A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1461 |
Resumo: | To face the challenges of the 21st century, there is a need for professionals who master new technologies and who have socioemotional skills. This work, with a qualitative approach, analyzes the perception of the contribution of the development of socioemotional skills in the construction of the life project in Professional Technological Education. For data collection a questionnaire was applied via Google Forms to 34 students and semi-structured interviews were conducted with 2 professors and an human resources manager from a multinational. Through the results obtained, it was observed that around 75% of students have an established short, medium and long term life project; Among the essential competences for the future, only 29.4% of students chose the competence “autonomy” and only 64.7% “self-knowledge and self-care”, however, the 3 interviewees emphasized these three competences mentioned as fundamental for the individual. can build a successful life project. |
id |
IFES-1_fd6ba4b397ca2f0f19ccc135c1b20266 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1461 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICACompetências Socioemocionais. Projeto de Vida. Educação Profissional e Tecnológica.Socioemotional Skills. Life Project. Professional and Technological Education.To face the challenges of the 21st century, there is a need for professionals who master new technologies and who have socioemotional skills. This work, with a qualitative approach, analyzes the perception of the contribution of the development of socioemotional skills in the construction of the life project in Professional Technological Education. For data collection a questionnaire was applied via Google Forms to 34 students and semi-structured interviews were conducted with 2 professors and an human resources manager from a multinational. Through the results obtained, it was observed that around 75% of students have an established short, medium and long term life project; Among the essential competences for the future, only 29.4% of students chose the competence “autonomy” and only 64.7% “self-knowledge and self-care”, however, the 3 interviewees emphasized these three competences mentioned as fundamental for the individual. can build a successful life project.Para enfrentar os desafios do século XXI, requer-se a necessidade de profissionais que dominem as novas tecnologias e que tenham competências socioemocionais. Este trabalho, de abordagem qualitativa, analisa a percepção sobre a contribuição do desenvolvimento das competências socioemocionais na construção do projeto de vida na Educação Profissional Tecnológica. Para a coleta de dados foi aplicado um questionário via Google Forms para 34 discentes e realizadas entrevistas semiestruturadas com dois professores e uma gestora de Recursos Humanos de uma multinacional. Por meio dos resultados obtidos, foi possível observar que 75% dos estudantes têm um projeto de vida estabelecido, seja de curto, médio ou de longo prazo. Dentre as competências essenciais para o futuro, apenas 29,4% dos estudantes escolheram a competência “autonomia”, e 64,7%, “autoconhecimento e autocuidado”; entretanto, de acordo com os três profissionais entrevistados, essas três competências são fundamentais para que o indivíduo possa construir um projeto de vida exitoso.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2022-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/146110.36524/dect.v11i01.1461Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 11 n. 01 (2021): 2021 - 01 2236-215010.36524/dect.v11i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1461/870Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLúcia de Souza, MárciaMaria Rassi Cerce, Líviade Oliveira Brito, Renato 2022-08-25T18:05:08Zoai::article/1461Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:11.758246Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
spellingShingle |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA Lúcia de Souza, Márcia Competências Socioemocionais. Projeto de Vida. Educação Profissional e Tecnológica. Socioemotional Skills. Life Project. Professional and Technological Education. |
title_short |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_full |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_fullStr |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_full_unstemmed |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_sort |
A CONTRIBUIÇÃO DO DESENVOLVIMENTO DAS COMPETÊNCIAS SOCIOEMOCIONAIS NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO DE VIDA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
author |
Lúcia de Souza, Márcia |
author_facet |
Lúcia de Souza, Márcia Maria Rassi Cerce, Lívia de Oliveira Brito, Renato |
author_role |
author |
author2 |
Maria Rassi Cerce, Lívia de Oliveira Brito, Renato |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lúcia de Souza, Márcia Maria Rassi Cerce, Lívia de Oliveira Brito, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências Socioemocionais. Projeto de Vida. Educação Profissional e Tecnológica. Socioemotional Skills. Life Project. Professional and Technological Education. |
topic |
Competências Socioemocionais. Projeto de Vida. Educação Profissional e Tecnológica. Socioemotional Skills. Life Project. Professional and Technological Education. |
description |
To face the challenges of the 21st century, there is a need for professionals who master new technologies and who have socioemotional skills. This work, with a qualitative approach, analyzes the perception of the contribution of the development of socioemotional skills in the construction of the life project in Professional Technological Education. For data collection a questionnaire was applied via Google Forms to 34 students and semi-structured interviews were conducted with 2 professors and an human resources manager from a multinational. Through the results obtained, it was observed that around 75% of students have an established short, medium and long term life project; Among the essential competences for the future, only 29.4% of students chose the competence “autonomy” and only 64.7% “self-knowledge and self-care”, however, the 3 interviewees emphasized these three competences mentioned as fundamental for the individual. can build a successful life project. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1461 10.36524/dect.v11i01.1461 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1461 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v11i01.1461 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1461/870 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 11 n. 01 (2021): 2021 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v11i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028942385152 |