TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Francisco das Chagas Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Valdo Sousa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1104
Resumo: In this article, we discuss about the tradicional communities, culturally differentiated groups, that have their own forms of social organizations, they occupy and use territories and natural resources at their cultural, social and economic reproduction, and use knowledges and practices acquired by the tradition. We are based on studies produced by researchers that understand the scientific and tradicional knowledge as having common origins: the human capacity of observing and building ways of interpret the world. We defend theneed of an inclusive resume that allows knowledge exchanges between these communities and the educational institutions. We emphasize the urgency of the occurrence of these interlocutions at the institutions that graduate for the labour world, considering the need of employes that have knowledge for beyond the market needs.
id IFES-1_37f5945e0d96003612b4e8d2d122b317
oai_identifier_str oai::article/1104
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGECONHECIMENTOS TRADICIONAIS VERSUS CONHECIMENTOS CIENTÍFICOS? : EM DEFESA DE UMA EDUCAÇÃO QUE RELIGUE OS SABEREScomunidades tradicionaissaberescurrículoinclusãomundo do trabalhotraditional communitiesknowledgesresumeinclusionlabour worldIn this article, we discuss about the tradicional communities, culturally differentiated groups, that have their own forms of social organizations, they occupy and use territories and natural resources at their cultural, social and economic reproduction, and use knowledges and practices acquired by the tradition. We are based on studies produced by researchers that understand the scientific and tradicional knowledge as having common origins: the human capacity of observing and building ways of interpret the world. We defend theneed of an inclusive resume that allows knowledge exchanges between these communities and the educational institutions. We emphasize the urgency of the occurrence of these interlocutions at the institutions that graduate for the labour world, considering the need of employes that have knowledge for beyond the market needs.Nesse artigo, discutimos acerca das comunidades tradicionais, grupos culturalmente diferenciados, que têm formas próprias de organização social, que ocupam e usam territórios e recursos naturais na sua reprodução cultural, social e econômica, e utilizam conhecimentos e práticas adquiridos pela tradição. Baseamo-nos em estudos produzidos por pesquisadores que compreendem os conhecimentos científicos e tradicionais como tendo origens comuns: a capacidade humana de observar e construir formas de interpretar o mundo. Defendemos a necessidadede um currículo inclusivo que permita trocas de saberes entre essas comunidades e as instituições de ensino. Destacamos a urgência de essas interlocuções ocorrerem nas instituições que formam para o mundo do trabalho, haja vista a necessidade de trabalhadores que possuam um conhecimento para além das necessidades do mercado.EDIFES2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/110410.36524/profept.v5iEspecial.1104Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 8-282594-482710.36524/profept.v5iEspecialreponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1104/673Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Francisco das Chagas Silva Silva, Valdo Sousa da 2021-09-24T20:38:22Zoai::article/1104Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.502348Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
CONHECIMENTOS TRADICIONAIS VERSUS CONHECIMENTOS CIENTÍFICOS? : EM DEFESA DE UMA EDUCAÇÃO QUE RELIGUE OS SABERES
title TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
spellingShingle TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
Souza, Francisco das Chagas Silva
comunidades tradicionais
saberes
currículo
inclusão
mundo do trabalho
traditional communities
knowledges
resume
inclusion
labour world
title_short TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
title_full TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
title_fullStr TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
title_full_unstemmed TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
title_sort TRADICIONAL VERSUS SCIENTIFIC KNOWLEDGE? : IN DEFENSE OF AN EDUCATION THAT CONNECT THE KNOWLEDGE
author Souza, Francisco das Chagas Silva
author_facet Souza, Francisco das Chagas Silva
Silva, Valdo Sousa da
author_role author
author2 Silva, Valdo Sousa da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Francisco das Chagas Silva
Silva, Valdo Sousa da
dc.subject.por.fl_str_mv comunidades tradicionais
saberes
currículo
inclusão
mundo do trabalho
traditional communities
knowledges
resume
inclusion
labour world
topic comunidades tradicionais
saberes
currículo
inclusão
mundo do trabalho
traditional communities
knowledges
resume
inclusion
labour world
description In this article, we discuss about the tradicional communities, culturally differentiated groups, that have their own forms of social organizations, they occupy and use territories and natural resources at their cultural, social and economic reproduction, and use knowledges and practices acquired by the tradition. We are based on studies produced by researchers that understand the scientific and tradicional knowledge as having common origins: the human capacity of observing and building ways of interpret the world. We defend theneed of an inclusive resume that allows knowledge exchanges between these communities and the educational institutions. We emphasize the urgency of the occurrence of these interlocutions at the institutions that graduate for the labour world, considering the need of employes that have knowledge for beyond the market needs.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1104
10.36524/profept.v5iEspecial.1104
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1104
identifier_str_mv 10.36524/profept.v5iEspecial.1104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1104/673
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 8-28
2594-4827
10.36524/profept.v5iEspecial
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029764468736