THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu Mendes, Iran
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Leal de Oliveira, Valdete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366
Resumo: The connection between neuroscience and education aims to understand and explain how our brain interacts for a socio-cognitive, biological and cultural learning, implying the interaction of biological and neurological dimensions with the human, emotional, cognitive and social dimensions. This article discusses how learning in neuroscience and education interlocution is dealt with in doctoral theses, in order to identify what potential of these productions to rethink teaching in training and teachers. The research consisted of a bibliographic survey followed by the analysis of the contents identified in 13 theses on the theme, in order to verify interfaces between neuroscience and education in these studies. Our conclusion is that the theses indicate the need to advance research on this interlocution in teacher training courses, aiming to bring this knowledge closer to research in Science and Mathematics Education, pointing out contributions that challenge us to investigate further in the exercise of teaching.
id IFMT_0e5203f9b7ce8edaa0d1278fcee1af9d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/366
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESESEL CONCEPTO DE APRENDIZAJE EN INTERLOCUCIÓN NEUROCIENCIA Y EDUCACIÓN EN TESIS DOCTORALESO CONCEITO DE APRENDIZAGEM NA INTERLOCUÇÃO NEUROCIÊNCIA E EDUCAÇÃO EM TESES DOUTORAISLearningCérebroMenteNeurociênciaAprendizagemEducationBrainMindNeuroscienceLearningEducaciónCerebroMenteNeurocienciaAprendizajeThe connection between neuroscience and education aims to understand and explain how our brain interacts for a socio-cognitive, biological and cultural learning, implying the interaction of biological and neurological dimensions with the human, emotional, cognitive and social dimensions. This article discusses how learning in neuroscience and education interlocution is dealt with in doctoral theses, in order to identify what potential of these productions to rethink teaching in training and teachers. The research consisted of a bibliographic survey followed by the analysis of the contents identified in 13 theses on the theme, in order to verify interfaces between neuroscience and education in these studies. Our conclusion is that the theses indicate the need to advance research on this interlocution in teacher training courses, aiming to bring this knowledge closer to research in Science and Mathematics Education, pointing out contributions that challenge us to investigate further in the exercise of teaching.La conexión entre neurociencia y educación tiene como objetivo comprender y explicar cómo nuestro cerebro interactúa para un aprendizaje socio-cognitivo, biológico y cultural, implicando la interacción de las dimensiones biológicas y neurológicas con la dimensión humana, emocional, cognitiva y social. En este artículo se analiza cómo se aborda el aprendizaje en neurociencia y la interlocución de la educación en las tesis doctorales, con el fin de identificar qué potencialidad de estas producciones para repensar la docencia en la formación y el profesorado. La investigación consistió en un levantamiento bibliográfico seguido del análisis de los contenidos identificados en 13 tesis sobre el tema, con el fin de verificar las interfaces entre neurociencia y educación en estos estudios. Nuestra conclusión es que las tesis indican la necesidad de avanzar en la investigación sobre esta interlocución en los cursos de formación del profesorado, con el objetivo de acercar este conocimiento a la investigación en Educación Científica y Matemática, señalando aportes que nos desafían a profundizar en la investigación en el ejercicio de la docencia.A conexão neurociência e educação objetiva compreender e explicar como nosso cérebro interage para uma aprendizagem sociocognitiva, biológica e cultural, implicando na interação das dimensões biológicas e neurológicas com a dimensão humana, emocional, cognitiva e social. Este artigo discute como a aprendizagem na interlocução neurociência e educação está tratada em teses de doutorado, para identificarmos quais potencialidades dessas produções para repensar a docência na formação e professores. A pesquisa constou de um levantamento bibliográfico seguido da análise dos conteúdos identificados em 13 teses sobre o tema, de modo a verificar interfaces entre neurociência e educação nesses estudos. Nossa conclusão é que as teses indicam a necessidade de avançar nas pesquisas sobre essa interlocução em cursos de formação de professores, visando aproximar esses conhecimentos das pesquisas em Educação em Ciências e Matemática, apontando contribuições que nos desafiam para um aprofundamento investigativo no exercício da docência.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/36610.23926/RPD.2021.v6.n1.e003.id940Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0032526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366/358Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu Mendes, Iran Leal de Oliveira, Valdete2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/366Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
EL CONCEPTO DE APRENDIZAJE EN INTERLOCUCIÓN NEUROCIENCIA Y EDUCACIÓN EN TESIS DOCTORALES
O CONCEITO DE APRENDIZAGEM NA INTERLOCUÇÃO NEUROCIÊNCIA E EDUCAÇÃO EM TESES DOUTORAIS
title THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
spellingShingle THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
Abreu Mendes, Iran
Learning
Cérebro
Mente
Neurociência
Aprendizagem
Education
Brain
Mind
Neuroscience
Learning
Educación
Cerebro
Mente
Neurociencia
Aprendizaje
title_short THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
title_full THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
title_fullStr THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
title_full_unstemmed THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
title_sort THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
author Abreu Mendes, Iran
author_facet Abreu Mendes, Iran
Leal de Oliveira, Valdete
author_role author
author2 Leal de Oliveira, Valdete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu Mendes, Iran
Leal de Oliveira, Valdete
dc.subject.por.fl_str_mv Learning
Cérebro
Mente
Neurociência
Aprendizagem
Education
Brain
Mind
Neuroscience
Learning
Educación
Cerebro
Mente
Neurociencia
Aprendizaje
topic Learning
Cérebro
Mente
Neurociência
Aprendizagem
Education
Brain
Mind
Neuroscience
Learning
Educación
Cerebro
Mente
Neurociencia
Aprendizaje
description The connection between neuroscience and education aims to understand and explain how our brain interacts for a socio-cognitive, biological and cultural learning, implying the interaction of biological and neurological dimensions with the human, emotional, cognitive and social dimensions. This article discusses how learning in neuroscience and education interlocution is dealt with in doctoral theses, in order to identify what potential of these productions to rethink teaching in training and teachers. The research consisted of a bibliographic survey followed by the analysis of the contents identified in 13 theses on the theme, in order to verify interfaces between neuroscience and education in these studies. Our conclusion is that the theses indicate the need to advance research on this interlocution in teacher training courses, aiming to bring this knowledge closer to research in Science and Mathematics Education, pointing out contributions that challenge us to investigate further in the exercise of teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e003.id940
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e003.id940
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366/358
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943113846784