O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kelm, Letícia Raquel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Matos Uhmann, Rosangela Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283
Resumo: The teaching of Chemistry is generally represented in the last year of Elementary School (ES), as the teaching of Physics, as introduction to enter High School. In relation to this, the option was to make the review based on Meeting of Debates on Teaching Chemistry congress annals and by the search for master thesis in the databank from CAPES, from 2012 to 2014, it was aiming at observing how chemistry teaching is taught in ES. Some limitations emerge (lack of time and excessive use of textbook) as well as some possibilities (continuing formation, study groups, research and Study Situations) to effective the teaching of Chemistry in the ES, concluding with the approach of reconnection of knowledge demarcates the curricular reorganization from the 6th to 9th degree of ES.
id IFES-1_3df1ba4313fb8938b088302ca48db024
oai_identifier_str oai::article/1283
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL Ensino de CiênciasReorganização CurricularEnsino e AprendizagemScience TeachingCurricular ReorganizationTeaching and LearningThe teaching of Chemistry is generally represented in the last year of Elementary School (ES), as the teaching of Physics, as introduction to enter High School. In relation to this, the option was to make the review based on Meeting of Debates on Teaching Chemistry congress annals and by the search for master thesis in the databank from CAPES, from 2012 to 2014, it was aiming at observing how chemistry teaching is taught in ES. Some limitations emerge (lack of time and excessive use of textbook) as well as some possibilities (continuing formation, study groups, research and Study Situations) to effective the teaching of Chemistry in the ES, concluding with the approach of reconnection of knowledge demarcates the curricular reorganization from the 6th to 9th degree of ES.O ensino de química é geralmente apresentado no último ano do Ensino Fundamental (EF) assim como o ensino de física como introdução para o ingresso no Ensino Médio. Com essa preocupação, optamos por fazer uma revisão nos anais do Encontro de Debates sobre o Ensino de Química e uma busca no banco de dados da CAPES por dissertações, de 2012 a 2014, com o objetivo de observar como o ensino de química está posto no decorrer das séries finais do EF. Limitações emergiram (falta de tempo e uso demasiado do livro didático), no entanto, sugerimos possibilidades (formação continuada, grupo de estudo, pesquisa e Situações de Estudo) para efetivar o ensino de química no decorrer do EF, concluindo com a proposição da religação de saberes como marca potencializadora na reorganização curricular do 6º ao 9º ano do EF.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128310.36524/dect.v9i01.1283Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283/741Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessKelm, Letícia RaquelMatos Uhmann, Rosangela Inês2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1283Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.083378Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
title O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
spellingShingle O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
Kelm, Letícia Raquel
Ensino de Ciências
Reorganização Curricular
Ensino e Aprendizagem
Science Teaching
Curricular Reorganization
Teaching and Learning
title_short O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
title_fullStr O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full_unstemmed O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
title_sort O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
author Kelm, Letícia Raquel
author_facet Kelm, Letícia Raquel
Matos Uhmann, Rosangela Inês
author_role author
author2 Matos Uhmann, Rosangela Inês
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kelm, Letícia Raquel
Matos Uhmann, Rosangela Inês
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Reorganização Curricular
Ensino e Aprendizagem
Science Teaching
Curricular Reorganization
Teaching and Learning
topic Ensino de Ciências
Reorganização Curricular
Ensino e Aprendizagem
Science Teaching
Curricular Reorganization
Teaching and Learning
description The teaching of Chemistry is generally represented in the last year of Elementary School (ES), as the teaching of Physics, as introduction to enter High School. In relation to this, the option was to make the review based on Meeting of Debates on Teaching Chemistry congress annals and by the search for master thesis in the databank from CAPES, from 2012 to 2014, it was aiming at observing how chemistry teaching is taught in ES. Some limitations emerge (lack of time and excessive use of textbook) as well as some possibilities (continuing formation, study groups, research and Study Situations) to effective the teaching of Chemistry in the ES, concluding with the approach of reconnection of knowledge demarcates the curricular reorganization from the 6th to 9th degree of ES.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283
10.36524/dect.v9i01.1283
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283/741
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028880519168