ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel Mello, Vitor
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Inacio Chassot, Attico
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/221
Resumo: The Brazilian State faces an uncountable variety of challenges in Education, and among them scientific denialism through the teaching of creationism stands out. Science education has a horizon of providing an intellectual basis for the exercise of citizenship and quality of life through scientific literacy. This in turn is sabotaged by the inclusion of pseudosciences in school curricula. This essay aims to contribute with dialogues and reflections on denominational teaching in Brazil today and its consequences on the education of students. Therefore, a brief bibliographical survey on scientific denial and anti-intellectualism is presented, as a support for dialogues and reflections. Based on the analyses, the possibilities that these movements (considered as harmful) may come to be strengthened by the inconsistencies present in educational practices such as the teaching of creationism to the detriment of the teaching of science, are considered. It emphasizes the importance of continuing research to face denial.
id IFMT_20339dfe1d5fef6cab509b55f24476a4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/221
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATIONENSAYO SOBRE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN BRASIL EN EL MARCO DE LA EDUCACIÓN DENOMINACIONALENSAIO SOBRE O ENSINO DE CIÊNCIA NO BRASIL NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO DENOMINACIONALFormaçãoAlfabetização CientíficaEducação DenominacionalCriacionismoTrainingScientific LiteracyDenominational EducationCreationismEntrenamientoAlfabetización científicaEducación DenominacionalCreacionismoThe Brazilian State faces an uncountable variety of challenges in Education, and among them scientific denialism through the teaching of creationism stands out. Science education has a horizon of providing an intellectual basis for the exercise of citizenship and quality of life through scientific literacy. This in turn is sabotaged by the inclusion of pseudosciences in school curricula. This essay aims to contribute with dialogues and reflections on denominational teaching in Brazil today and its consequences on the education of students. Therefore, a brief bibliographical survey on scientific denial and anti-intellectualism is presented, as a support for dialogues and reflections. Based on the analyses, the possibilities that these movements (considered as harmful) may come to be strengthened by the inconsistencies present in educational practices such as the teaching of creationism to the detriment of the teaching of science, are considered. It emphasizes the importance of continuing research to face denial.El Estado brasileño enfrenta una innumerable variedad de desafíos en Educación, entre los que se destaca el negacionismo científico a través de la enseñanza del creacionismo. La educación científica tiene como horizonte proporcionar una base intelectual para el ejercicio de la ciudadanía y la calidad de vida a través de la alfabetización científica. Esto, a su vez, se ve saboteado por la inclusión de pseudociencias en los planes de estudios escolares. Este ensayo tiene como objetivo contribuir con diálogos y reflexiones sobre la enseñanza confesional en Brasil hoy y sus consecuencias en la educación de los estudiantes. Por tanto, se presenta un breve relevamiento bibliográfico sobre la negación científica y el antiintelectualismo, como soporte de diálogos y reflexiones. A partir de los análisis, se consideran las posibilidades de que estos movimientos (considerados como nocivos) puedan llegar a fortalecerse por las inconsistencias presentes en prácticas educativas como la enseñanza del creacionismo en detrimento de la enseñanza de la ciencia. Enfatiza la importancia de continuar la investigación para enfrentar la negación.O Estado Brasileiro enfrenta uma variedade incontável de desafios na Educação, e dentre eles destaca-se o negacionismo científico através do ensino do criacionismo. O ensino de ciências possui um horizonte de proporcionar base intelectiva para o exercício de cidadania e qualidade de vida por meio de uma alfabetização científica. Esta por sua vez é sabotada pela inserção de pseudociências nos currículos escolares. Este ensaio objetiva contribuir com diálogos e reflexões sobre o ensino denominacional no Brasil atual e as suas consequências na formação dos estudantes. Para tanto é apresentado um breve levantamento bibliográfico sobre o negacionismo científico e o anti-intelectualismo, suporte para diálogos e reflexões. A partir de análises são consideradas as possibilidades de que esses movimentos (tidos como nocivos) possam vir a ser fortalecidos pelas incoerências presentes nas práticas educativas como o ensino do criacionismo em detrimento do ensino de ciências. Ressalta-se a importância da continuidade de pesquisas para o enfrentamento do negacionismo.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/22110.23926/RPD.2022.v7.n3.e22082.id1713Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22082Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22082Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220822526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/221/211Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaciel Mello, VitorInacio Chassot, Attico2023-05-25T00:40:40Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/221Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:40:40Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
ENSAYO SOBRE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN BRASIL EN EL MARCO DE LA EDUCACIÓN DENOMINACIONAL
ENSAIO SOBRE O ENSINO DE CIÊNCIA NO BRASIL NO ÂMBITO DA EDUCAÇÃO DENOMINACIONAL
title ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
spellingShingle ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
Maciel Mello, Vitor
Formação
Alfabetização Científica
Educação Denominacional
Criacionismo
Training
Scientific Literacy
Denominational Education
Creationism
Entrenamiento
Alfabetización científica
Educación Denominacional
Creacionismo
title_short ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
title_full ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
title_fullStr ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
title_full_unstemmed ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
title_sort ESSAY ON SCIENCE TEACHING IN BRAZIL IN THE FRAMEWORK OF DENOMINATIONAL EDUCATION
author Maciel Mello, Vitor
author_facet Maciel Mello, Vitor
Inacio Chassot, Attico
author_role author
author2 Inacio Chassot, Attico
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel Mello, Vitor
Inacio Chassot, Attico
dc.subject.por.fl_str_mv Formação
Alfabetização Científica
Educação Denominacional
Criacionismo
Training
Scientific Literacy
Denominational Education
Creationism
Entrenamiento
Alfabetización científica
Educación Denominacional
Creacionismo
topic Formação
Alfabetização Científica
Educação Denominacional
Criacionismo
Training
Scientific Literacy
Denominational Education
Creationism
Entrenamiento
Alfabetización científica
Educación Denominacional
Creacionismo
description The Brazilian State faces an uncountable variety of challenges in Education, and among them scientific denialism through the teaching of creationism stands out. Science education has a horizon of providing an intellectual basis for the exercise of citizenship and quality of life through scientific literacy. This in turn is sabotaged by the inclusion of pseudosciences in school curricula. This essay aims to contribute with dialogues and reflections on denominational teaching in Brazil today and its consequences on the education of students. Therefore, a brief bibliographical survey on scientific denial and anti-intellectualism is presented, as a support for dialogues and reflections. Based on the analyses, the possibilities that these movements (considered as harmful) may come to be strengthened by the inconsistencies present in educational practices such as the teaching of creationism to the detriment of the teaching of science, are considered. It emphasizes the importance of continuing research to face denial.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/221
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22082.id1713
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/221
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22082.id1713
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/221/211
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22082
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22082
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22082
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939832852480