Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MUNIZ, Roosenilson Dias
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Instituto Federal do Amapá
Texto Completo: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/319
Resumo: The big obstacle for chemistry students is in the learning process that involves understanding and comprehending what cannot be seen. Chemistry is in all the student's day-to-day processes and the main objective of the teacher is to make his student observe and understand how this fascinating world works. Associating moments of practical intervention with the theoretical teaching process has normally been an alternative that contributes significantly to the development of the student. Using the process of obtaining potassium alum from aluminum recycling, as one of the steps, corrosion was used with the students in the research group an alternative way of sensing the corrosion process combined with the theoretical teaching of this same process. As a methodology, using two interventions with the researched group, a theoretical intervention showing the types, forms and applications of corrosion and a practical intervention in the laboratory, where the students were able to apply the corrosion that resulted in an evaluative instrument that in turn subsidized the results with the data collected for analysis. Using the appropriate learning proposal, it was possible to obtain an advance in the students' performance on the theoretical content presented after the moment of practical experiential. As a result, this work presents a positive growth showing the need to combine techniques with regular theoretical teaching.
id IFAP-2_34f3c2ee96772d00b7d0ef3996f7fdfc
oai_identifier_str oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/319
network_acronym_str IFAP-2
network_name_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository_id_str
spelling Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínioAlúmen de potássioAlumínio - reciclagemCorrosãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAThe big obstacle for chemistry students is in the learning process that involves understanding and comprehending what cannot be seen. Chemistry is in all the student's day-to-day processes and the main objective of the teacher is to make his student observe and understand how this fascinating world works. Associating moments of practical intervention with the theoretical teaching process has normally been an alternative that contributes significantly to the development of the student. Using the process of obtaining potassium alum from aluminum recycling, as one of the steps, corrosion was used with the students in the research group an alternative way of sensing the corrosion process combined with the theoretical teaching of this same process. As a methodology, using two interventions with the researched group, a theoretical intervention showing the types, forms and applications of corrosion and a practical intervention in the laboratory, where the students were able to apply the corrosion that resulted in an evaluative instrument that in turn subsidized the results with the data collected for analysis. Using the appropriate learning proposal, it was possible to obtain an advance in the students' performance on the theoretical content presented after the moment of practical experiential. As a result, this work presents a positive growth showing the need to combine techniques with regular theoretical teaching.O grande obstáculo para os alunos de química está no processo de aprendizagem que envolve o entender e compreender aquilo que não se pode ver. A química está em todos os processos do cotidiano do aluno e o grande objetivo do professor é fazer com que seu aluno observe e compreenda como este fascinante mundo funciona. Vincular momentos de intervenção prática ao processo de ensino teórico normalmente é uma alternativa que contribui de maneira significativa para o desenvolvimento do aluno. Utilizando o processo de obtenção do alúmen de potássio a partir da reciclagem do alumínio, realizando como uma das etapas a corrosão, abordou-se com os alunos do grupo de pesquisa uma forma alternativa de entender o processo de corrosão aliado ao ensinamento teórico deste mesmo processo. Como metodologia, utilizou-se duas intervenções com o grupo pesquisado, uma intervenção teórica mostrando os tipos, formas e aplicações de corrosão e uma intervenção prática em laboratório, onde os alunos puderam aplicar a corrosão, resultou em um instrumento avaliativo que subsidiou os resultados com os dados coletados para análise. Utilizando a proposta da aprendizagem experiencial foi possível obter um avanço no rendimento dos alunos sobre o conteúdo teórico apresentado após o momento de intervenção prática. Como resultado este trabalho apresenta um crescimento positivo mostrando a necessidade de se aliar as intervenções práticas ao ensino regular teórico.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em QuímicaIFAPSILVA, Jamil dahttp://lattes.cnpq.br/2037424084456542MUNIZ, Roosenilson Dias2021-06-15T14:06:49Z2021-06-152021-06-15T14:06:49Z2021-04-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMUNIZ, Roosenilson Dias. Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio. 2021. 66f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/319porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-06-15T14:06:49Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/319Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-06-15T14:06:49Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
title Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
spellingShingle Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
MUNIZ, Roosenilson Dias
Alúmen de potássio
Alumínio - reciclagem
Corrosão
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
title_short Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
title_full Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
title_fullStr Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
title_full_unstemmed Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
title_sort Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
author MUNIZ, Roosenilson Dias
author_facet MUNIZ, Roosenilson Dias
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv SILVA, Jamil da
http://lattes.cnpq.br/2037424084456542
dc.contributor.author.fl_str_mv MUNIZ, Roosenilson Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Alúmen de potássio
Alumínio - reciclagem
Corrosão
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
topic Alúmen de potássio
Alumínio - reciclagem
Corrosão
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
description The big obstacle for chemistry students is in the learning process that involves understanding and comprehending what cannot be seen. Chemistry is in all the student's day-to-day processes and the main objective of the teacher is to make his student observe and understand how this fascinating world works. Associating moments of practical intervention with the theoretical teaching process has normally been an alternative that contributes significantly to the development of the student. Using the process of obtaining potassium alum from aluminum recycling, as one of the steps, corrosion was used with the students in the research group an alternative way of sensing the corrosion process combined with the theoretical teaching of this same process. As a methodology, using two interventions with the researched group, a theoretical intervention showing the types, forms and applications of corrosion and a practical intervention in the laboratory, where the students were able to apply the corrosion that resulted in an evaluative instrument that in turn subsidized the results with the data collected for analysis. Using the appropriate learning proposal, it was possible to obtain an advance in the students' performance on the theoretical content presented after the moment of practical experiential. As a result, this work presents a positive growth showing the need to combine techniques with regular theoretical teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15T14:06:49Z
2021-06-15
2021-06-15T14:06:49Z
2021-04-08
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MUNIZ, Roosenilson Dias. Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio. 2021. 66f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021.
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/319
identifier_str_mv MUNIZ, Roosenilson Dias. Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio. 2021. 66f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021.
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Química
IFAP
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Química
IFAP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron:IFAP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron_str IFAP
institution IFAP
reponame_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
collection Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository.name.fl_str_mv Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
repository.mail.fl_str_mv suzana.cardoso@ifap.edu.br
_version_ 1798311981171605504