Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Instituto Federal do Amapá |
Texto Completo: | http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/328 |
Resumo: | Teacher education is a crucial moment of socialization and construction of professional identity, a period in which academics are instructed in the appropriation of knowledge to move in action, the experiences acquired during graduation. It is intended through this work to verify the importance of the logbook as an instrument in the initial training process of chemistry teachers. At the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá, some teachers of the degree course in chemistry have used logbooks as a methodological strategy to assist academics during a supervised internship, in order to promote, support for reflection, memory and improvement in some aspects such as writing, teaching and coping with conflicts arising from the profession. To obtain accurate results, an analysis was made of the diaries of some students in the curricular internship discipline and the application of questionnaires with them. The internship experiences could be better used if the trainees used methodological tools to help them during this process, the logbooks are presented as one of these tools. The data obtained clearly show the usefulness of written reports both for academic training and for self-reflection and the construction of new knowledge. |
id |
IFAP-2_f1cd005166b1370aeb9cd6199a6b7fa3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/328 |
network_acronym_str |
IFAP-2 |
network_name_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository_id_str |
|
spelling |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do AmapáFormação de professoresEstágio supervisionadoEstágio curricularCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMTeacher education is a crucial moment of socialization and construction of professional identity, a period in which academics are instructed in the appropriation of knowledge to move in action, the experiences acquired during graduation. It is intended through this work to verify the importance of the logbook as an instrument in the initial training process of chemistry teachers. At the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá, some teachers of the degree course in chemistry have used logbooks as a methodological strategy to assist academics during a supervised internship, in order to promote, support for reflection, memory and improvement in some aspects such as writing, teaching and coping with conflicts arising from the profession. To obtain accurate results, an analysis was made of the diaries of some students in the curricular internship discipline and the application of questionnaires with them. The internship experiences could be better used if the trainees used methodological tools to help them during this process, the logbooks are presented as one of these tools. The data obtained clearly show the usefulness of written reports both for academic training and for self-reflection and the construction of new knowledge.A formação docente é um momento crucial de socialização e construção da identidade profissional, período em que os acadêmicos são instruídos para a apropriação do conhecimento para movimentar na ação, as experiências adquiridas ao longo da graduação. Pretende-se através deste trabalho constatar a importância do diário de bordo como instrumento no processo de formação inicial dos professores de química. No Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá, alguns professores do curso de licenciatura em química têm utilizado os diários de bordo como estratégia metodológica para auxiliar os acadêmicos durante o estágio supervisionado, com o intuito de promover, suporte de reflexão, memória e melhoria em alguns aspectos como a escrita, o ensino e enfrentamento de conflitos advindos da profissão. Para obtenção de resultados precisos, realizou-se a análise dos diários de alguns acadêmicos da disciplina estágio curricular e aplicação de questionários com os mesmos. As experiências de estágios poderiam ser melhor aproveitadas se os estagiários fizessem uso de ferramentas metodológicas que os auxiliassem durante este processo, os diários de bordo apresentam-se como uma destas ferramentas. Os dados obtidos mostram claramente a utilidade dos relatos escritos tanto para a formação acadêmica como para auto reflexão e construção de novos saberes.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em QuímicaIFAPSALES, Adriana Lucena dehttp://lattes.cnpq.br/4912401369967173RIOS, Carla Alice Theodoro Batistahttp://lattes.cnpq.br/1509539244856638COSTA, Cynd Bernadete da Silva2021-06-16T20:28:42Z2021-06-162021-06-16T20:28:42Z2021-02-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisCOSTA, Cynd Bernadete da Silva. Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá. 2021. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/328porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-06-16T20:28:42Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/328Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-06-16T20:28:42Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá |
title |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá |
spellingShingle |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá COSTA, Cynd Bernadete da Silva Formação de professores Estágio supervisionado Estágio curricular CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá |
title_full |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá |
title_fullStr |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá |
title_full_unstemmed |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá |
title_sort |
Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá |
author |
COSTA, Cynd Bernadete da Silva |
author_facet |
COSTA, Cynd Bernadete da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
SALES, Adriana Lucena de http://lattes.cnpq.br/4912401369967173 RIOS, Carla Alice Theodoro Batista http://lattes.cnpq.br/1509539244856638 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
COSTA, Cynd Bernadete da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Estágio supervisionado Estágio curricular CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
topic |
Formação de professores Estágio supervisionado Estágio curricular CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
Teacher education is a crucial moment of socialization and construction of professional identity, a period in which academics are instructed in the appropriation of knowledge to move in action, the experiences acquired during graduation. It is intended through this work to verify the importance of the logbook as an instrument in the initial training process of chemistry teachers. At the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá, some teachers of the degree course in chemistry have used logbooks as a methodological strategy to assist academics during a supervised internship, in order to promote, support for reflection, memory and improvement in some aspects such as writing, teaching and coping with conflicts arising from the profession. To obtain accurate results, an analysis was made of the diaries of some students in the curricular internship discipline and the application of questionnaires with them. The internship experiences could be better used if the trainees used methodological tools to help them during this process, the logbooks are presented as one of these tools. The data obtained clearly show the usefulness of written reports both for academic training and for self-reflection and the construction of new knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-16T20:28:42Z 2021-06-16 2021-06-16T20:28:42Z 2021-02-08 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, Cynd Bernadete da Silva. Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá. 2021. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/328 |
identifier_str_mv |
COSTA, Cynd Bernadete da Silva. Relevância dos diários de bordo na formação inicial dos professores de química no Instituto Federal do Amapá. 2021. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021. |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/328 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Química IFAP |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Química IFAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) instacron:IFAP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
instacron_str |
IFAP |
institution |
IFAP |
reponame_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
collection |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
suzana.cardoso@ifap.edu.br |
_version_ |
1798311981193625600 |