DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266 |
Resumo: | The development of methods for teaching involving technologies in the everyday student, with interdisciplinary approach of contents is quite important for science education. Through these, the teacher can stimulate interest and instigate the willingness of students to learn and actively participate in the teaching- learning process. Thus, the objective was to develop and evaluate an interdisciplinary activity involving biology and physics held from video production. Forty students participated in the activity of the first year of the course in the Integrated Electromechanical the IFSC campus Araranguá in three stages: a lecture, a video production on "The Biophysics of Nerve Impulses" and review the activity performed. For both, were involved curricular components Biology, Physics and Computing. Four videos were produced, with an average duration of six minutes. The activity allowed an interdisciplinary approach to the content, instigated the students' interest and become the most attractive class. The use of methodologies may contribute to the formation of critical individuals and a global knowledge. |
id |
IFES-1_b49911feee7dab5b24711cf5b2fcba25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1266 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICAInterdisciplinaridadeEnsino de CiênciasProdução de vídeosInterdisciplinatiryScience teachingVideo ProductionThe development of methods for teaching involving technologies in the everyday student, with interdisciplinary approach of contents is quite important for science education. Through these, the teacher can stimulate interest and instigate the willingness of students to learn and actively participate in the teaching- learning process. Thus, the objective was to develop and evaluate an interdisciplinary activity involving biology and physics held from video production. Forty students participated in the activity of the first year of the course in the Integrated Electromechanical the IFSC campus Araranguá in three stages: a lecture, a video production on "The Biophysics of Nerve Impulses" and review the activity performed. For both, were involved curricular components Biology, Physics and Computing. Four videos were produced, with an average duration of six minutes. The activity allowed an interdisciplinary approach to the content, instigated the students' interest and become the most attractive class. The use of methodologies may contribute to the formation of critical individuals and a global knowledge.O desenvolvimento de metodologias de ensino que envolva tecnologias presentes no cotidiano do aluno, que visem à abordagem interdisciplinar dos conteúdos, é muito importante para o ensino de ciências. Por meio dessas, o docente pode estimular o interesse e instigar a predisposição dos discentes em aprender e em participar ativamente do processo ensino-aprendizagem. Assim, objetivou-se desenvolver e avaliar uma atividade interdisciplinar envolvendo Biologia e Física realizada a partir da produção de vídeos. Participaram da atividade quarenta alunos do primeiro ano do Curso do Integrado em Eletromecânica do IFSC, campus Araranguá, em três momentos: a aula expositiva, produção de um vídeo sobre o tema “A Biofísica dos Impulsos Nervosos” e a avaliação da atividade desenvolvida. Para tanto, foram envolvidos os componentes curriculares Biologia, Física e Informática. Foram produzidos quatro vídeos, com duração média de seis minutos. A atividade possibilitou a abordagem interdisciplinar do conteúdo, instigou o interesse dos alunos e tornou a aula mais atrativa. A utilização de metodologias criativas pode contribuir para a formação de indivíduos críticos com conhecimento global.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126610.36524/dect.v9i01.1266Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266/727Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Samuelde Souza Borges, Carolina Woszezenki, Cristiane Raquel 2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1266Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.342891Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA |
title |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA |
spellingShingle |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA Costa, Samuel Interdisciplinaridade Ensino de Ciências Produção de vídeos Interdisciplinatiry Science teaching Video Production |
title_short |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA |
title_full |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA |
title_fullStr |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA |
title_full_unstemmed |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA |
title_sort |
DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA |
author |
Costa, Samuel |
author_facet |
Costa, Samuel de Souza Borges, Carolina Woszezenki, Cristiane Raquel |
author_role |
author |
author2 |
de Souza Borges, Carolina Woszezenki, Cristiane Raquel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Samuel de Souza Borges, Carolina Woszezenki, Cristiane Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interdisciplinaridade Ensino de Ciências Produção de vídeos Interdisciplinatiry Science teaching Video Production |
topic |
Interdisciplinaridade Ensino de Ciências Produção de vídeos Interdisciplinatiry Science teaching Video Production |
description |
The development of methods for teaching involving technologies in the everyday student, with interdisciplinary approach of contents is quite important for science education. Through these, the teacher can stimulate interest and instigate the willingness of students to learn and actively participate in the teaching- learning process. Thus, the objective was to develop and evaluate an interdisciplinary activity involving biology and physics held from video production. Forty students participated in the activity of the first year of the course in the Integrated Electromechanical the IFSC campus Araranguá in three stages: a lecture, a video production on "The Biophysics of Nerve Impulses" and review the activity performed. For both, were involved curricular components Biology, Physics and Computing. Four videos were produced, with an average duration of six minutes. The activity allowed an interdisciplinary approach to the content, instigated the students' interest and become the most attractive class. The use of methodologies may contribute to the formation of critical individuals and a global knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266 10.36524/dect.v9i01.1266 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1266 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266/727 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028851159040 |