QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva do Nascimento, Hiata Anderson
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Andrade Pinto Monteiro, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1348
Resumo: The paper lists the works of Aníbal Quijano and Judith Butler, as keys to thinking about some onto-epistemological challenges put to Science Education. We selected for analysis the concepts of “Coloniality” (Quijano) and “Schemas of Intelligibility” and “Precariousness” (Butler), instigated by some questions: How are these concepts articulated? Is it possible to find points of convergence between both so that we can think about promoting the right to be and to know in Science Education? The text incorporates a bibliographic research, starting from two moments: a) theoretical-methodological analysis of the approaches of the authors mentioned; b) a discussion on the way they articulate themselves from the analysis of three books that deal with decoloniality in Science Education. The material is interpreted from the discussions held in the Social Sciences and Science Education and which aim to think about the conditions for the production of scientific knowledge.
id IFES-1_08ad2201de79b45063b5694ddefb9d03
oai_identifier_str oai::article/1348
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO Aníbal QuijanoJudith ButlerepistemologiaEducação em CiênciasdecolonialidadeAníbal QuijanoJudith ButlerepistemologyScience EducationdecolonialityThe paper lists the works of Aníbal Quijano and Judith Butler, as keys to thinking about some onto-epistemological challenges put to Science Education. We selected for analysis the concepts of “Coloniality” (Quijano) and “Schemas of Intelligibility” and “Precariousness” (Butler), instigated by some questions: How are these concepts articulated? Is it possible to find points of convergence between both so that we can think about promoting the right to be and to know in Science Education? The text incorporates a bibliographic research, starting from two moments: a) theoretical-methodological analysis of the approaches of the authors mentioned; b) a discussion on the way they articulate themselves from the analysis of three books that deal with decoloniality in Science Education. The material is interpreted from the discussions held in the Social Sciences and Science Education and which aim to think about the conditions for the production of scientific knowledge.O artigo relaciona as obras de Aníbal Quijano e Judith Butler, como centrais chaves para pensarmos alguns desafios onto-epistemológicos colocados à Educação em Ciências. Selecionamos para análise os conceitos de “Colonialidade” (Quijano) e “Marcos de Inteligibilidade” e “Precariedade” (Butler), instigados por algumas questões: De que modo esses conceitos se articulam? É possível encontrarmos pontos de convergência entre ambos de forma que possamos pensar a promoção do direito de ser e de saber na Educação em Ciências? O texto incorpora uma pesquisa bibliográfica, a partir de dois momentos: a) análise teórico-metodológica das abordagens dos autores citados; b) uma discussão sobre o modo como eles se articulam a partir da análise de três obras que tratam da decolonialidade na Educação em Ciências. O material é interpretado a partir das discussões realizadas no campo das Ciências Sociais e da Educação em Ciências e que visam pensar as condições de produção do conhecimento científico.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134810.36524/dect.v10i2.1348Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1348/771Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva do Nascimento, Hiata AndersonAndrade Pinto Monteiro, Bruno2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1348Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.965508Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
title QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
spellingShingle QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
Silva do Nascimento, Hiata Anderson
Aníbal Quijano
Judith Butler
epistemologia
Educação em Ciências
decolonialidade
Aníbal Quijano
Judith Butler
epistemology
Science Education
decoloniality
title_short QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
title_full QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
title_fullStr QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
title_full_unstemmed QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
title_sort QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
author Silva do Nascimento, Hiata Anderson
author_facet Silva do Nascimento, Hiata Anderson
Andrade Pinto Monteiro, Bruno
author_role author
author2 Andrade Pinto Monteiro, Bruno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva do Nascimento, Hiata Anderson
Andrade Pinto Monteiro, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Aníbal Quijano
Judith Butler
epistemologia
Educação em Ciências
decolonialidade
Aníbal Quijano
Judith Butler
epistemology
Science Education
decoloniality
topic Aníbal Quijano
Judith Butler
epistemologia
Educação em Ciências
decolonialidade
Aníbal Quijano
Judith Butler
epistemology
Science Education
decoloniality
description The paper lists the works of Aníbal Quijano and Judith Butler, as keys to thinking about some onto-epistemological challenges put to Science Education. We selected for analysis the concepts of “Coloniality” (Quijano) and “Schemas of Intelligibility” and “Precariousness” (Butler), instigated by some questions: How are these concepts articulated? Is it possible to find points of convergence between both so that we can think about promoting the right to be and to know in Science Education? The text incorporates a bibliographic research, starting from two moments: a) theoretical-methodological analysis of the approaches of the authors mentioned; b) a discussion on the way they articulate themselves from the analysis of three books that deal with decoloniality in Science Education. The material is interpreted from the discussions held in the Social Sciences and Science Education and which aim to think about the conditions for the production of scientific knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1348
10.36524/dect.v10i2.1348
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1348
identifier_str_mv 10.36524/dect.v10i2.1348
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1348/771
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter
2236-2150
10.36524/dect.v10i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028914073600