Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432 |
Resumo: | Chemistry teaching is often unattractive to students due to the difficulty in relating theory and practice. In this sense, it is important that the teacher uses pedagogical strategies that allow them to contextualize their classes according to the students' daily lives. This experience report sought, on the topic of medicinal plants, to propose the use of methodological tools that can contribute to improving the understanding of theoretical content on acid-base indicators and organic functions by high school students. The stages of this report showed the students' interest in classes where the content was presented in a contextualized way and related to their daily lives, in addition to encouraging family interaction in the activities carried out. As a conclusion to this experience report, students have a better understanding of the content worked on, allowing the construction of knowledge based on their own observations, in addition to the great involvement of family members and the school community in the activities carried out. |
id |
IFES-1_3c62b1905887a1a72b99701ab808253e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/2432 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry TeachingQUÍMICA EN TODOS LOS SENTIDOS: una aproximación contextualizada a la Enseñanza de la QuímicaA QUÍMICA EM TODOS OS SENTIDOS: A UTILIZAÇÃO DAS FERRAMENTAS DIDÁTICAS PADLET E CIRCUITO SENSORIAL NO ENSINO DE QUÍMICA: a contextualized approach to Chemistry TeachingEnsino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativaEnseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativoChemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learningChemistry teaching is often unattractive to students due to the difficulty in relating theory and practice. In this sense, it is important that the teacher uses pedagogical strategies that allow them to contextualize their classes according to the students' daily lives. This experience report sought, on the topic of medicinal plants, to propose the use of methodological tools that can contribute to improving the understanding of theoretical content on acid-base indicators and organic functions by high school students. The stages of this report showed the students' interest in classes where the content was presented in a contextualized way and related to their daily lives, in addition to encouraging family interaction in the activities carried out. As a conclusion to this experience report, students have a better understanding of the content worked on, allowing the construction of knowledge based on their own observations, in addition to the great involvement of family members and the school community in the activities carried out.La enseñanza de la química suele resultar poco atractiva para los estudiantes debido a la dificultad para relacionar la teoría con la práctica. En este sentido, es necesario que el docente utilice estrategias pedagógicas que le permitan contextualizar sus clases con la vida cotidiana de los estudiantes. El presente trabajo buscó, en el tema de plantas medicinales, proponer el montaje de un Circuito Sensorial Móvil utilizando herramientas metodológicas que puedan contribuir a mejorar la comprensión de contenidos teóricos sobre indicadores ácido-base y funciones orgánicas para estudiantes de secundaria. Las etapas de la investigación despertaron el interés de los estudiantes por clases donde los contenidos se presentaban de forma contextualizada y relacionada con la vida cotidiana. El uso de metodologías alternativas en el aula despertó el interés y la participación de los estudiantes en las actividades propuestas, construyendo conocimientos a través del aprendizaje significativo. O ensino de Química muitas vezes é pouco atrativo para os alunos devido à dificuldade da relação teoria e prática. Nesse sentido é importante que o professor utilize estratégias pedagógicas que permitam contextualizar suas aulas de acordo com o cotidiano dos alunos. Este relato de experiência buscou na temática plantas medicinais propor a utilização de ferramentas metodológicas que possam contribuir para melhorar a compreensão dos conteúdos teóricos sobre indicadores ácido-base e funções orgânicas por alunos do Ensino Médio. As etapas deste relato mostraram o interesse dos alunos nas aulas onde os conteúdos foram apresentados de forma contextualizada e relacionados ao seu cotidiano, além de estimularem a interação familiar nas atividades realizadas. Como conclusão deste relato de experiência, cita-se a melhor compreensão do conteúdo trabalhado por parte dos alunos, permitindo a construção do conhecimento a partir das suas próprias observações, além do grande envolvimento de familiares e da comunidade escolar nas atividades realizadas.Instituto Federal do Espírito Santo2024-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/243210.36524/ric.v10i2.2432Revista Ifes Ciência ; v. 10 n. 2 (2024): Edição especial: PROGRAMA DE MESTRADO EM QUÍMICA EM REDE NACIONAL; 01-192359-479910.36524/ric.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432/1136Copyright (c) 2024 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes dos Santos Portugal, CarlaGomes Kelly Almeida, VanessaGomes dos Santos Portugal, CarlaGomes Kelly Almeida, Vanessa Gomes dos Santos Portugal, CarlaGomes Kelly Almeida, VanessaEsteves-Souza, Andressa 2024-03-25T20:52:59Zoai::article/2432Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-25T20:52:59Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching QUÍMICA EN TODOS LOS SENTIDOS: una aproximación contextualizada a la Enseñanza de la Química A QUÍMICA EM TODOS OS SENTIDOS: A UTILIZAÇÃO DAS FERRAMENTAS DIDÁTICAS PADLET E CIRCUITO SENSORIAL NO ENSINO DE QUÍMICA: a contextualized approach to Chemistry Teaching |
title |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching |
spellingShingle |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching Gomes dos Santos Portugal, Carla Ensino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativa Enseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativo Chemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learning |
title_short |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching |
title_full |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching |
title_fullStr |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching |
title_full_unstemmed |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching |
title_sort |
Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching |
author |
Gomes dos Santos Portugal, Carla |
author_facet |
Gomes dos Santos Portugal, Carla Gomes Kelly Almeida, Vanessa Gomes dos Santos Portugal, Carla Esteves-Souza, Andressa |
author_role |
author |
author2 |
Gomes Kelly Almeida, Vanessa Gomes dos Santos Portugal, Carla Esteves-Souza, Andressa |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes dos Santos Portugal, Carla Gomes Kelly Almeida, Vanessa Gomes dos Santos Portugal, Carla Gomes Kelly Almeida, Vanessa Gomes dos Santos Portugal, Carla Gomes Kelly Almeida, Vanessa Esteves-Souza, Andressa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativa Enseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativo Chemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learning |
topic |
Ensino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativa Enseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativo Chemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learning |
description |
Chemistry teaching is often unattractive to students due to the difficulty in relating theory and practice. In this sense, it is important that the teacher uses pedagogical strategies that allow them to contextualize their classes according to the students' daily lives. This experience report sought, on the topic of medicinal plants, to propose the use of methodological tools that can contribute to improving the understanding of theoretical content on acid-base indicators and organic functions by high school students. The stages of this report showed the students' interest in classes where the content was presented in a contextualized way and related to their daily lives, in addition to encouraging family interaction in the activities carried out. As a conclusion to this experience report, students have a better understanding of the content worked on, allowing the construction of knowledge based on their own observations, in addition to the great involvement of family members and the school community in the activities carried out. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432 10.36524/ric.v10i2.2432 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432 |
identifier_str_mv |
10.36524/ric.v10i2.2432 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432/1136 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ifes Ciência ; v. 10 n. 2 (2024): Edição especial: PROGRAMA DE MESTRADO EM QUÍMICA EM REDE NACIONAL; 01-19 2359-4799 10.36524/ric.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948024281464832 |