APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junior Manuel Godinez Tello, Richard
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lyra Silva Passos, Marize
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275
Resumo: This work aims to analyze the students' perceptions regarding the use of authentic learning with the support of the use of educational robotics in the learning of embedded systems. Educational or Pedagogical Robotics is a teaching methodology that aims to promote in the student the investigation and materialization of the concepts learned, going much beyond the construction of projects and robot programming. It provides a practical and authentic learning that develops in the student the capacity to think and to find solutions to the proposed challenges. In this approach, educational tools such as the Arduino electronic prototyping platform, the Scratch, Tinkercad and Padlet, software was used to learn robotic notions in order to improve students' logical thinking. After twenty-one surveys (n = 21), using the ANOVA analysis, we obtained that the average satisfaction with reference to the approach was positive, motivating students' interest in the subject.
id IFES-1_9ad3787c293b4e5bc343a3a0b15285b9
oai_identifier_str oai::article/1275
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS Aprendizado AutênticoRobótica EducacionalAutomação IndustrialSistemas embarcadosAuthentic LearningEducational RoboticsIndustrial AutomationEmbedded SystemsThis work aims to analyze the students' perceptions regarding the use of authentic learning with the support of the use of educational robotics in the learning of embedded systems. Educational or Pedagogical Robotics is a teaching methodology that aims to promote in the student the investigation and materialization of the concepts learned, going much beyond the construction of projects and robot programming. It provides a practical and authentic learning that develops in the student the capacity to think and to find solutions to the proposed challenges. In this approach, educational tools such as the Arduino electronic prototyping platform, the Scratch, Tinkercad and Padlet, software was used to learn robotic notions in order to improve students' logical thinking. After twenty-one surveys (n = 21), using the ANOVA analysis, we obtained that the average satisfaction with reference to the approach was positive, motivating students' interest in the subject.A Robótica Educacional ou Pedagógica é uma metodologia de ensino que objetiva fomentar no aluno a investigação e materialização dos conceitos aprendidos, indo muito além da construção de projetos e programação de robôs. Proporciona uma aprendizagem prática e autêntica que desenvolve no aluno a capacidade de pensar e achar soluções aos desafios propostos. Este trabalho objetiva analisar a percepção dos alunos quanto ao uso da aprendizagem autêntica com o apoio do uso da robótica educacional na aprendizagem de sistemas embarcados. Nesta abordagem, foram utilizadas ferramentas educacionais como a plataforma de prototipagem eletrônica Arduino, os softwares Scratch,Tinkercad e Padlet, para o aprendizado de noções em robótica com o intuito de melhorar o raciocínio lógico dos alunos. Após vinte e uma enquetes realizadas (n=21), utilizando-se a análise ANOVA obtivemos que a média de satisfação com referência à abordagem foi positiva, motivando o interesse dos alunos pela disciplina.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127510.36524/dect.v9i01.1275Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275/734Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessJunior Manuel Godinez Tello, RichardLyra Silva Passos, Marize2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1275Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.711350Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
title APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
spellingShingle APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
Junior Manuel Godinez Tello, Richard
Aprendizado Autêntico
Robótica Educacional
Automação Industrial
Sistemas embarcados
Authentic Learning
Educational Robotics
Industrial Automation
Embedded Systems
title_short APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
title_full APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
title_fullStr APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
title_full_unstemmed APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
title_sort APRENDIZAGEM AUTÊNTICA COM O USO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL NO ENSINO DE SISTEMAS EMBARCADOS
author Junior Manuel Godinez Tello, Richard
author_facet Junior Manuel Godinez Tello, Richard
Lyra Silva Passos, Marize
author_role author
author2 Lyra Silva Passos, Marize
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Junior Manuel Godinez Tello, Richard
Lyra Silva Passos, Marize
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizado Autêntico
Robótica Educacional
Automação Industrial
Sistemas embarcados
Authentic Learning
Educational Robotics
Industrial Automation
Embedded Systems
topic Aprendizado Autêntico
Robótica Educacional
Automação Industrial
Sistemas embarcados
Authentic Learning
Educational Robotics
Industrial Automation
Embedded Systems
description This work aims to analyze the students' perceptions regarding the use of authentic learning with the support of the use of educational robotics in the learning of embedded systems. Educational or Pedagogical Robotics is a teaching methodology that aims to promote in the student the investigation and materialization of the concepts learned, going much beyond the construction of projects and robot programming. It provides a practical and authentic learning that develops in the student the capacity to think and to find solutions to the proposed challenges. In this approach, educational tools such as the Arduino electronic prototyping platform, the Scratch, Tinkercad and Padlet, software was used to learn robotic notions in order to improve students' logical thinking. After twenty-one surveys (n = 21), using the ANOVA analysis, we obtained that the average satisfaction with reference to the approach was positive, motivating students' interest in the subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275
10.36524/dect.v9i01.1275
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1275/734
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028866887680