HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casagrande , Ana Lara
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mary Adam , Joyce
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/614
Resumo: In this article, we analyze the proposal of integral education implanted in some high schools of the state network of São Paulo, instituted by Complementary Law nº 1.164, 04/01/2012. In one of these schools, from inside the state, was developed the doctoral research entitled “Public management of Paulista education: the teaching career and the new High School”, developed at the Paulista State University - UNESP/Rio Claro, whose results indicate: a different pedagogical proposal, focusing on the student’s autonomy, that elects, for example, some disciplines to be assisted and he is stimulated to be protagonist; for teachers, there are parallel working conditions in relation to the other teachers of the units in which the project was not implemented, such as exclusive dedication, salary increase, tutoring system, 360 degree evaluation and continuous training divided by area of knowledge in the school space.
id IFMT_2749f3e21a6a12d80a58bf3e6a448b82
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/614
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULOENSINO MÉDIO DE PERÍODO INTEGRAL, JUVENTUDE E CARREIRA DOCENTE: O CASO DE SÃO PAULOEnsino MédioPeríodo IntegralDocênciaHigh SchoolFull timeTeachingIn this article, we analyze the proposal of integral education implanted in some high schools of the state network of São Paulo, instituted by Complementary Law nº 1.164, 04/01/2012. In one of these schools, from inside the state, was developed the doctoral research entitled “Public management of Paulista education: the teaching career and the new High School”, developed at the Paulista State University - UNESP/Rio Claro, whose results indicate: a different pedagogical proposal, focusing on the student’s autonomy, that elects, for example, some disciplines to be assisted and he is stimulated to be protagonist; for teachers, there are parallel working conditions in relation to the other teachers of the units in which the project was not implemented, such as exclusive dedication, salary increase, tutoring system, 360 degree evaluation and continuous training divided by area of knowledge in the school space.Neste artigo, analisa-se a proposta de ensino integral direcionada a algumas escolas de Ensino Médio da rede estadual de São Paulo, instituída pela Lei Complementar nº 1.164, de 04/01/2012. Em uma escola dessa natureza, do interior do estado, foi desenvolvida a pesquisa de doutorado intitulada “Gestão Pública da Educação Paulista: a carreira docente e o novo Ensino Médio”, desenvolvida no âmbito da Universidade Estadual Paulista – UNESP/Rio Claro, cujos resultados indicam: uma proposta pedagógica diferenciada, com foco na autonomia do aluno, que elege, por exemplo, algumas disciplinas a serem cursadas e é estimulado a ser protagonista; para os docentes, há condições de trabalho paralelas com relação aos pares de outras unidades em que o projeto não foi implantado, como dedicação exclusiva, incremento salarial, sistema de tutoria, avaliação 360 graus e formação continuada dividida por área do conhecimento no espaço escolar.Revista Prática Docente2018-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/61410.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p263-278.id119Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 263-278Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 263-278Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 263-2782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/614/602Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasagrande , Ana LaraMary Adam , Joyce2023-06-09T00:56:19Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/614Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-09T00:56:19Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
ENSINO MÉDIO DE PERÍODO INTEGRAL, JUVENTUDE E CARREIRA DOCENTE: O CASO DE SÃO PAULO
title HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
spellingShingle HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
Casagrande , Ana Lara
Ensino Médio
Período Integral
Docência
High School
Full time
Teaching
title_short HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
title_full HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
title_fullStr HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
title_full_unstemmed HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
title_sort HIGH SCHOOL OF THE INTEGRAL PERIOD, YOUTH AND TEACHING CAREER: THE CASE OF SÃO PAULO
author Casagrande , Ana Lara
author_facet Casagrande , Ana Lara
Mary Adam , Joyce
author_role author
author2 Mary Adam , Joyce
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casagrande , Ana Lara
Mary Adam , Joyce
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Médio
Período Integral
Docência
High School
Full time
Teaching
topic Ensino Médio
Período Integral
Docência
High School
Full time
Teaching
description In this article, we analyze the proposal of integral education implanted in some high schools of the state network of São Paulo, instituted by Complementary Law nº 1.164, 04/01/2012. In one of these schools, from inside the state, was developed the doctoral research entitled “Public management of Paulista education: the teaching career and the new High School”, developed at the Paulista State University - UNESP/Rio Claro, whose results indicate: a different pedagogical proposal, focusing on the student’s autonomy, that elects, for example, some disciplines to be assisted and he is stimulated to be protagonist; for teachers, there are parallel working conditions in relation to the other teachers of the units in which the project was not implemented, such as exclusive dedication, salary increase, tutoring system, 360 degree evaluation and continuous training divided by area of knowledge in the school space.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/614
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p263-278.id119
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/614
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p263-278.id119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/614/602
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 263-278
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 263-278
Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 263-278
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944643719168