A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/545 |
Resumo: | This qualitative study aimed to verify the possible influences of the curriculum of the Technical Course in Agriculture Integrated to High School of a Federal Institute of the country on the permanence of young people in the field. The justification for the research is focused on the fact that family farming is often undeserved, with the prevalence of the agribusiness approach as the central content in the technical course studied. This focus can contribute to the exodus of students from the rural area, as well as the demotivation to use the knowledge acquired in the course to modify their surroundings in the field. From the data obtained, proposals were made to assist in the change of this reality from curricular changes in order to contribute to professional and technological education to help change the reality of the communities of the field in which those subjects are inserted. |
id |
IFES-1_c736c7e1676a1f4c2ff10b929b7f88db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/545 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPOCurrículo. Agricultura Familiar. Permanência No Campo.This qualitative study aimed to verify the possible influences of the curriculum of the Technical Course in Agriculture Integrated to High School of a Federal Institute of the country on the permanence of young people in the field. The justification for the research is focused on the fact that family farming is often undeserved, with the prevalence of the agribusiness approach as the central content in the technical course studied. This focus can contribute to the exodus of students from the rural area, as well as the demotivation to use the knowledge acquired in the course to modify their surroundings in the field. From the data obtained, proposals were made to assist in the change of this reality from curricular changes in order to contribute to professional and technological education to help change the reality of the communities of the field in which those subjects are inserted.O presente estudo, de cunho qualitativo, teve como objetivo verificar as possíveis influências do currículo do Curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio de um Instituto Federal do país na permanência dos jovens no campo. A justificativa para a pesquisa se volta para o fato de que a agricultura familiar é, muitas vezes, desmerecida, havendo prevalência da abordagem do agronegócio como conteúdo central no curso técnico estudado. Esse foco pode contribuir para o êxodo dos alunos da área rural, bem como a desmotivação quanto a utilizarem os conhecimentos adquiridos no curso para modificarem o seu entorno no campo. A partir dos dados obtidos, foram feitas propostas para auxiliar na mudança desta realidade a partir de alterações curriculares a fim de contribuir para que a educação profissional e tecnológica auxilie na mudança da realidade das comunidades do campo nas quais aqueles sujeitos estão inseridos.Instituto Federal do Espírito Santo2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/54510.36524/ric.v6i2.545Revista Ifes Ciência ; v. 6 n. 2 (2020): Revista Ifes Ciência - ISSN 2359-4799 ; 85-1002359-479910.36524/ric.v6i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/545/526Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Arrevabeni, MonicaDalmazo Melotti, Letícia2020-10-20T19:02:42Zoai::article/545Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:56:41.106259Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO |
title |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO |
spellingShingle |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO Costa Arrevabeni, Monica Currículo. Agricultura Familiar. Permanência No Campo. |
title_short |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO |
title_full |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO |
title_fullStr |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO |
title_full_unstemmed |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO |
title_sort |
A INFLUÊNCIA DO CURRÍCULO DE UM CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA DE UM CAMPUS DE UM INSTITUTO FEDERAL DO BRASIL NA PERMANÊNCIA DOS JOVENS NO CAMPO |
author |
Costa Arrevabeni, Monica |
author_facet |
Costa Arrevabeni, Monica Dalmazo Melotti, Letícia |
author_role |
author |
author2 |
Dalmazo Melotti, Letícia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Arrevabeni, Monica Dalmazo Melotti, Letícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo. Agricultura Familiar. Permanência No Campo. |
topic |
Currículo. Agricultura Familiar. Permanência No Campo. |
description |
This qualitative study aimed to verify the possible influences of the curriculum of the Technical Course in Agriculture Integrated to High School of a Federal Institute of the country on the permanence of young people in the field. The justification for the research is focused on the fact that family farming is often undeserved, with the prevalence of the agribusiness approach as the central content in the technical course studied. This focus can contribute to the exodus of students from the rural area, as well as the demotivation to use the knowledge acquired in the course to modify their surroundings in the field. From the data obtained, proposals were made to assist in the change of this reality from curricular changes in order to contribute to professional and technological education to help change the reality of the communities of the field in which those subjects are inserted. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/545 10.36524/ric.v6i2.545 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/545 |
identifier_str_mv |
10.36524/ric.v6i2.545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/545/526 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ifes Ciência ; v. 6 n. 2 (2020): Revista Ifes Ciência - ISSN 2359-4799 ; 85-100 2359-4799 10.36524/ric.v6i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948024942067712 |