FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antonio Xavier, Lucas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rodrigues Segatto, Breno, Ferracioli, Laércio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264
Resumo: This paper presents a qualitative and quantitative study with experimental fluid and electrodynamics activities in a Science Fair held in the State School of Elementary and High School Teacher Filomena Quitiba, located in the city of Piúma-ES, Brazil. The activities were developed based on the Diagram V, proposed by David Bob Gowin in 1977. To infuse the ideas of this heuristic at the science fair, two Pedagogical Workshops were offered to high school students who developed ten activities with Diagram V as the guiding procedure. Data were collected and evaluated throughout the process, which, in the end, evidenced the successful infusion of Gowin's heuristic, as it provided praxis in the construction of knowledge. Therefore, the results reveal that the students understood the importance of the dynamics of Diagram V as a reference instrument for the experiments developed for the Science Fair.
id IFES-1_4eacb1e4371160d1b0fade6089d03e7a
oai_identifier_str oai::article/1264
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V Feiras de CiênciasDiagrama VMétodo científicoFísicaScience FairV DiagramScientific MethodPhysicsThis paper presents a qualitative and quantitative study with experimental fluid and electrodynamics activities in a Science Fair held in the State School of Elementary and High School Teacher Filomena Quitiba, located in the city of Piúma-ES, Brazil. The activities were developed based on the Diagram V, proposed by David Bob Gowin in 1977. To infuse the ideas of this heuristic at the science fair, two Pedagogical Workshops were offered to high school students who developed ten activities with Diagram V as the guiding procedure. Data were collected and evaluated throughout the process, which, in the end, evidenced the successful infusion of Gowin's heuristic, as it provided praxis in the construction of knowledge. Therefore, the results reveal that the students understood the importance of the dynamics of Diagram V as a reference instrument for the experiments developed for the Science Fair.Este trabalho apresenta um estudo quali-quantitativo de atividades experimentais de fluidos e eletrodinâmica para a Feira de Ciências da Escola Estadual do Ensino Fundamental e Médio Professora Filomena Quitiba, situada no município de Piúma-ES, Brasil. As atividades desenvolvidas foram baseadas no Diagrama V, proposto por David Bob Gowin em 1977. Para infundir as ideias dessa heurística na Feira de Ciências foram ofertadas duas Oficinas Pedagógicas para os alunos do Ensino Médio que desenvolveram dez atividades tendo o Diagrama V como procedimento norteador. Os dados foram coletados e avaliados durante todo o processo que, ao final, evidenciou o êxito na infusão da heurística de Gowin, uma vez que propiciou a práxis na construção do conhecimento. Portanto, os resultados revelam que os estudantes compreenderam a importância da dinâmica do Diagrama V como instrumento referencial para os experimentos desenvolvidos para a Feira de Ciências.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126410.36524/dect.v9i01.1264Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264/725Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessAntonio Xavier, LucasRodrigues Segatto, BrenoFerracioli, Laércio2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1264Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.242627Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
title FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
spellingShingle FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
Antonio Xavier, Lucas
Feiras de Ciências
Diagrama V
Método científico
Física
Science Fair
V Diagram
Scientific Method
Physics
title_short FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
title_full FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
title_fullStr FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
title_full_unstemmed FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
title_sort FEIRA DE CIÊNCIAS: UMA PROPOSIÇÃO METODOLÓGICA PARA ARTICULAR TEORIA-PRÁTICA UTILIZANDO O DIAGRAMA V
author Antonio Xavier, Lucas
author_facet Antonio Xavier, Lucas
Rodrigues Segatto, Breno
Ferracioli, Laércio
author_role author
author2 Rodrigues Segatto, Breno
Ferracioli, Laércio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antonio Xavier, Lucas
Rodrigues Segatto, Breno
Ferracioli, Laércio
dc.subject.por.fl_str_mv Feiras de Ciências
Diagrama V
Método científico
Física
Science Fair
V Diagram
Scientific Method
Physics
topic Feiras de Ciências
Diagrama V
Método científico
Física
Science Fair
V Diagram
Scientific Method
Physics
description This paper presents a qualitative and quantitative study with experimental fluid and electrodynamics activities in a Science Fair held in the State School of Elementary and High School Teacher Filomena Quitiba, located in the city of Piúma-ES, Brazil. The activities were developed based on the Diagram V, proposed by David Bob Gowin in 1977. To infuse the ideas of this heuristic at the science fair, two Pedagogical Workshops were offered to high school students who developed ten activities with Diagram V as the guiding procedure. Data were collected and evaluated throughout the process, which, in the end, evidenced the successful infusion of Gowin's heuristic, as it provided praxis in the construction of knowledge. Therefore, the results reveal that the students understood the importance of the dynamics of Diagram V as a reference instrument for the experiments developed for the Science Fair.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264
10.36524/dect.v9i01.1264
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1264/725
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028846964736