Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Tatiane Lúcia Abreu de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/886
Resumo: This project is the result of research and application for the conclusion of the course in the National Professional Master's in Physics Education offered by the Brazilian Physics Society and developed in conjunction with the institutions UFAM and IFAM. Its main objective is to make physics classes attractive, efficient and enjoyable. Prepared for the subject of Electrical Circuits, it is sought from it that students are able to be protagonists in their significant learning process, for this reason expository classes were planned with alternation between board, experiments and simulators. Aiming beyond the teaching of concepts, theories and mathematical formalism, the contextualization and applicability of these terms in the student's experience, that is, that from the established dynamics, students can see Physics in their world. Transiting electrical circuits, current, potential difference and resistors, all activities culminated in the use of a game called EletricGame, created on the Scratch platform by the author of this work, in order to review everything that was learned and strengthen the knowledge obtained by participating students.
id IFAM-1_f9d871bae09eab1fbe1b346f4a009adc
oai_identifier_str oai:localhost:4321/886
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGameFísica - ensinoExperimentosSimuladoresCircuitos elétricosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERALThis project is the result of research and application for the conclusion of the course in the National Professional Master's in Physics Education offered by the Brazilian Physics Society and developed in conjunction with the institutions UFAM and IFAM. Its main objective is to make physics classes attractive, efficient and enjoyable. Prepared for the subject of Electrical Circuits, it is sought from it that students are able to be protagonists in their significant learning process, for this reason expository classes were planned with alternation between board, experiments and simulators. Aiming beyond the teaching of concepts, theories and mathematical formalism, the contextualization and applicability of these terms in the student's experience, that is, that from the established dynamics, students can see Physics in their world. Transiting electrical circuits, current, potential difference and resistors, all activities culminated in the use of a game called EletricGame, created on the Scratch platform by the author of this work, in order to review everything that was learned and strengthen the knowledge obtained by participating students.Esse projeto é fruto de pesquisa e aplicação para a conclusão do curso no Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física oferecido pela Sociedade Brasileira de Física e desenvolvido em conjunto com as instituições UFAM e IFAM. Ele tem como objetivo principal tornar as aulas de Física atrativas, eficientes e agradáveis. Elaborado para o assunto de Circuitos Elétricos procura-se a partir dele que os alunos consigam ser protagonistas em seu processo de aprendizagem significativa, para isso foram planejadas aulas expositivas com alternância entre quadro, experimentos e simuladores. Visando além do ensino de conceitos, teorias e formalismo matemático, a contextualização e aplicabilidade desses termos na vivência do aluno, ou seja, que a partir das dinâmicas estabelecidas, os estudantes possam enxergar a Física em seu mundo. Transitando por circuitos elétricos, corrente, diferença de potencial e resistores, todas as atividades culminaram em utilização de um jogo chamado EletricGame, criado na plataforma Scratch pela própria autora desse trabalho, com a finalidade de revisar tudo o que foi aprendido e fortalecer o conhecimento obtido pelos discentes participantes.BrasilCampus Manaus CentroPrograma de Pós-Graduação polo 4 UFAM/IFAM - Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF)Instituto Federal do AmazonasIFAMInstituto Federal do AmazonasIFAMAnglada-Rivera, Joséhttp://lattes.cnpq.br/5724564590431920Anglada-Rivera, Joséhttp://lattes.cnpq.br/5724564590431920Garcés, Erix Alexander Milánhttp://lattes.cnpq.br/8924604456894021Adão Neto, Minos Martinshttp://lattes.cnpq.br/6102062332483035Figueiredo, Tatiane Lúcia Abreu de2022-06-14T18:17:47Z2022-06-142022-06-14T18:17:47Z2021-05-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFIGUEIREDO, Tatiane Lúcia Abreu de. Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame. 135 f. 2021. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2021.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/886porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2022-07-28T18:49:58Zoai:localhost:4321/886Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2022-07-28T18:49:58Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
title Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
spellingShingle Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
Figueiredo, Tatiane Lúcia Abreu de
Física - ensino
Experimentos
Simuladores
Circuitos elétricos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL
title_short Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
title_full Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
title_fullStr Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
title_full_unstemmed Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
title_sort Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame
author Figueiredo, Tatiane Lúcia Abreu de
author_facet Figueiredo, Tatiane Lúcia Abreu de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Anglada-Rivera, José
http://lattes.cnpq.br/5724564590431920
Anglada-Rivera, José
http://lattes.cnpq.br/5724564590431920
Garcés, Erix Alexander Milán
http://lattes.cnpq.br/8924604456894021
Adão Neto, Minos Martins
http://lattes.cnpq.br/6102062332483035
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Tatiane Lúcia Abreu de
dc.subject.por.fl_str_mv Física - ensino
Experimentos
Simuladores
Circuitos elétricos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL
topic Física - ensino
Experimentos
Simuladores
Circuitos elétricos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL
description This project is the result of research and application for the conclusion of the course in the National Professional Master's in Physics Education offered by the Brazilian Physics Society and developed in conjunction with the institutions UFAM and IFAM. Its main objective is to make physics classes attractive, efficient and enjoyable. Prepared for the subject of Electrical Circuits, it is sought from it that students are able to be protagonists in their significant learning process, for this reason expository classes were planned with alternation between board, experiments and simulators. Aiming beyond the teaching of concepts, theories and mathematical formalism, the contextualization and applicability of these terms in the student's experience, that is, that from the established dynamics, students can see Physics in their world. Transiting electrical circuits, current, potential difference and resistors, all activities culminated in the use of a game called EletricGame, created on the Scratch platform by the author of this work, in order to review everything that was learned and strengthen the knowledge obtained by participating students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-19
2022-06-14T18:17:47Z
2022-06-14
2022-06-14T18:17:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FIGUEIREDO, Tatiane Lúcia Abreu de. Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame. 135 f. 2021. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2021.
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/886
identifier_str_mv FIGUEIREDO, Tatiane Lúcia Abreu de. Integração de atividades experimentais e virtuais no ensino de circuitos elétricos através do jogo EletricGame. 135 f. 2021. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2021.
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/886
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação polo 4 UFAM/IFAM - Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação polo 4 UFAM/IFAM - Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022878640340992