CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
Texto Completo: | https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/601 |
Resumo: | This paper aims to analyze the cinema as a symbol of modernity in Teresina, Piauí from 1900 to 1920, with emphasis on the study of the context in which the city was going through at the time, which underwent several transformations, both daily, as social and economic, with the insertion in society of several technological innovations, establishing immediate relations with the big cities. In this way, historiographic texts that explain the concept of city were used, such as Raquel Rolnik, Sandra Jatahy Pesavento, Roberto Lobato and Michel de Certeau. Also used were texts that elucidate about the modernization process, such as the texts by Nicolau Sevcenko, Francisco Alcides do Nascimento, and Teresinha Queiroz. |
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CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)O CINEMA COMO SÍMBOLO DA MODERNIDADE EM TERESINA (1900-1920)História; cinema; cidade; modernidade; Teresina.History; cinema; city; modernity; Teresina.This paper aims to analyze the cinema as a symbol of modernity in Teresina, Piauí from 1900 to 1920, with emphasis on the study of the context in which the city was going through at the time, which underwent several transformations, both daily, as social and economic, with the insertion in society of several technological innovations, establishing immediate relations with the big cities. In this way, historiographic texts that explain the concept of city were used, such as Raquel Rolnik, Sandra Jatahy Pesavento, Roberto Lobato and Michel de Certeau. Also used were texts that elucidate about the modernization process, such as the texts by Nicolau Sevcenko, Francisco Alcides do Nascimento, and Teresinha Queiroz.O presente trabalho tem por objetivo a análise do cinema como símbolo da modernidade em Teresina, Piauí de 1900 a 1920, com destaque para o estudo da conjuntura em que a cidade estava passando na época, que passava por diversas transformações, tanto cotidianas, como sociais e econômicas, com a inserção na sociedade de diversas inovações tecnológicas, estabelecendo relações imediatas, com as grandes cidades. Dessa forma, foram utilizados textos historiográficos que explicam o conceito de cidade, como a própria Raquel Rolnik, Sandra Jatahy Pesavento, Roberto lobato e Michel de Certeau, também foram utilizados textos que elucidam acerca do processo de modernização como os textos de Nicolau Sevcenko, Francisco Alcides do Nascimento e de Teresinha Queiroz, eles também puderam ser utilizados como forma de percepção das representações sociais acerca do cinema na cidade.Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB2022-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/60110.51249/gei.v2i06.601Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 06 (2021)Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 06 (2021)2675-745110.51249/gei.v2i06reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridadeinstname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsinstacron:IEPPporhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/601/460Copyright (c) 2022 Journal of Gender and Interdisciplinarityinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeron Cunha Carvalho, Isaac 2022-02-20T18:31:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/601Revistahttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/indexPRIhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/oaigenerointerdisciplinaridade@gmail.com2675-74512675-7451opendoar:2022-02-20T18:31:03Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsfalse |
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