THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemes de Almeida, Ivone Diná Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Beniquio Perotto, Jhonatan Thiago, Araújo dos Santos, Josenil, Ferreira Azevedo, Lucy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/191
Resumo: It is a fact that with the evolution of pedagogical practices, other ways of teaching and learning are emerging, as the use of technological tools such as minute-video. The theme of  the video-minute remained focused on the issue of the identity of Afro-descendants who do not expose what they think about the situation of black people in Brazil. Thus, the research aimed to verify and describe the use of the digital  video-minute genre as a means to enable Afro-descendant students against the racism they face at school and in their daily lives. The methodology adopted was action research, with a qualitative nature, resorting to referential and fictional reading in the classroom. The theorists who guided the approach that supported this dissertation were Bakhtin (2000), Bronckart (2007), Marcuschi (2008), Almeida (2019), Quijano (2005) and Schwarcz (1993); in addition to the BNCC (2018). With the development of this dissertation, it is expected to foster more discussions about black people in Brazil, stimulate students' opinion about their own context.
id IFMT_2c4f822d84908f8adf9a7d30900c93a4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/191
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSESLA FORMACIÓN DEL PROFESOR PARA LA PRODUCCIÓN DEL DISCURSO IDENTITARIO DEL JOVEN NEGRO EN LAS CLASES DE ESCRITURAA FORMAÇÃO DO PROFESSOR PARA A PRODUÇÃO DO DISCURSO IDENTITÁRIO DO JOVEM NEGRO NAS AULAS DE REDAÇÃOEnsinoLeituraProdução de texto audiovisualTeachingReadingProduction of audiovisual textEnseñanzaLecturaProducción de texto audiovisualIt is a fact that with the evolution of pedagogical practices, other ways of teaching and learning are emerging, as the use of technological tools such as minute-video. The theme of  the video-minute remained focused on the issue of the identity of Afro-descendants who do not expose what they think about the situation of black people in Brazil. Thus, the research aimed to verify and describe the use of the digital  video-minute genre as a means to enable Afro-descendant students against the racism they face at school and in their daily lives. The methodology adopted was action research, with a qualitative nature, resorting to referential and fictional reading in the classroom. The theorists who guided the approach that supported this dissertation were Bakhtin (2000), Bronckart (2007), Marcuschi (2008), Almeida (2019), Quijano (2005) and Schwarcz (1993); in addition to the BNCC (2018). With the development of this dissertation, it is expected to foster more discussions about black people in Brazil, stimulate students' opinion about their own context.Es un hecho que con la evolución de las prácticas pedagógicas, están surgiendo otras formas de enseñar y aprender, como uso de herramientas tecnológicas como el video-minuto. El tema del video-minuto quedó centrado en el tema de la identidad de los afrodescendientes que no exponen lo que piensan sobre la situación de los negros en Brasil. Por lo tanto, la investigación tuvo como objetivo verificar y describir el uso del género video-minuto digital como un medio para que los estudiantes afrodescendientes se posicionen frente al racismo que enfrentan en la escuela y en su cotidiano. La metodología adoptada fue la investigación acción, recurriendo a un carácter cualitativo, recurriendo a la lectura referencial y ficcional en el aula. Los teóricos que guiaron el enfoque que sustentó esta disertación fueron Bakhtin (2000), Bronckart (2007), Marcuschi (2008), Almeida (2019), Quijano (2005) y Schwarcz (1993), además del BNCC (2018). Con el desarrollo de la disertación, se espera incentivar más discusiones sobre los negros en Brasil, estimular la opinión de los estudiantes sobre su propio contexto.É fato que com a evolução das práticas pedagógicas, outras formas de ensinar    e aprender vão surgindo, como a utilização das ferramentas tecnológicas como o  vídeo-minuto. A temática do vídeo-minuto relaciona-se à questão da identidade dos afrodescendentes que não expõem o que pensam sobre a situação do negro no Brasil. Assim, o objetivo foi verificar e descrever o uso do gênero digital vídeo-minuto como possibilidade de um posicionamento dos alunos afrodescendentes contra o racismo enfrentado na escola e no  cotidiano. A metodologia adotada foi a pesquisa-ação, com natureza qualitativa, mediante a leitura referencial e ficcional em sala de aula. Os teóricos norteadores da abordagem que sustentaram este estudo foram Bakhtin (2000), Bronckart (2007), Marcuschi (2008), Almeida (2019), Quijano (2005) e Schwarcz (1993), além da BNCC (2018). Com o desenvolvimento desta pesquisa, espera-se fomentar mais discussões  sobre o negro no Brasil, estimular a opinião dos alunos sobre seu próprio contexto.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/19110.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22103.id1744Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22103Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22103Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e221032526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/191/182Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemes de Almeida, Ivone Diná RibeiroBeniquio Perotto, Jhonatan Thiago Araújo dos Santos, JosenilFerreira Azevedo, Lucy2023-05-25T00:40:11Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/191Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:40:11Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
LA FORMACIÓN DEL PROFESOR PARA LA PRODUCCIÓN DEL DISCURSO IDENTITARIO DEL JOVEN NEGRO EN LAS CLASES DE ESCRITURA
A FORMAÇÃO DO PROFESSOR PARA A PRODUÇÃO DO DISCURSO IDENTITÁRIO DO JOVEM NEGRO NAS AULAS DE REDAÇÃO
title THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
spellingShingle THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
Lemes de Almeida, Ivone Diná Ribeiro
Ensino
Leitura
Produção de texto audiovisual
Teaching
Reading
Production of audiovisual text
Enseñanza
Lectura
Producción de texto audiovisual
title_short THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
title_full THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
title_fullStr THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
title_full_unstemmed THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
title_sort THE FORMATION OF THE TEACHER FOR THE PRODUCTION OF THE IDENTITY DISCOURSE OF THE YOUNG BLACK IN WRITING CLASSES
author Lemes de Almeida, Ivone Diná Ribeiro
author_facet Lemes de Almeida, Ivone Diná Ribeiro
Beniquio Perotto, Jhonatan Thiago
Araújo dos Santos, Josenil
Ferreira Azevedo, Lucy
author_role author
author2 Beniquio Perotto, Jhonatan Thiago
Araújo dos Santos, Josenil
Ferreira Azevedo, Lucy
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemes de Almeida, Ivone Diná Ribeiro
Beniquio Perotto, Jhonatan Thiago
Araújo dos Santos, Josenil
Ferreira Azevedo, Lucy
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Leitura
Produção de texto audiovisual
Teaching
Reading
Production of audiovisual text
Enseñanza
Lectura
Producción de texto audiovisual
topic Ensino
Leitura
Produção de texto audiovisual
Teaching
Reading
Production of audiovisual text
Enseñanza
Lectura
Producción de texto audiovisual
description It is a fact that with the evolution of pedagogical practices, other ways of teaching and learning are emerging, as the use of technological tools such as minute-video. The theme of  the video-minute remained focused on the issue of the identity of Afro-descendants who do not expose what they think about the situation of black people in Brazil. Thus, the research aimed to verify and describe the use of the digital  video-minute genre as a means to enable Afro-descendant students against the racism they face at school and in their daily lives. The methodology adopted was action research, with a qualitative nature, resorting to referential and fictional reading in the classroom. The theorists who guided the approach that supported this dissertation were Bakhtin (2000), Bronckart (2007), Marcuschi (2008), Almeida (2019), Quijano (2005) and Schwarcz (1993); in addition to the BNCC (2018). With the development of this dissertation, it is expected to foster more discussions about black people in Brazil, stimulate students' opinion about their own context.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/191
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22103.id1744
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/191
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22103.id1744
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/191/182
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22103
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22103
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22103
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939746869248