THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366 |
Resumo: | The connection between neuroscience and education aims to understand and explain how our brain interacts for a socio-cognitive, biological and cultural learning, implying the interaction of biological and neurological dimensions with the human, emotional, cognitive and social dimensions. This article discusses how learning in neuroscience and education interlocution is dealt with in doctoral theses, in order to identify what potential of these productions to rethink teaching in training and teachers. The research consisted of a bibliographic survey followed by the analysis of the contents identified in 13 theses on the theme, in order to verify interfaces between neuroscience and education in these studies. Our conclusion is that the theses indicate the need to advance research on this interlocution in teacher training courses, aiming to bring this knowledge closer to research in Science and Mathematics Education, pointing out contributions that challenge us to investigate further in the exercise of teaching. |
id |
IFMT_0e5203f9b7ce8edaa0d1278fcee1af9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/366 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESESEL CONCEPTO DE APRENDIZAJE EN INTERLOCUCIÓN NEUROCIENCIA Y EDUCACIÓN EN TESIS DOCTORALESO CONCEITO DE APRENDIZAGEM NA INTERLOCUÇÃO NEUROCIÊNCIA E EDUCAÇÃO EM TESES DOUTORAISLearningCérebroMenteNeurociênciaAprendizagemEducationBrainMindNeuroscienceLearningEducaciónCerebroMenteNeurocienciaAprendizajeThe connection between neuroscience and education aims to understand and explain how our brain interacts for a socio-cognitive, biological and cultural learning, implying the interaction of biological and neurological dimensions with the human, emotional, cognitive and social dimensions. This article discusses how learning in neuroscience and education interlocution is dealt with in doctoral theses, in order to identify what potential of these productions to rethink teaching in training and teachers. The research consisted of a bibliographic survey followed by the analysis of the contents identified in 13 theses on the theme, in order to verify interfaces between neuroscience and education in these studies. Our conclusion is that the theses indicate the need to advance research on this interlocution in teacher training courses, aiming to bring this knowledge closer to research in Science and Mathematics Education, pointing out contributions that challenge us to investigate further in the exercise of teaching.La conexión entre neurociencia y educación tiene como objetivo comprender y explicar cómo nuestro cerebro interactúa para un aprendizaje socio-cognitivo, biológico y cultural, implicando la interacción de las dimensiones biológicas y neurológicas con la dimensión humana, emocional, cognitiva y social. En este artículo se analiza cómo se aborda el aprendizaje en neurociencia y la interlocución de la educación en las tesis doctorales, con el fin de identificar qué potencialidad de estas producciones para repensar la docencia en la formación y el profesorado. La investigación consistió en un levantamiento bibliográfico seguido del análisis de los contenidos identificados en 13 tesis sobre el tema, con el fin de verificar las interfaces entre neurociencia y educación en estos estudios. Nuestra conclusión es que las tesis indican la necesidad de avanzar en la investigación sobre esta interlocución en los cursos de formación del profesorado, con el objetivo de acercar este conocimiento a la investigación en Educación Científica y Matemática, señalando aportes que nos desafían a profundizar en la investigación en el ejercicio de la docencia.A conexão neurociência e educação objetiva compreender e explicar como nosso cérebro interage para uma aprendizagem sociocognitiva, biológica e cultural, implicando na interação das dimensões biológicas e neurológicas com a dimensão humana, emocional, cognitiva e social. Este artigo discute como a aprendizagem na interlocução neurociência e educação está tratada em teses de doutorado, para identificarmos quais potencialidades dessas produções para repensar a docência na formação e professores. A pesquisa constou de um levantamento bibliográfico seguido da análise dos conteúdos identificados em 13 teses sobre o tema, de modo a verificar interfaces entre neurociência e educação nesses estudos. Nossa conclusão é que as teses indicam a necessidade de avançar nas pesquisas sobre essa interlocução em cursos de formação de professores, visando aproximar esses conhecimentos das pesquisas em Educação em Ciências e Matemática, apontando contribuições que nos desafiam para um aprofundamento investigativo no exercício da docência.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/36610.23926/RPD.2021.v6.n1.e003.id940Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0032526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366/358Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu Mendes, Iran Leal de Oliveira, Valdete2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/366Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES EL CONCEPTO DE APRENDIZAJE EN INTERLOCUCIÓN NEUROCIENCIA Y EDUCACIÓN EN TESIS DOCTORALES O CONCEITO DE APRENDIZAGEM NA INTERLOCUÇÃO NEUROCIÊNCIA E EDUCAÇÃO EM TESES DOUTORAIS |
title |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES |
spellingShingle |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES Abreu Mendes, Iran Learning Cérebro Mente Neurociência Aprendizagem Education Brain Mind Neuroscience Learning Educación Cerebro Mente Neurociencia Aprendizaje |
title_short |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES |
title_full |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES |
title_fullStr |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES |
title_full_unstemmed |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES |
title_sort |
THE CONCEPT OF LEARNING IN THE DIALOGUE NEUROSCIENCE AND EDUCATION IN DOCTORAL THESES |
author |
Abreu Mendes, Iran |
author_facet |
Abreu Mendes, Iran Leal de Oliveira, Valdete |
author_role |
author |
author2 |
Leal de Oliveira, Valdete |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu Mendes, Iran Leal de Oliveira, Valdete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Cérebro Mente Neurociência Aprendizagem Education Brain Mind Neuroscience Learning Educación Cerebro Mente Neurociencia Aprendizaje |
topic |
Learning Cérebro Mente Neurociência Aprendizagem Education Brain Mind Neuroscience Learning Educación Cerebro Mente Neurociencia Aprendizaje |
description |
The connection between neuroscience and education aims to understand and explain how our brain interacts for a socio-cognitive, biological and cultural learning, implying the interaction of biological and neurological dimensions with the human, emotional, cognitive and social dimensions. This article discusses how learning in neuroscience and education interlocution is dealt with in doctoral theses, in order to identify what potential of these productions to rethink teaching in training and teachers. The research consisted of a bibliographic survey followed by the analysis of the contents identified in 13 theses on the theme, in order to verify interfaces between neuroscience and education in these studies. Our conclusion is that the theses indicate the need to advance research on this interlocution in teacher training courses, aiming to bring this knowledge closer to research in Science and Mathematics Education, pointing out contributions that challenge us to investigate further in the exercise of teaching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e003.id940 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e003.id940 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/366/358 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e003 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943113846784 |