Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes dos Santos Portugal, Carla
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Gomes Kelly Almeida, Vanessa, Esteves-Souza, Andressa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432
Resumo: Chemistry teaching is often unattractive to students due to the difficulty in relating theory and practice. In this sense, it is important that the teacher uses pedagogical strategies that allow them to contextualize their classes according to the students' daily lives. This experience report sought, on the topic of medicinal plants, to propose the use of methodological tools that can contribute to improving the understanding of theoretical content on acid-base indicators and organic functions by high school students. The stages of this report showed the students' interest in classes where the content was presented in a contextualized way and related to their daily lives, in addition to encouraging family interaction in the activities carried out. As a conclusion to this experience report, students have a better understanding of the content worked on, allowing the construction of knowledge based on their own observations, in addition to the great involvement of family members and the school community in the activities carried out.
id IFES-1_3c62b1905887a1a72b99701ab808253e
oai_identifier_str oai::article/2432
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry TeachingQUÍMICA EN TODOS LOS SENTIDOS: una aproximación contextualizada a la Enseñanza de la QuímicaA QUÍMICA EM TODOS OS SENTIDOS: A UTILIZAÇÃO DAS FERRAMENTAS DIDÁTICAS PADLET E CIRCUITO SENSORIAL NO ENSINO DE QUÍMICA: a contextualized approach to Chemistry TeachingEnsino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativaEnseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativoChemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learningChemistry teaching is often unattractive to students due to the difficulty in relating theory and practice. In this sense, it is important that the teacher uses pedagogical strategies that allow them to contextualize their classes according to the students' daily lives. This experience report sought, on the topic of medicinal plants, to propose the use of methodological tools that can contribute to improving the understanding of theoretical content on acid-base indicators and organic functions by high school students. The stages of this report showed the students' interest in classes where the content was presented in a contextualized way and related to their daily lives, in addition to encouraging family interaction in the activities carried out. As a conclusion to this experience report, students have a better understanding of the content worked on, allowing the construction of knowledge based on their own observations, in addition to the great involvement of family members and the school community in the activities carried out.La enseñanza de la química suele resultar poco atractiva para los estudiantes debido a la dificultad para relacionar la teoría con la práctica. En este sentido, es necesario que el docente utilice estrategias pedagógicas que le permitan contextualizar sus clases con la vida cotidiana de los estudiantes. El presente trabajo buscó, en el tema de plantas medicinales, proponer el montaje de un Circuito Sensorial Móvil utilizando herramientas metodológicas que puedan contribuir a mejorar la comprensión de contenidos teóricos sobre indicadores ácido-base y funciones orgánicas para estudiantes de secundaria. Las etapas de la investigación despertaron el interés de los estudiantes por clases donde los contenidos se presentaban de forma contextualizada y relacionada con la vida cotidiana. El uso de metodologías alternativas en el aula despertó el interés y la participación de los estudiantes en las actividades propuestas, construyendo conocimientos a través del aprendizaje significativo.  O ensino de Química muitas vezes é pouco atrativo para os alunos devido à dificuldade da relação teoria e prática. Nesse sentido é importante que o professor utilize estratégias pedagógicas que permitam contextualizar suas aulas de acordo com o cotidiano dos alunos. Este relato de experiência buscou na temática plantas medicinais propor a utilização de ferramentas metodológicas que possam contribuir para melhorar a compreensão dos conteúdos teóricos sobre indicadores ácido-base e funções orgânicas por alunos do Ensino Médio. As etapas deste relato mostraram o interesse dos alunos nas aulas onde os conteúdos foram apresentados de forma contextualizada e relacionados ao seu cotidiano, além de estimularem a interação familiar nas atividades realizadas. Como conclusão deste relato de experiência, cita-se a melhor compreensão do conteúdo trabalhado por parte dos alunos, permitindo a construção do conhecimento a partir das suas próprias observações, além do grande envolvimento de familiares e da comunidade escolar nas atividades realizadas.Instituto Federal do Espírito Santo2024-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/243210.36524/ric.v10i2.2432Revista Ifes Ciência ; v. 10 n. 2 (2024): Edição especial: PROGRAMA DE MESTRADO EM QUÍMICA EM REDE NACIONAL; 01-192359-479910.36524/ric.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432/1136Copyright (c) 2024 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes dos Santos Portugal, CarlaGomes Kelly Almeida, VanessaGomes dos Santos Portugal, CarlaGomes Kelly Almeida, Vanessa Gomes dos Santos Portugal, CarlaGomes Kelly Almeida, VanessaEsteves-Souza, Andressa 2024-03-25T20:52:59Zoai::article/2432Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-25T20:52:59Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
QUÍMICA EN TODOS LOS SENTIDOS: una aproximación contextualizada a la Enseñanza de la Química
A QUÍMICA EM TODOS OS SENTIDOS: A UTILIZAÇÃO DAS FERRAMENTAS DIDÁTICAS PADLET E CIRCUITO SENSORIAL NO ENSINO DE QUÍMICA: a contextualized approach to Chemistry Teaching
title Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
spellingShingle Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
Gomes dos Santos Portugal, Carla
Ensino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativa
Enseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativo
Chemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learning
title_short Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
title_full Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
title_fullStr Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
title_full_unstemmed Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
title_sort Chemistry in all senses: a contextualized approach to Chemistry Teaching
author Gomes dos Santos Portugal, Carla
author_facet Gomes dos Santos Portugal, Carla
Gomes Kelly Almeida, Vanessa
Gomes dos Santos Portugal, Carla
Esteves-Souza, Andressa
author_role author
author2 Gomes Kelly Almeida, Vanessa
Gomes dos Santos Portugal, Carla
Esteves-Souza, Andressa
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes dos Santos Portugal, Carla
Gomes Kelly Almeida, Vanessa
Gomes dos Santos Portugal, Carla
Gomes Kelly Almeida, Vanessa
Gomes dos Santos Portugal, Carla
Gomes Kelly Almeida, Vanessa
Esteves-Souza, Andressa
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativa
Enseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativo
Chemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learning
topic Ensino de Química; Plantas medicinais; Aprendizagem significativa
Enseñanza de la química; Plantas medicinales; Aprendizaje significativo
Chemistry teaching; Medicinal plants; Meaningful learning
description Chemistry teaching is often unattractive to students due to the difficulty in relating theory and practice. In this sense, it is important that the teacher uses pedagogical strategies that allow them to contextualize their classes according to the students' daily lives. This experience report sought, on the topic of medicinal plants, to propose the use of methodological tools that can contribute to improving the understanding of theoretical content on acid-base indicators and organic functions by high school students. The stages of this report showed the students' interest in classes where the content was presented in a contextualized way and related to their daily lives, in addition to encouraging family interaction in the activities carried out. As a conclusion to this experience report, students have a better understanding of the content worked on, allowing the construction of knowledge based on their own observations, in addition to the great involvement of family members and the school community in the activities carried out.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432
10.36524/ric.v10i2.2432
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432
identifier_str_mv 10.36524/ric.v10i2.2432
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2432/1136
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ifes Ciência ; v. 10 n. 2 (2024): Edição especial: PROGRAMA DE MESTRADO EM QUÍMICA EM REDE NACIONAL; 01-19
2359-4799
10.36524/ric.v10i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948024281464832