FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264 |
Resumo: | This paper presents a qualitative and quantitative study with experimental fluid and electrodynamics activities in a Science Fair held in the State School of Elementary and High School Teacher Filomena Quitiba, located in the city of Piúma-ES, Brazil. The activities were developed based on the Diagram V, proposed by David Bob Gowin in 1977. To infuse the ideas of this heuristic at the science fair, two Pedagogical Workshops were offered to high school students who developed ten activities with Diagram V as the guiding procedure. Data were collected and evaluated throughout the process, which, in the end, evidenced the successful infusion of Gowin's heuristic, as it provided praxis in the construction of knowledge. Therefore, the results reveal that the students understood the importance of the dynamics of Diagram V as a reference instrument for the experiments developed for the Science Fair. |
id |
IFES-1_4eacb1e4371160d1b0fade6089d03e7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1264 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V Feiras de CiênciasDiagrama VMétodo científicoFísicaScience FairV DiagramScientific MethodPhysicsThis paper presents a qualitative and quantitative study with experimental fluid and electrodynamics activities in a Science Fair held in the State School of Elementary and High School Teacher Filomena Quitiba, located in the city of Piúma-ES, Brazil. The activities were developed based on the Diagram V, proposed by David Bob Gowin in 1977. To infuse the ideas of this heuristic at the science fair, two Pedagogical Workshops were offered to high school students who developed ten activities with Diagram V as the guiding procedure. Data were collected and evaluated throughout the process, which, in the end, evidenced the successful infusion of Gowin's heuristic, as it provided praxis in the construction of knowledge. Therefore, the results reveal that the students understood the importance of the dynamics of Diagram V as a reference instrument for the experiments developed for the Science Fair.Este trabalho apresenta um estudo quali-quantitativo de atividades experimentais de fluidos e eletrodinâmica para a Feira de Ciências da Escola Estadual do Ensino Fundamental e Médio Professora Filomena Quitiba, situada no município de Piúma-ES, Brasil. As atividades desenvolvidas foram baseadas no Diagrama V, proposto por David Bob Gowin em 1977. Para infundir as ideias dessa heurística na Feira de Ciências foram ofertadas duas Oficinas Pedagógicas para os alunos do Ensino Médio que desenvolveram dez atividades tendo o Diagrama V como procedimento norteador. Os dados foram coletados e avaliados durante todo o processo que, ao final, evidenciou o êxito na infusão da heurística de Gowin, uma vez que propiciou a práxis na construção do conhecimento. Portanto, os resultados revelam que os estudantes compreenderam a importância da dinâmica do Diagrama V como instrumento referencial para os experimentos desenvolvidos para a Feira de Ciências.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126410.36524/dect.v9i01.1264Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264/725Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessAntonio Xavier, LucasRodrigues Segatto, BrenoFerracioli, Laércio2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1264Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.242627Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V |
title |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V |
spellingShingle |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V Antonio Xavier, Lucas Feiras de Ciências Diagrama V Método científico Física Science Fair V Diagram Scientific Method Physics |
title_short |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V |
title_full |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V |
title_fullStr |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V |
title_full_unstemmed |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V |
title_sort |
FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V |
author |
Antonio Xavier, Lucas |
author_facet |
Antonio Xavier, Lucas Rodrigues Segatto, Breno Ferracioli, Laércio |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues Segatto, Breno Ferracioli, Laércio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antonio Xavier, Lucas Rodrigues Segatto, Breno Ferracioli, Laércio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Feiras de Ciências Diagrama V Método científico Física Science Fair V Diagram Scientific Method Physics |
topic |
Feiras de Ciências Diagrama V Método científico Física Science Fair V Diagram Scientific Method Physics |
description |
This paper presents a qualitative and quantitative study with experimental fluid and electrodynamics activities in a Science Fair held in the State School of Elementary and High School Teacher Filomena Quitiba, located in the city of Piúma-ES, Brazil. The activities were developed based on the Diagram V, proposed by David Bob Gowin in 1977. To infuse the ideas of this heuristic at the science fair, two Pedagogical Workshops were offered to high school students who developed ten activities with Diagram V as the guiding procedure. Data were collected and evaluated throughout the process, which, in the end, evidenced the successful infusion of Gowin's heuristic, as it provided praxis in the construction of knowledge. Therefore, the results reveal that the students understood the importance of the dynamics of Diagram V as a reference instrument for the experiments developed for the Science Fair. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264 10.36524/dect.v9i01.1264 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264/725 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028846964736 |