A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes Martins, Malena
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gonçalves de Freitas, Geraldo Fernando, Hermano Menezes de Vasconcelos, Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279
Resumo: This work is based on the construction of pedagogical models for the teaching of Chemistry from alternative materials. The content of Chemistry that will be addressed will be molecular geometry, which involves the arrangement of atoms and their connections in three-dimensional space forming geometric figures and angles specific to each link. It was chosen based on classroom observations of the difficulty felt by students in achieving visualize the molecules and their connections in the space. The molecular models are made from alternative material that facilitates the acquisition and with affordable price compared to the models commercialized in the market, besides enabling the student to construct its own knowledge through the real representation of the molecules presented during class.
id IFES-1_9d86e3a22eb112eb18f03ac48526e1fb
oai_identifier_str oai::article/1279
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAREnsinoQuímicaGeometria molecularMateriais AlternativosTeachingChemistryMolecular GeometryAlternative MaterialsThis work is based on the construction of pedagogical models for the teaching of Chemistry from alternative materials. The content of Chemistry that will be addressed will be molecular geometry, which involves the arrangement of atoms and their connections in three-dimensional space forming geometric figures and angles specific to each link. It was chosen based on classroom observations of the difficulty felt by students in achieving visualize the molecules and their connections in the space. The molecular models are made from alternative material that facilitates the acquisition and with affordable price compared to the models commercialized in the market, besides enabling the student to construct its own knowledge through the real representation of the molecules presented during class.Este trabalho baseia-se na construção de modelos pedagógicos para o ensino de Química a partir de materiais alternativos. O conteúdo de Química que será abordado será Geometria molecular, que envolve a disposição dos átomos e suas ligações no espaço tridimensional formando figuras geométricas e ângulos específicos para cada ligação. Foi escolhido com base nas observações em sala de aula da dificuldade sentida pelos alunos em conseguir visualizar as moléculas e suas ligações no espaço. Os modelos moleculares são confeccionados a partir de material alternativo que facilita a aquisição e com preço acessível comparado aos modelos comercializados no mercado, além de possibilitar que o aluno construa seu próprio conhecimento através da representação real das moléculas apresentadas durante as aulas.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127910.36524/dect.v9i01.1279Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279/738Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes Martins, MalenaGonçalves de Freitas, Geraldo FernandoHermano Menezes de Vasconcelos, Pedro2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1279Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.916494Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
title A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
spellingShingle A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
Gomes Martins, Malena
Ensino
Química
Geometria molecular
Materiais Alternativos
Teaching
Chemistry
Molecular Geometry
Alternative Materials
title_short A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
title_full A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
title_fullStr A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
title_full_unstemmed A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
title_sort A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL E A RELAÇÃO COM MATERIAIS ALTERNATIVOS NA DISCIPLINA DE GEOMETRIA MOLECULAR
author Gomes Martins, Malena
author_facet Gomes Martins, Malena
Gonçalves de Freitas, Geraldo Fernando
Hermano Menezes de Vasconcelos, Pedro
author_role author
author2 Gonçalves de Freitas, Geraldo Fernando
Hermano Menezes de Vasconcelos, Pedro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes Martins, Malena
Gonçalves de Freitas, Geraldo Fernando
Hermano Menezes de Vasconcelos, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Química
Geometria molecular
Materiais Alternativos
Teaching
Chemistry
Molecular Geometry
Alternative Materials
topic Ensino
Química
Geometria molecular
Materiais Alternativos
Teaching
Chemistry
Molecular Geometry
Alternative Materials
description This work is based on the construction of pedagogical models for the teaching of Chemistry from alternative materials. The content of Chemistry that will be addressed will be molecular geometry, which involves the arrangement of atoms and their connections in three-dimensional space forming geometric figures and angles specific to each link. It was chosen based on classroom observations of the difficulty felt by students in achieving visualize the molecules and their connections in the space. The molecular models are made from alternative material that facilitates the acquisition and with affordable price compared to the models commercialized in the market, besides enabling the student to construct its own knowledge through the real representation of the molecules presented during class.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279
10.36524/dect.v9i01.1279
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1279/738
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028874227712