QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1348 |
Resumo: | The paper lists the works of Aníbal Quijano and Judith Butler, as keys to thinking about some onto-epistemological challenges put to Science Education. We selected for analysis the concepts of “Coloniality” (Quijano) and “Schemas of Intelligibility” and “Precariousness” (Butler), instigated by some questions: How are these concepts articulated? Is it possible to find points of convergence between both so that we can think about promoting the right to be and to know in Science Education? The text incorporates a bibliographic research, starting from two moments: a) theoretical-methodological analysis of the approaches of the authors mentioned; b) a discussion on the way they articulate themselves from the analysis of three books that deal with decoloniality in Science Education. The material is interpreted from the discussions held in the Social Sciences and Science Education and which aim to think about the conditions for the production of scientific knowledge. |
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QUESTÕES ONTO-EPISTÊMICAS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: REFLEXÕES A PARTIR DE JUDITH BUTLER E ANÍBAL QUIJANO Aníbal QuijanoJudith ButlerepistemologiaEducação em CiênciasdecolonialidadeAníbal QuijanoJudith ButlerepistemologyScience EducationdecolonialityThe paper lists the works of Aníbal Quijano and Judith Butler, as keys to thinking about some onto-epistemological challenges put to Science Education. We selected for analysis the concepts of “Coloniality” (Quijano) and “Schemas of Intelligibility” and “Precariousness” (Butler), instigated by some questions: How are these concepts articulated? Is it possible to find points of convergence between both so that we can think about promoting the right to be and to know in Science Education? The text incorporates a bibliographic research, starting from two moments: a) theoretical-methodological analysis of the approaches of the authors mentioned; b) a discussion on the way they articulate themselves from the analysis of three books that deal with decoloniality in Science Education. The material is interpreted from the discussions held in the Social Sciences and Science Education and which aim to think about the conditions for the production of scientific knowledge.O artigo relaciona as obras de Aníbal Quijano e Judith Butler, como centrais chaves para pensarmos alguns desafios onto-epistemológicos colocados à Educação em Ciências. Selecionamos para análise os conceitos de “Colonialidade” (Quijano) e “Marcos de Inteligibilidade” e “Precariedade” (Butler), instigados por algumas questões: De que modo esses conceitos se articulam? É possível encontrarmos pontos de convergência entre ambos de forma que possamos pensar a promoção do direito de ser e de saber na Educação em Ciências? O texto incorpora uma pesquisa bibliográfica, a partir de dois momentos: a) análise teórico-metodológica das abordagens dos autores citados; b) uma discussão sobre o modo como eles se articulam a partir da análise de três obras que tratam da decolonialidade na Educação em Ciências. O material é interpretado a partir das discussões realizadas no campo das Ciências Sociais e da Educação em Ciências e que visam pensar as condições de produção do conhecimento científico.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134810.36524/dect.v10i2.1348Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1348/771Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva do Nascimento, Hiata AndersonAndrade Pinto Monteiro, Bruno2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1348Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.965508Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
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The paper lists the works of Aníbal Quijano and Judith Butler, as keys to thinking about some onto-epistemological challenges put to Science Education. We selected for analysis the concepts of “Coloniality” (Quijano) and “Schemas of Intelligibility” and “Precariousness” (Butler), instigated by some questions: How are these concepts articulated? Is it possible to find points of convergence between both so that we can think about promoting the right to be and to know in Science Education? The text incorporates a bibliographic research, starting from two moments: a) theoretical-methodological analysis of the approaches of the authors mentioned; b) a discussion on the way they articulate themselves from the analysis of three books that deal with decoloniality in Science Education. The material is interpreted from the discussions held in the Social Sciences and Science Education and which aim to think about the conditions for the production of scientific knowledge. |
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