CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
DOI: | 10.36524/dect.v10i2.1338 |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338 |
Resumo: | This paper is part of our doctoral research, which is in progress, and it dialogues with the inventiveness and agency of the subject practitioners who lead and develop the curriculum on knowledge-doings networks. Our methodological path was built from the cartographic method and by research on quotidian. We have problematized the production of subjectivities in educational processes in Physical Education classes for Young and Adult Education (Proeja/Ifes) motivated by the urgent need of creating more powerful educational orders, which encourage formation and self care, recognizing the other as a legitimate other in interaction. From the perspective of cooperative games, through bodily experiences, we aimed at demystifying the need of encouraging competition – which is so valued on the traditional model of Physical Education – and at proposing cooperation as an alternative way to ethics and aesthetics of existence – production of a pretty life and, thus, of a more competent and less competitive society. |
id |
IFES-1_ffbc78bda750614a4b84af73fb9ff710 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1338 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
spelling |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA ProejaIfesCotidianoEducação FísicaJogos CooperativosProejaIfesQuotidianPhysical EducationCooperative GamesThis paper is part of our doctoral research, which is in progress, and it dialogues with the inventiveness and agency of the subject practitioners who lead and develop the curriculum on knowledge-doings networks. Our methodological path was built from the cartographic method and by research on quotidian. We have problematized the production of subjectivities in educational processes in Physical Education classes for Young and Adult Education (Proeja/Ifes) motivated by the urgent need of creating more powerful educational orders, which encourage formation and self care, recognizing the other as a legitimate other in interaction. From the perspective of cooperative games, through bodily experiences, we aimed at demystifying the need of encouraging competition – which is so valued on the traditional model of Physical Education – and at proposing cooperation as an alternative way to ethics and aesthetics of existence – production of a pretty life and, thus, of a more competent and less competitive society.Este artigo é parte de uma pesquisa de doutorado, em andamento, e dialoga com as inventividades e agenciamentos dos sujeitos praticantes que protagonizam e realizam os currículos nas redes de saberesfazeres. Nosso caminho metodológico é permeado pelo método cartográfico e pela pesquisa com os cotidianos. Problematizamos um percurso em torno da produção de subjetividades no processo educativo durante o curso da disciplina de Educação Física no Proeja/Ifes a partir da emergência de se criar outras ordens educacionais, mais potentes, que incentivem a constituição e cuidado de si, reconhecendo o outro como legítimo outro na convivência. Através das vivências corporais na perspectiva dos jogos cooperativos, nosso objetivo foi desmitificar a necessidade do incentivo a competição – tão caro ao modelo tradicional de Educação Física – e propor a cooperação como alternativa para a ética e estética da existência – produção de uma vida bonita, e, consequentemente, de uma sociedade mais competente e menos competitiva.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/133810.36524/dect.v10i2.1338Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338/764Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSimon Robers, DanusaVilanova Prata, Rita2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1338Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.603003Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA |
title |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA |
spellingShingle |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA Simon Robers, Danusa Proeja Ifes Cotidiano Educação Física Jogos Cooperativos Proeja Ifes Quotidian Physical Education Cooperative Games Simon Robers, Danusa Proeja Ifes Cotidiano Educação Física Jogos Cooperativos Proeja Ifes Quotidian Physical Education Cooperative Games |
title_short |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA |
title_full |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA |
title_fullStr |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA |
title_full_unstemmed |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA |
title_sort |
CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA |
author |
Simon Robers, Danusa |
author_facet |
Simon Robers, Danusa Simon Robers, Danusa Vilanova Prata, Rita Vilanova Prata, Rita |
author_role |
author |
author2 |
Vilanova Prata, Rita |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simon Robers, Danusa Vilanova Prata, Rita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Proeja Ifes Cotidiano Educação Física Jogos Cooperativos Proeja Ifes Quotidian Physical Education Cooperative Games |
topic |
Proeja Ifes Cotidiano Educação Física Jogos Cooperativos Proeja Ifes Quotidian Physical Education Cooperative Games |
description |
This paper is part of our doctoral research, which is in progress, and it dialogues with the inventiveness and agency of the subject practitioners who lead and develop the curriculum on knowledge-doings networks. Our methodological path was built from the cartographic method and by research on quotidian. We have problematized the production of subjectivities in educational processes in Physical Education classes for Young and Adult Education (Proeja/Ifes) motivated by the urgent need of creating more powerful educational orders, which encourage formation and self care, recognizing the other as a legitimate other in interaction. From the perspective of cooperative games, through bodily experiences, we aimed at demystifying the need of encouraging competition – which is so valued on the traditional model of Physical Education – and at proposing cooperation as an alternative way to ethics and aesthetics of existence – production of a pretty life and, thus, of a more competent and less competitive society. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338 10.36524/dect.v10i2.1338 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338/764 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter 2236-2150 10.36524/dect.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1822181075256868864 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1338 |