O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283 |
Resumo: | The teaching of Chemistry is generally represented in the last year of Elementary School (ES), as the teaching of Physics, as introduction to enter High School. In relation to this, the option was to make the review based on Meeting of Debates on Teaching Chemistry congress annals and by the search for master thesis in the databank from CAPES, from 2012 to 2014, it was aiming at observing how chemistry teaching is taught in ES. Some limitations emerge (lack of time and excessive use of textbook) as well as some possibilities (continuing formation, study groups, research and Study Situations) to effective the teaching of Chemistry in the ES, concluding with the approach of reconnection of knowledge demarcates the curricular reorganization from the 6th to 9th degree of ES. |
id |
IFES-1_3df1ba4313fb8938b088302ca48db024 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1283 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL Ensino de CiênciasReorganização CurricularEnsino e AprendizagemScience TeachingCurricular ReorganizationTeaching and LearningThe teaching of Chemistry is generally represented in the last year of Elementary School (ES), as the teaching of Physics, as introduction to enter High School. In relation to this, the option was to make the review based on Meeting of Debates on Teaching Chemistry congress annals and by the search for master thesis in the databank from CAPES, from 2012 to 2014, it was aiming at observing how chemistry teaching is taught in ES. Some limitations emerge (lack of time and excessive use of textbook) as well as some possibilities (continuing formation, study groups, research and Study Situations) to effective the teaching of Chemistry in the ES, concluding with the approach of reconnection of knowledge demarcates the curricular reorganization from the 6th to 9th degree of ES.O ensino de química é geralmente apresentado no último ano do Ensino Fundamental (EF) assim como o ensino de física como introdução para o ingresso no Ensino Médio. Com essa preocupação, optamos por fazer uma revisão nos anais do Encontro de Debates sobre o Ensino de Química e uma busca no banco de dados da CAPES por dissertações, de 2012 a 2014, com o objetivo de observar como o ensino de química está posto no decorrer das séries finais do EF. Limitações emergiram (falta de tempo e uso demasiado do livro didático), no entanto, sugerimos possibilidades (formação continuada, grupo de estudo, pesquisa e Situações de Estudo) para efetivar o ensino de química no decorrer do EF, concluindo com a proposição da religação de saberes como marca potencializadora na reorganização curricular do 6º ao 9º ano do EF.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128310.36524/dect.v9i01.1283Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283/741Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessKelm, Letícia RaquelMatos Uhmann, Rosangela Inês2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1283Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.083378Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
spellingShingle |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL Kelm, Letícia Raquel Ensino de Ciências Reorganização Curricular Ensino e Aprendizagem Science Teaching Curricular Reorganization Teaching and Learning |
title_short |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_fullStr |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_sort |
O ENSINO DE CIÊNCIAS E DE QUÍMICA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
author |
Kelm, Letícia Raquel |
author_facet |
Kelm, Letícia Raquel Matos Uhmann, Rosangela Inês |
author_role |
author |
author2 |
Matos Uhmann, Rosangela Inês |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kelm, Letícia Raquel Matos Uhmann, Rosangela Inês |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Reorganização Curricular Ensino e Aprendizagem Science Teaching Curricular Reorganization Teaching and Learning |
topic |
Ensino de Ciências Reorganização Curricular Ensino e Aprendizagem Science Teaching Curricular Reorganization Teaching and Learning |
description |
The teaching of Chemistry is generally represented in the last year of Elementary School (ES), as the teaching of Physics, as introduction to enter High School. In relation to this, the option was to make the review based on Meeting of Debates on Teaching Chemistry congress annals and by the search for master thesis in the databank from CAPES, from 2012 to 2014, it was aiming at observing how chemistry teaching is taught in ES. Some limitations emerge (lack of time and excessive use of textbook) as well as some possibilities (continuing formation, study groups, research and Study Situations) to effective the teaching of Chemistry in the ES, concluding with the approach of reconnection of knowledge demarcates the curricular reorganization from the 6th to 9th degree of ES. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283 10.36524/dect.v9i01.1283 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1283/741 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028880519168 |