DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Samuel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Souza Borges, Carolina, Woszezenki, Cristiane Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266
Resumo: The development of methods for teaching involving technologies in the everyday student, with interdisciplinary approach of contents is quite important for science education. Through these, the teacher can stimulate interest and instigate the willingness of students to learn and actively participate in the teaching- learning process. Thus, the objective was to develop and evaluate an interdisciplinary activity involving biology and physics held from video production. Forty students participated in the activity of the first year of the course in the Integrated Electromechanical the IFSC campus Araranguá in three stages: a lecture, a video production on "The Biophysics of Nerve Impulses" and review the activity performed. For both, were involved curricular components Biology, Physics and Computing. Four videos were produced, with an average duration of six minutes. The activity allowed an interdisciplinary approach to the content, instigated the students' interest and become the most attractive class. The use of methodologies may contribute to the formation of critical individuals and a global knowledge.
id IFES-1_b49911feee7dab5b24711cf5b2fcba25
oai_identifier_str oai::article/1266
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICAInterdisciplinaridadeEnsino de CiênciasProdução de vídeosInterdisciplinatiryScience teachingVideo ProductionThe development of methods for teaching involving technologies in the everyday student, with interdisciplinary approach of contents is quite important for science education. Through these, the teacher can stimulate interest and instigate the willingness of students to learn and actively participate in the teaching- learning process. Thus, the objective was to develop and evaluate an interdisciplinary activity involving biology and physics held from video production. Forty students participated in the activity of the first year of the course in the Integrated Electromechanical the IFSC campus Araranguá in three stages: a lecture, a video production on "The Biophysics of Nerve Impulses" and review the activity performed. For both, were involved curricular components Biology, Physics and Computing. Four videos were produced, with an average duration of six minutes. The activity allowed an interdisciplinary approach to the content, instigated the students' interest and become the most attractive class. The use of methodologies may contribute to the formation of critical individuals and a global knowledge.O desenvolvimento de metodologias de ensino que envolva tecnologias presentes no cotidiano do aluno, que visem à abordagem interdisciplinar dos conteúdos, é muito importante para o ensino de ciências. Por meio dessas, o docente pode estimular o interesse e instigar a predisposição dos discentes em aprender e em participar ativamente do processo ensino-aprendizagem. Assim, objetivou-se desenvolver e avaliar uma atividade interdisciplinar envolvendo Biologia e Física realizada a partir da produção de vídeos. Participaram da atividade quarenta alunos do primeiro ano do Curso do Integrado em Eletromecânica do IFSC, campus Araranguá, em três momentos: a aula expositiva, produção de um vídeo sobre o tema “A Biofísica dos Impulsos Nervosos” e a avaliação da atividade desenvolvida. Para tanto, foram envolvidos os componentes curriculares Biologia, Física e Informática. Foram produzidos quatro vídeos, com duração média de seis minutos. A atividade possibilitou a abordagem interdisciplinar do conteúdo, instigou o interesse dos alunos e tornou a aula mais atrativa. A utilização de metodologias criativas pode contribuir para a formação de indivíduos críticos com conhecimento global.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126610.36524/dect.v9i01.1266Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266/727Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Samuelde Souza Borges, Carolina Woszezenki, Cristiane Raquel 2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1266Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.342891Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
title DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
spellingShingle DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
Costa, Samuel
Interdisciplinaridade
Ensino de Ciências
Produção de vídeos
Interdisciplinatiry
Science teaching
Video Production
title_short DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
title_full DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
title_fullStr DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
title_full_unstemmed DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
title_sort DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE VÍDEOS SOBRE “A BIOFÍSICA DOS IMPULSOS NERVOSOS”: ATIVIDADE INTERDISCIPLINAR ENVOLVENDO BIOLOGIA E FÍSICA
author Costa, Samuel
author_facet Costa, Samuel
de Souza Borges, Carolina
Woszezenki, Cristiane Raquel
author_role author
author2 de Souza Borges, Carolina
Woszezenki, Cristiane Raquel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Samuel
de Souza Borges, Carolina
Woszezenki, Cristiane Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinaridade
Ensino de Ciências
Produção de vídeos
Interdisciplinatiry
Science teaching
Video Production
topic Interdisciplinaridade
Ensino de Ciências
Produção de vídeos
Interdisciplinatiry
Science teaching
Video Production
description The development of methods for teaching involving technologies in the everyday student, with interdisciplinary approach of contents is quite important for science education. Through these, the teacher can stimulate interest and instigate the willingness of students to learn and actively participate in the teaching- learning process. Thus, the objective was to develop and evaluate an interdisciplinary activity involving biology and physics held from video production. Forty students participated in the activity of the first year of the course in the Integrated Electromechanical the IFSC campus Araranguá in three stages: a lecture, a video production on "The Biophysics of Nerve Impulses" and review the activity performed. For both, were involved curricular components Biology, Physics and Computing. Four videos were produced, with an average duration of six minutes. The activity allowed an interdisciplinary approach to the content, instigated the students' interest and become the most attractive class. The use of methodologies may contribute to the formation of critical individuals and a global knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266
10.36524/dect.v9i01.1266
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1266
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1266/727
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028851159040