ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208 |
Resumo: | ABSTRACT: This article contains the preliminary results of a professional orientation workshop in an online format for young people concluding a technical course integrated with high school with a view to increasing their awareness of the world of work. Under the socio-historical theoretical basis of Vigotski, four modules were developed on a Moodle platform, which were presented to the fifteen enrolled students of a federal institute, at the end of 2020. The analyzes, based on the Microgenetic methodology, focused on the records of participation in the forums, questionnaires and elaboration of word clouds. It was concluded that the proposal was effective in its objectives, because in the end the speeches showed evidence of the internalization o |
id |
IFES-1_a7ad95b77398f08a3131e54b6ab9d3e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1208 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKIescolha profissionalIfesnuvem de palavrasorientação profissional onlineVigotskiABSTRACT: This article contains the preliminary results of a professional orientation workshop in an online format for young people concluding a technical course integrated with high school with a view to increasing their awareness of the world of work. Under the socio-historical theoretical basis of Vigotski, four modules were developed on a Moodle platform, which were presented to the fifteen enrolled students of a federal institute, at the end of 2020. The analyzes, based on the Microgenetic methodology, focused on the records of participation in the forums, questionnaires and elaboration of word clouds. It was concluded that the proposal was effective in its objectives, because in the end the speeches showed evidence of the internalization oRESUMO: Constam neste artigo os resultados preliminares de uma oficina de orientação profissional em formato online para jovens concluintes de curso técnico integrado ao ensino médio. Sob a base teórica sociohistórica de Vigotski, desenvolveram-se quatro módulos na plataforma Moodle que foram apresentados aos quinze inscritos de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, em outubro de 2020. As análises pautadas na metodologia microgenética focaram-se nos registros das participações nos fóruns, questionários e elaboração de nuvens de palavras. A proposta foi efetiva em seus objetivos, pois ao final, os discursos apresentaram indícios da internalização de conceitos trabalhados na oficina, indicando a expansão de suas consciências quanto ao tema proposto.EDIFES2024-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/120810.36524/profept.v7i3.1208Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 3 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 87-1072594-482710.36524/profept.v7i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208/1154https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTEODORO, VANESSAMello, Dante Alighieri Alves de 2024-04-02T09:30:40Zoai::article/1208Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-04-02T09:30:40Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI |
title |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI |
spellingShingle |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI TEODORO, VANESSA escolha profissional Ifes nuvem de palavras orientação profissional online Vigotski |
title_short |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI |
title_full |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI |
title_fullStr |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI |
title_full_unstemmed |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI |
title_sort |
ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI |
author |
TEODORO, VANESSA |
author_facet |
TEODORO, VANESSA Mello, Dante Alighieri Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Dante Alighieri Alves de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
TEODORO, VANESSA Mello, Dante Alighieri Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
escolha profissional Ifes nuvem de palavras orientação profissional online Vigotski |
topic |
escolha profissional Ifes nuvem de palavras orientação profissional online Vigotski |
description |
ABSTRACT: This article contains the preliminary results of a professional orientation workshop in an online format for young people concluding a technical course integrated with high school with a view to increasing their awareness of the world of work. Under the socio-historical theoretical basis of Vigotski, four modules were developed on a Moodle platform, which were presented to the fifteen enrolled students of a federal institute, at the end of 2020. The analyzes, based on the Microgenetic methodology, focused on the records of participation in the forums, questionnaires and elaboration of word clouds. It was concluded that the proposal was effective in its objectives, because in the end the speeches showed evidence of the internalization o |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208 10.36524/profept.v7i3.1208 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208 |
identifier_str_mv |
10.36524/profept.v7i3.1208 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208/1154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 3 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 87-107 2594-4827 10.36524/profept.v7i3 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948024322359296 |