CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simon Robers, Danusa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vilanova Prata, Rita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338
Resumo: This paper is part of our doctoral research, which is in progress, and it dialogues with the inventiveness and agency of the subject practitioners who lead and develop the curriculum on knowledge-doings networks. Our methodological path was built from the cartographic method and by research on quotidian. We have problematized the production of subjectivities in educational processes in Physical Education classes for Young and Adult Education (Proeja/Ifes) motivated by the urgent need of creating more powerful educational orders, which encourage formation and self care, recognizing the other as a legitimate other in interaction. From the perspective of cooperative games, through bodily experiences, we aimed at demystifying the need of encouraging competition – which is so valued on the traditional model of Physical Education – and at proposing cooperation as an alternative way to ethics and aesthetics of existence – production of a pretty life and, thus, of a more competent and less competitive society.
id IFES-1_ffbc78bda750614a4b84af73fb9ff710
oai_identifier_str oai::article/1338
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA ProejaIfesCotidianoEducação FísicaJogos CooperativosProejaIfesQuotidianPhysical EducationCooperative GamesThis paper is part of our doctoral research, which is in progress, and it dialogues with the inventiveness and agency of the subject practitioners who lead and develop the curriculum on knowledge-doings networks. Our methodological path was built from the cartographic method and by research on quotidian. We have problematized the production of subjectivities in educational processes in Physical Education classes for Young and Adult Education (Proeja/Ifes) motivated by the urgent need of creating more powerful educational orders, which encourage formation and self care, recognizing the other as a legitimate other in interaction. From the perspective of cooperative games, through bodily experiences, we aimed at demystifying the need of encouraging competition – which is so valued on the traditional model of Physical Education – and at proposing cooperation as an alternative way to ethics and aesthetics of existence – production of a pretty life and, thus, of a more competent and less competitive society.Este artigo é parte de uma pesquisa de doutorado, em andamento, e dialoga com as inventividades e agenciamentos dos sujeitos praticantes que protagonizam e realizam os currículos nas redes de saberesfazeres. Nosso caminho metodológico é permeado pelo método cartográfico e pela pesquisa com os cotidianos. Problematizamos um percurso em torno da produção de subjetividades no processo educativo durante o curso da disciplina de Educação Física no Proeja/Ifes a partir da emergência de se criar outras ordens educacionais, mais potentes, que incentivem a constituição e cuidado de si, reconhecendo o outro como legítimo outro na convivência. Através das vivências corporais na perspectiva dos jogos cooperativos, nosso objetivo foi desmitificar a necessidade do incentivo a competição – tão caro ao modelo tradicional de Educação Física – e propor a cooperação como alternativa para a ética e estética da existência – produção de uma vida bonita, e, consequentemente, de uma sociedade mais competente e menos competitiva.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/133810.36524/dect.v10i2.1338Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338/764Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSimon Robers, DanusaVilanova Prata, Rita2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1338Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.603003Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
title CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
spellingShingle CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
Simon Robers, Danusa
Proeja
Ifes
Cotidiano
Educação Física
Jogos Cooperativos
Proeja
Ifes
Quotidian
Physical Education
Cooperative Games
title_short CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
title_full CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
title_fullStr CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
title_full_unstemmed CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
title_sort CURRÍCULOS NOS COTIDIANOS: VIVÊNCIAS CORPORAIS NA PERSPECTIVA DOS JOGOS COOPERATIVOS PARA ALUNOS DO PROEJA
author Simon Robers, Danusa
author_facet Simon Robers, Danusa
Vilanova Prata, Rita
author_role author
author2 Vilanova Prata, Rita
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simon Robers, Danusa
Vilanova Prata, Rita
dc.subject.por.fl_str_mv Proeja
Ifes
Cotidiano
Educação Física
Jogos Cooperativos
Proeja
Ifes
Quotidian
Physical Education
Cooperative Games
topic Proeja
Ifes
Cotidiano
Educação Física
Jogos Cooperativos
Proeja
Ifes
Quotidian
Physical Education
Cooperative Games
description This paper is part of our doctoral research, which is in progress, and it dialogues with the inventiveness and agency of the subject practitioners who lead and develop the curriculum on knowledge-doings networks. Our methodological path was built from the cartographic method and by research on quotidian. We have problematized the production of subjectivities in educational processes in Physical Education classes for Young and Adult Education (Proeja/Ifes) motivated by the urgent need of creating more powerful educational orders, which encourage formation and self care, recognizing the other as a legitimate other in interaction. From the perspective of cooperative games, through bodily experiences, we aimed at demystifying the need of encouraging competition – which is so valued on the traditional model of Physical Education – and at proposing cooperation as an alternative way to ethics and aesthetics of existence – production of a pretty life and, thus, of a more competent and less competitive society.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338
10.36524/dect.v10i2.1338
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338
identifier_str_mv 10.36524/dect.v10i2.1338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1338/764
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter
2236-2150
10.36524/dect.v10i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028900442112