APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275 |
Resumo: | This work aims to analyze the students' perceptions regarding the use of authentic learning with the support of the use of educational robotics in the learning of embedded systems. Educational or Pedagogical Robotics is a teaching methodology that aims to promote in the student the investigation and materialization of the concepts learned, going much beyond the construction of projects and robot programming. It provides a practical and authentic learning that develops in the student the capacity to think and to find solutions to the proposed challenges. In this approach, educational tools such as the Arduino electronic prototyping platform, the Scratch, Tinkercad and Padlet, software was used to learn robotic notions in order to improve students' logical thinking. After twenty-one surveys (n = 21), using the ANOVA analysis, we obtained that the average satisfaction with reference to the approach was positive, motivating students' interest in the subject. |
id |
IFES-1_9ad3787c293b4e5bc343a3a0b15285b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1275 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS Aprendizado AutênticoRobótica EducacionalAutomação IndustrialSistemas embarcadosAuthentic LearningEducational RoboticsIndustrial AutomationEmbedded SystemsThis work aims to analyze the students' perceptions regarding the use of authentic learning with the support of the use of educational robotics in the learning of embedded systems. Educational or Pedagogical Robotics is a teaching methodology that aims to promote in the student the investigation and materialization of the concepts learned, going much beyond the construction of projects and robot programming. It provides a practical and authentic learning that develops in the student the capacity to think and to find solutions to the proposed challenges. In this approach, educational tools such as the Arduino electronic prototyping platform, the Scratch, Tinkercad and Padlet, software was used to learn robotic notions in order to improve students' logical thinking. After twenty-one surveys (n = 21), using the ANOVA analysis, we obtained that the average satisfaction with reference to the approach was positive, motivating students' interest in the subject.A Robótica Educacional ou Pedagógica é uma metodologia de ensino que objetiva fomentar no aluno a investigação e materialização dos conceitos aprendidos, indo muito além da construção de projetos e programação de robôs. Proporciona uma aprendizagem prática e autêntica que desenvolve no aluno a capacidade de pensar e achar soluções aos desafios propostos. Este trabalho objetiva analisar a percepção dos alunos quanto ao uso da aprendizagem autêntica com o apoio do uso da robótica educacional na aprendizagem de sistemas embarcados. Nesta abordagem, foram utilizadas ferramentas educacionais como a plataforma de prototipagem eletrônica Arduino, os softwares Scratch,Tinkercad e Padlet, para o aprendizado de noções em robótica com o intuito de melhorar o raciocínio lógico dos alunos. Após vinte e uma enquetes realizadas (n=21), utilizando-se a análise ANOVA obtivemos que a média de satisfação com referência à abordagem foi positiva, motivando o interesse dos alunos pela disciplina.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127510.36524/dect.v9i01.1275Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275/734Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessJunior Manuel Godinez Tello, RichardLyra Silva Passos, Marize2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1275Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.711350Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS |
title |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS |
spellingShingle |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS Junior Manuel Godinez Tello, Richard Aprendizado Autêntico Robótica Educacional Automação Industrial Sistemas embarcados Authentic Learning Educational Robotics Industrial Automation Embedded Systems |
title_short |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS |
title_full |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS |
title_fullStr |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS |
title_full_unstemmed |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS |
title_sort |
APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS |
author |
Junior Manuel Godinez Tello, Richard |
author_facet |
Junior Manuel Godinez Tello, Richard Lyra Silva Passos, Marize |
author_role |
author |
author2 |
Lyra Silva Passos, Marize |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Junior Manuel Godinez Tello, Richard Lyra Silva Passos, Marize |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizado Autêntico Robótica Educacional Automação Industrial Sistemas embarcados Authentic Learning Educational Robotics Industrial Automation Embedded Systems |
topic |
Aprendizado Autêntico Robótica Educacional Automação Industrial Sistemas embarcados Authentic Learning Educational Robotics Industrial Automation Embedded Systems |
description |
This work aims to analyze the students' perceptions regarding the use of authentic learning with the support of the use of educational robotics in the learning of embedded systems. Educational or Pedagogical Robotics is a teaching methodology that aims to promote in the student the investigation and materialization of the concepts learned, going much beyond the construction of projects and robot programming. It provides a practical and authentic learning that develops in the student the capacity to think and to find solutions to the proposed challenges. In this approach, educational tools such as the Arduino electronic prototyping platform, the Scratch, Tinkercad and Padlet, software was used to learn robotic notions in order to improve students' logical thinking. After twenty-one surveys (n = 21), using the ANOVA analysis, we obtained that the average satisfaction with reference to the approach was positive, motivating students' interest in the subject. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275 10.36524/dect.v9i01.1275 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1275 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275/734 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028866887680 |