Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos

Bibliographic Details
Main Author: Gomes, Margarida Maria Mussa Tavares
Publication Date: 2010
Format: Article
Language: por
Source: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Download full: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040017
Summary: The debate concerning changes brought by new technologies has shown that knowledge has been increasingly pointed out as a key / crucial factor in establishing or overcoming social and economic inequality, in creating or eliminating job opportunities and, in disseminating or concentrating well-being. However, participating in the Information Society is a far reality for most of the world population. With the aim of discussing the concept of digital inclusion and possible ways of making it work, two experiments in Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro State, Brazil, are examined: the CITIZEN INFORMATICS PROJECT (Projeto Informática Cidadã) and the SURFING IS NECESSARY PROJECT (Projeto Navegar é Preciso).
id IFFlu_fb6d421c248d06dbbbe4d9bf96f8e529
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/100
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling Without Fear to Dare: Digital Inclusion in CamposSem medo de [o]usar: Inclusão digital em CamposInternetDigital inclusionNew technologiesInternetInclusão digitalNovas tecnologiasThe debate concerning changes brought by new technologies has shown that knowledge has been increasingly pointed out as a key / crucial factor in establishing or overcoming social and economic inequality, in creating or eliminating job opportunities and, in disseminating or concentrating well-being. However, participating in the Information Society is a far reality for most of the world population. With the aim of discussing the concept of digital inclusion and possible ways of making it work, two experiments in Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro State, Brazil, are examined: the CITIZEN INFORMATICS PROJECT (Projeto Informática Cidadã) and the SURFING IS NECESSARY PROJECT (Projeto Navegar é Preciso).O debate em torno das modificações trazidas pelas novas tecnologias tem mostrado que o conhecimento é, cada vez mais, apontado como fator determinante para o estabelecimento ou superação de desigualdades, de criação ou eliminação de empregos, de propagação ou concentração de bem-estar. Apesar disso, o ingresso na Sociedade da Informação é uma realidade distante da maioria da população mundial. Com o objetivo de debater o conceito de inclusão digital e possíveis modos de efetivá-la, são examinadas, neste trabalho, duas experiências de inclusão digital em Campos dos Goytacazes: o Projeto Informática Cidadã e o Navegar é Preciso.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2010-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.2004001710.5935/1809-2667.20040017Revista Vértices; Vol. 6 No. 3 (2004); 51-92Revista Vértices; Vol. 6 Núm. 3 (2004); 51-92Revista Vértices; v. 6 n. 3 (2004); 51-921809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040017/88Gomes, Margarida Maria Mussa Tavaresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-12T09:30:56Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/100Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2022-01-12T09:30:56Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
Sem medo de [o]usar: Inclusão digital em Campos
title Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
spellingShingle Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
Gomes, Margarida Maria Mussa Tavares
Internet
Digital inclusion
New technologies
Internet
Inclusão digital
Novas tecnologias
title_short Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
title_full Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
title_fullStr Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
title_full_unstemmed Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
title_sort Without Fear to Dare: Digital Inclusion in Campos
author Gomes, Margarida Maria Mussa Tavares
author_facet Gomes, Margarida Maria Mussa Tavares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Margarida Maria Mussa Tavares
dc.subject.por.fl_str_mv Internet
Digital inclusion
New technologies
Internet
Inclusão digital
Novas tecnologias
topic Internet
Digital inclusion
New technologies
Internet
Inclusão digital
Novas tecnologias
description The debate concerning changes brought by new technologies has shown that knowledge has been increasingly pointed out as a key / crucial factor in establishing or overcoming social and economic inequality, in creating or eliminating job opportunities and, in disseminating or concentrating well-being. However, participating in the Information Society is a far reality for most of the world population. With the aim of discussing the concept of digital inclusion and possible ways of making it work, two experiments in Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro State, Brazil, are examined: the CITIZEN INFORMATICS PROJECT (Projeto Informática Cidadã) and the SURFING IS NECESSARY PROJECT (Projeto Navegar é Preciso).
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040017
10.5935/1809-2667.20040017
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040017
identifier_str_mv 10.5935/1809-2667.20040017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040017/88
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 6 No. 3 (2004); 51-92
Revista Vértices; Vol. 6 Núm. 3 (2004); 51-92
Revista Vértices; v. 6 n. 3 (2004); 51-92
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077559557488640