A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1125 |
Resumo: | The work presents the results of an investigation involving the research interests of a group of graduate students who also act as teachers in the basic education network. From a content analysis of the collected material, it was possible to prospect the main themes researched by the group and observe that they have a direct relationship with the improvement of the pedagogical spaces and academic contexts that surround them. The statements of these professionals reveal that the search for training and shared pedagogical knowledge has a strong connection with their contexts and everyday needs. The results point to a fertile path for the transit of recent research results to the classroom floor, in a perspective of active appropriation carried out by the graduate students involved. |
id |
IFMT_04394784847120b0e7ac465d7578bf3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1125 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSOUN CASO DE APROPIACIÓN ACTIVA DE INVESTIGACIÓN ACADÉMICA QUE SE HA FORMATADO EN EL INTERIOR DE MATO GROSSOUM CASO DE APROPRIAÇÃO ATIVA DA PESQUISA ACADÊMICA QUE VEM SE FORMATANDO NO INTERIOR DO MATO GROSSOEnsino de CiênciasFormação de ProfessoresDemandas educacionais contemporâneasScience TeachingTeacher EducationContemporary educational demandsEnseñanza de las cienciasFormación de profesoresDemandas educativas contemporáneasThe work presents the results of an investigation involving the research interests of a group of graduate students who also act as teachers in the basic education network. From a content analysis of the collected material, it was possible to prospect the main themes researched by the group and observe that they have a direct relationship with the improvement of the pedagogical spaces and academic contexts that surround them. The statements of these professionals reveal that the search for training and shared pedagogical knowledge has a strong connection with their contexts and everyday needs. The results point to a fertile path for the transit of recent research results to the classroom floor, in a perspective of active appropriation carried out by the graduate students involved.El trabajo presenta los resultados de una investigación que involucra los intereses investigativos de un grupo de estudiantes de posgrado que también actúan como docentes en la red de educación básica. A partir de un análisis de contenido del material explorado, fue posible prospectar los principales temas investigados por el grupo y observar que tienen una relación directa con la mejora de los espacios pedagógicos y contextos académicos que los rodean. Las declaraciones de estos profesionales revelan que la búsqueda de formación y conocimiento pedagógico compartido tiene una fuerte conexión con sus contextos y necesidades cotidianas. Los resultados apuntan a un camino fértil para el tránsito de los resultados de las investigaciones recientes al piso del aula, en una perspectiva de apropiación activa realizada por los estudiantes de posgrado involucrados.O trabalho apresenta os resultados de uma investigação envolvendo os interesses de pesquisa de um grupo de pós-graduandos que também atuam como professores na rede básica de ensino. A partir de uma análise de conteúdo do material explorado, foi possível prospectar os principais temas pesquisados pelo grupo e observar que eles apresentam relação direta com a melhoria dos espaços pedagógicos e contextos acadêmicos que os cercam. As enunciações destes profissionais revelam que a busca por capacitação e conhecimentos pedagógicos compartilhados apresentam forte conexão com seus contextos e necessidades cotidianas. Os resultados apontam um caminho fértil para o trânsito dos resultados de pesquisa recentes até o chão de sala, em uma perspectiva de apropriação ativa realizada pelos pós-graduandos envolvidos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/112510.23926/RPD.2021.v6.n2.e052.id1125Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e052Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e052Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0522526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1125/540Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Erick dos SantosAraujo, Alexandre Alberto Visentin Ramos de2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1125Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO UN CASO DE APROPIACIÓN ACTIVA DE INVESTIGACIÓN ACADÉMICA QUE SE HA FORMATADO EN EL INTERIOR DE MATO GROSSO UM CASO DE APROPRIAÇÃO ATIVA DA PESQUISA ACADÊMICA QUE VEM SE FORMATANDO NO INTERIOR DO MATO GROSSO |
title |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO |
spellingShingle |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO Silva, Erick dos Santos Ensino de Ciências Formação de Professores Demandas educacionais contemporâneas Science Teaching Teacher Education Contemporary educational demands Enseñanza de las ciencias Formación de profesores Demandas educativas contemporáneas |
title_short |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO |
title_full |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO |
title_fullStr |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO |
title_full_unstemmed |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO |
title_sort |
A CASE OF ACTIVE APPROPRIATION OF ACADEMIC RESEARCH THAT HAS BEEN FORMATTING IN THE INTERIOR OF MATO GROSSO |
author |
Silva, Erick dos Santos |
author_facet |
Silva, Erick dos Santos Araujo, Alexandre Alberto Visentin Ramos de |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Alexandre Alberto Visentin Ramos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Erick dos Santos Araujo, Alexandre Alberto Visentin Ramos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Formação de Professores Demandas educacionais contemporâneas Science Teaching Teacher Education Contemporary educational demands Enseñanza de las ciencias Formación de profesores Demandas educativas contemporáneas |
topic |
Ensino de Ciências Formação de Professores Demandas educacionais contemporâneas Science Teaching Teacher Education Contemporary educational demands Enseñanza de las ciencias Formación de profesores Demandas educativas contemporáneas |
description |
The work presents the results of an investigation involving the research interests of a group of graduate students who also act as teachers in the basic education network. From a content analysis of the collected material, it was possible to prospect the main themes researched by the group and observe that they have a direct relationship with the improvement of the pedagogical spaces and academic contexts that surround them. The statements of these professionals reveal that the search for training and shared pedagogical knowledge has a strong connection with their contexts and everyday needs. The results point to a fertile path for the transit of recent research results to the classroom floor, in a perspective of active appropriation carried out by the graduate students involved. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1125 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e052.id1125 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1125 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e052.id1125 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1125/540 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e052 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e052 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e052 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725619978240 |