CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peron Cunha Carvalho, Isaac
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gênero e Interdisciplinaridade
Texto Completo: https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/601
Resumo: This paper aims to analyze the cinema as a symbol of modernity in Teresina, Piauí from 1900 to 1920, with emphasis on the study of the context in which the city was going through at the time, which underwent several transformations, both daily, as social and economic, with the insertion in society of several technological innovations, establishing immediate relations with the big cities. In this way, historiographic texts that explain the concept of city were used, such as Raquel Rolnik, Sandra Jatahy Pesavento, Roberto Lobato and Michel de Certeau. Also used were texts that elucidate about the modernization process, such as the texts by Nicolau Sevcenko, Francisco Alcides do Nascimento, and Teresinha Queiroz.
id IEPP-3_a3bbee69a517c8dad12e1bc606bc39e1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/601
network_acronym_str IEPP-3
network_name_str Revista Gênero e Interdisciplinaridade
repository_id_str
spelling CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)O CINEMA COMO SÍMBOLO DA MODERNIDADE EM TERESINA (1900-1920)História; cinema; cidade; modernidade; Teresina.History; cinema; city; modernity; Teresina.This paper aims to analyze the cinema as a symbol of modernity in Teresina, Piauí from 1900 to 1920, with emphasis on the study of the context in which the city was going through at the time, which underwent several transformations, both daily, as social and economic, with the insertion in society of several technological innovations, establishing immediate relations with the big cities. In this way, historiographic texts that explain the concept of city were used, such as Raquel Rolnik, Sandra Jatahy Pesavento, Roberto Lobato and Michel de Certeau. Also used were texts that elucidate about the modernization process, such as the texts by Nicolau Sevcenko, Francisco Alcides do Nascimento, and Teresinha Queiroz.O presente trabalho tem por objetivo a análise do cinema como símbolo da modernidade em Teresina, Piauí de 1900 a 1920, com destaque para o estudo da conjuntura em que a cidade estava passando na época, que passava por diversas transformações, tanto cotidianas, como sociais e econômicas, com a inserção na sociedade de diversas inovações tecnológicas, estabelecendo relações imediatas, com as grandes cidades. Dessa forma, foram utilizados textos historiográficos que explicam o conceito de cidade, como a própria Raquel Rolnik, Sandra Jatahy Pesavento, Roberto lobato e Michel de Certeau, também foram utilizados textos que elucidam acerca do processo de modernização como os textos de Nicolau Sevcenko, Francisco Alcides do Nascimento e de Teresinha Queiroz, eles também puderam ser utilizados como forma de percepção das representações sociais acerca do cinema na cidade.Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB2022-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/60110.51249/gei.v2i06.601Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 06 (2021)Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 06 (2021)2675-745110.51249/gei.v2i06reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridadeinstname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsinstacron:IEPPporhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/601/460Copyright (c) 2022 Journal of Gender and Interdisciplinarityinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeron Cunha Carvalho, Isaac 2022-02-20T18:31:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/601Revistahttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/indexPRIhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/oaigenerointerdisciplinaridade@gmail.com2675-74512675-7451opendoar:2022-02-20T18:31:03Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsfalse
dc.title.none.fl_str_mv CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
O CINEMA COMO SÍMBOLO DA MODERNIDADE EM TERESINA (1900-1920)
title CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
spellingShingle CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
Peron Cunha Carvalho, Isaac
História; cinema; cidade; modernidade; Teresina.
History; cinema; city; modernity; Teresina.
title_short CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
title_full CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
title_fullStr CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
title_full_unstemmed CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
title_sort CINEMA AS A SYMBOL OF MODERNITY IN TERESINA (1900-1920)
author Peron Cunha Carvalho, Isaac
author_facet Peron Cunha Carvalho, Isaac
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peron Cunha Carvalho, Isaac
dc.subject.por.fl_str_mv História; cinema; cidade; modernidade; Teresina.
History; cinema; city; modernity; Teresina.
topic História; cinema; cidade; modernidade; Teresina.
History; cinema; city; modernity; Teresina.
description This paper aims to analyze the cinema as a symbol of modernity in Teresina, Piauí from 1900 to 1920, with emphasis on the study of the context in which the city was going through at the time, which underwent several transformations, both daily, as social and economic, with the insertion in society of several technological innovations, establishing immediate relations with the big cities. In this way, historiographic texts that explain the concept of city were used, such as Raquel Rolnik, Sandra Jatahy Pesavento, Roberto Lobato and Michel de Certeau. Also used were texts that elucidate about the modernization process, such as the texts by Nicolau Sevcenko, Francisco Alcides do Nascimento, and Teresinha Queiroz.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/601
10.51249/gei.v2i06.601
url https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/601
identifier_str_mv 10.51249/gei.v2i06.601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/601/460
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Journal of Gender and Interdisciplinarity
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Journal of Gender and Interdisciplinarity
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB
publisher.none.fl_str_mv Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 06 (2021)
Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 06 (2021)
2675-7451
10.51249/gei.v2i06
reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridade
instname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
instacron:IEPP
instname_str Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
instacron_str IEPP
institution IEPP
reponame_str Revista Gênero e Interdisciplinaridade
collection Revista Gênero e Interdisciplinaridade
repository.name.fl_str_mv Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
repository.mail.fl_str_mv generointerdisciplinaridade@gmail.com
_version_ 1797047938165243904