between the idea of a musical nationalism and its rupture by means of a European theory of avant-garde composition. The essay is a sort of dialogue with Dodecafonism which was introduced in Argentina in 1934 by Juan Carlos Paz and in Brazil in 1937 by Hans‐Joachim Koellreutter. 
id IEB-1_5b92f0d2683d86c1d8d0779dff67f381
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/201356
network_acronym_str IEB-1
network_name_str Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
repository_id_str
spelling A máquina de PolímniaPolymnia machineTransnationalismartistic hybridisationcrossing boundariesTransnacionalismohibridismo artísticotransgressão de limitesUnfinished and ambitious, The Banquet [O Banquete], last of Mário de Andrade’s musicological writings, illustrates the conflict between the idea of a musical nationalism and its rupture by means of a European theory of avant-garde composition. The essay is a sort of dialogue with Dodecafonism which was introduced in Argentina in 1934 by Juan Carlos Paz and in Brazil in 1937 by Hans‐Joachim Koellreutter. Inacabado e ambicioso, O Banquete, o derradeiro ensaio musicológico de Mário de Andrade, ilustra o conflito entre a ideia de um nacionalismo musical e sua ruptura por meio de uma teoria compositiva europeia de vanguarda. O ensaio é uma sorte de diálogo com o dodecafonismo que foi introduzido, na Argentina, em 1934, por Juan Carlos Paz e, no Brasil, em 1937, por Hans‐Joachim Koellreutter.Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros2022-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/20135610.11606/issn.2316-901X.v1i82p97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-1152316-901X0020-3874reponame:Revista do Instituto de Estudos Brasileirosinstname:Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)instacron:IEBporhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/201356/185431Copyright (c) 2022 Revista do Instituto de Estudos Brasileiroshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntelo, Raul2022-08-29T13:19:36Zoai:revistas.usp.br:article/201356Revistahttps://www.revistas.usp.br/rieb/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/rieb/oai||revistaieb@usp.br2316-901X0020-3874opendoar:2022-08-29T13:19:36Revista do Instituto de Estudos Brasileiros - Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)false
dc.title.none.fl_str_mv A máquina de Polímnia
Polymnia machine
title A máquina de Polímnia
spellingShingle A máquina de Polímnia
Antelo, Raul
Transnationalism
artistic hybridisation
crossing boundaries
Transnacionalismo
hibridismo artístico
transgressão de limites
title_short A máquina de Polímnia
title_full A máquina de Polímnia
title_fullStr A máquina de Polímnia
title_full_unstemmed A máquina de Polímnia
title_sort A máquina de Polímnia
author Antelo, Raul
author_facet Antelo, Raul
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antelo, Raul
dc.subject.por.fl_str_mv Transnationalism
artistic hybridisation
crossing boundaries
Transnacionalismo
hibridismo artístico
transgressão de limites
topic Transnationalism
artistic hybridisation
crossing boundaries
Transnacionalismo
hibridismo artístico
transgressão de limites
description Unfinished and ambitious, The Banquet [O Banquete], last of Mário de Andrade’s musicological writings, illustrates the conflict between the idea of a musical nationalism and its rupture by means of a European theory of avant-garde composition. The essay is a sort of dialogue with Dodecafonism which was introduced in Argentina in 1934 by Juan Carlos Paz and in Brazil in 1937 by Hans‐Joachim Koellreutter. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/201356
10.11606/issn.2316-901X.v1i82p97-115
url https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/201356
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-901X.v1i82p97-115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/201356/185431
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros
dc.source.none.fl_str_mv Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115
Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115
Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115
Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 82 (2022); 97-115
2316-901X
0020-3874
reponame:Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
instname:Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)
instacron:IEB
instname_str Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)
instacron_str IEB
institution IEB
reponame_str Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
collection Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
repository.name.fl_str_mv Revista do Instituto de Estudos Brasileiros - Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaieb@usp.br
_version_ 1798949712504553472