A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279 |
Resumo: | This work is based on the construction of pedagogical models for the teaching of Chemistry from alternative materials. The content of Chemistry that will be addressed will be molecular geometry, which involves the arrangement of atoms and their connections in three-dimensional space forming geometric figures and angles specific to each link. It was chosen based on classroom observations of the difficulty felt by students in achieving visualize the molecules and their connections in the space. The molecular models are made from alternative material that facilitates the acquisition and with affordable price compared to the models commercialized in the market, besides enabling the student to construct its own knowledge through the real representation of the molecules presented during class. |
id |
IFES-1_9d86e3a22eb112eb18f03ac48526e1fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1279 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAREnsinoQuímicaGeometria molecularMateriais AlternativosTeachingChemistryMolecular GeometryAlternative MaterialsThis work is based on the construction of pedagogical models for the teaching of Chemistry from alternative materials. The content of Chemistry that will be addressed will be molecular geometry, which involves the arrangement of atoms and their connections in three-dimensional space forming geometric figures and angles specific to each link. It was chosen based on classroom observations of the difficulty felt by students in achieving visualize the molecules and their connections in the space. The molecular models are made from alternative material that facilitates the acquisition and with affordable price compared to the models commercialized in the market, besides enabling the student to construct its own knowledge through the real representation of the molecules presented during class.Este trabalho baseia-se na construção de modelos pedagógicos para o ensino de Química a partir de materiais alternativos. O conteúdo de Química que será abordado será Geometria molecular, que envolve a disposição dos átomos e suas ligações no espaço tridimensional formando figuras geométricas e ângulos específicos para cada ligação. Foi escolhido com base nas observações em sala de aula da dificuldade sentida pelos alunos em conseguir visualizar as moléculas e suas ligações no espaço. Os modelos moleculares são confeccionados a partir de material alternativo que facilita a aquisição e com preço acessível comparado aos modelos comercializados no mercado, além de possibilitar que o aluno construa seu próprio conhecimento através da representação real das moléculas apresentadas durante as aulas.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127910.36524/dect.v9i01.1279Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279/738Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes Martins, MalenaGonçalves de Freitas, Geraldo FernandoHermano Menezes de Vasconcelos, Pedro2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1279Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.916494Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR |
title |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR |
spellingShingle |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR Gomes Martins, Malena Ensino Química Geometria molecular Materiais Alternativos Teaching Chemistry Molecular Geometry Alternative Materials |
title_short |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR |
title_full |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR |
title_fullStr |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR |
title_full_unstemmed |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR |
title_sort |
A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR |
author |
Gomes Martins, Malena |
author_facet |
Gomes Martins, Malena Gonçalves de Freitas, Geraldo Fernando Hermano Menezes de Vasconcelos, Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves de Freitas, Geraldo Fernando Hermano Menezes de Vasconcelos, Pedro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes Martins, Malena Gonçalves de Freitas, Geraldo Fernando Hermano Menezes de Vasconcelos, Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Química Geometria molecular Materiais Alternativos Teaching Chemistry Molecular Geometry Alternative Materials |
topic |
Ensino Química Geometria molecular Materiais Alternativos Teaching Chemistry Molecular Geometry Alternative Materials |
description |
This work is based on the construction of pedagogical models for the teaching of Chemistry from alternative materials. The content of Chemistry that will be addressed will be molecular geometry, which involves the arrangement of atoms and their connections in three-dimensional space forming geometric figures and angles specific to each link. It was chosen based on classroom observations of the difficulty felt by students in achieving visualize the molecules and their connections in the space. The molecular models are made from alternative material that facilitates the acquisition and with affordable price compared to the models commercialized in the market, besides enabling the student to construct its own knowledge through the real representation of the molecules presented during class. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279 10.36524/dect.v9i01.1279 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279/738 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028874227712 |