ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: TEODORO, VANESSA
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Mello, Dante Alighieri Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208
Resumo: ABSTRACT:  This article contains the preliminary results of a professional orientation workshop in an online format for young people concluding a technical course integrated with high school with a view to increasing their awareness of the world of work. Under the socio-historical theoretical basis of Vigotski, four modules were developed on a Moodle platform, which were presented to the fifteen enrolled students of a federal institute, at the end of 2020. The analyzes, based on the Microgenetic methodology, focused on the records of participation in the forums, questionnaires and elaboration of word clouds. It was concluded that the proposal was effective in its objectives, because in the end the speeches showed evidence of the internalization o
id IFES-1_a7ad95b77398f08a3131e54b6ab9d3e9
oai_identifier_str oai::article/1208
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKIescolha profissionalIfesnuvem de palavrasorientação profissional onlineVigotskiABSTRACT:  This article contains the preliminary results of a professional orientation workshop in an online format for young people concluding a technical course integrated with high school with a view to increasing their awareness of the world of work. Under the socio-historical theoretical basis of Vigotski, four modules were developed on a Moodle platform, which were presented to the fifteen enrolled students of a federal institute, at the end of 2020. The analyzes, based on the Microgenetic methodology, focused on the records of participation in the forums, questionnaires and elaboration of word clouds. It was concluded that the proposal was effective in its objectives, because in the end the speeches showed evidence of the internalization oRESUMO: Constam neste artigo os resultados preliminares de uma oficina de orientação profissional em formato online para jovens concluintes de curso técnico integrado ao ensino médio. Sob a base teórica sociohistórica de Vigotski, desenvolveram-se quatro módulos na plataforma Moodle que foram apresentados aos quinze inscritos de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, em outubro de 2020. As análises pautadas na metodologia microgenética focaram-se nos registros das participações nos fóruns, questionários e elaboração de nuvens de palavras. A proposta foi efetiva em seus objetivos, pois ao final, os discursos apresentaram indícios da internalização de conceitos trabalhados na oficina, indicando a expansão de suas consciências quanto ao tema proposto.EDIFES2024-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/120810.36524/profept.v7i3.1208Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 3 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 87-1072594-482710.36524/profept.v7i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208/1154https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTEODORO, VANESSAMello, Dante Alighieri Alves de 2024-04-02T09:30:40Zoai::article/1208Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-04-02T09:30:40Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
title ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
spellingShingle ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
TEODORO, VANESSA
escolha profissional
Ifes
nuvem de palavras
orientação profissional online
Vigotski
title_short ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
title_full ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
title_fullStr ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
title_full_unstemmed ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
title_sort ORIENTAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA PROPOSTA PARA ESTUDANTES DE CURSOS TÉCNICOS INTEGRADOS AO ENSINO MÉDIO COM BASE NA TEORIA DE VIGOTSKI
author TEODORO, VANESSA
author_facet TEODORO, VANESSA
Mello, Dante Alighieri Alves de
author_role author
author2 Mello, Dante Alighieri Alves de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv TEODORO, VANESSA
Mello, Dante Alighieri Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv escolha profissional
Ifes
nuvem de palavras
orientação profissional online
Vigotski
topic escolha profissional
Ifes
nuvem de palavras
orientação profissional online
Vigotski
description ABSTRACT:  This article contains the preliminary results of a professional orientation workshop in an online format for young people concluding a technical course integrated with high school with a view to increasing their awareness of the world of work. Under the socio-historical theoretical basis of Vigotski, four modules were developed on a Moodle platform, which were presented to the fifteen enrolled students of a federal institute, at the end of 2020. The analyzes, based on the Microgenetic methodology, focused on the records of participation in the forums, questionnaires and elaboration of word clouds. It was concluded that the proposal was effective in its objectives, because in the end the speeches showed evidence of the internalization o
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208
10.36524/profept.v7i3.1208
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208
identifier_str_mv 10.36524/profept.v7i3.1208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1208/1154
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 3 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 87-107
2594-4827
10.36524/profept.v7i3
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948024322359296