ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Herton Costa, Paulo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Dias Vasconcelos, Simão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280
Resumo: The textbook is the main resource used in public schools and its critical reading contributes to a more efficient use, especially in the case of contents covered throughout the three grades of high school, such as “Organic Decomposition” (OD). In this research, we analyzed six collections of Biology for High School, seeking to characterize the approach to the content in different grades, its contextualization, depth, articulation with other subjects and its valorization in Applied Biology. In general, OD is presented satisfactorily and at different times, in all books. We observed some interdisciplinarity in Biology, especially with Chemistry, and an emphasis applied to Biotechnology, Conservation Ecology and Forensic Entomology. We conclude that OD has been addressed satisfactorily in the three grades of high school, especially in the contents Origin of Life, Population Ecology, and Biogeochemical Cycles.
id IFMT_320333562932a3ac0786a32ed2bb6f3f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/280
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGYANÁLISIS DEL CONTENIDO “DESCOMPOSICIÓN ORGÁNICA” EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA: DEL ORIGEN DE LA VIDA A LA BIOTECNOLOGIAANÁLISE DO CONTEÚDO “DECOMPOSIÇÃO ORGÂNICA” NOS LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA: DA ORIGEM DA VIDA À BIOTECNOLOGIAEnsino de BiologiaMaterial DidáticoFrancesco RediInsetosBiology TeachingDidactic MaterialFrancesco RediInsectsEnsenanza de BiologíaMaterial DidácticoFrancesco RediInsectosThe textbook is the main resource used in public schools and its critical reading contributes to a more efficient use, especially in the case of contents covered throughout the three grades of high school, such as “Organic Decomposition” (OD). In this research, we analyzed six collections of Biology for High School, seeking to characterize the approach to the content in different grades, its contextualization, depth, articulation with other subjects and its valorization in Applied Biology. In general, OD is presented satisfactorily and at different times, in all books. We observed some interdisciplinarity in Biology, especially with Chemistry, and an emphasis applied to Biotechnology, Conservation Ecology and Forensic Entomology. We conclude that OD has been addressed satisfactorily in the three grades of high school, especially in the contents Origin of Life, Population Ecology, and Biogeochemical Cycles.El libro de texto es el principal recurso utilizado en las escuelas públicas y su lectura crítica contribuye a un uso más eficiente, especialmente en el caso de contenidos cubiertos a lo largo de los tres grados del bachillerato, como “Descomposición Orgánica” (DO). En esta investigación analizamos seis colecciones de Biología para Bachillerato, buscando caracterizar el abordaje del contenido en diferentes grados, su contextualización, profundidad, articulación con otras materias y su valorización en Biología Aplicada. En general, la DO se presenta satisfactoriamente y en diferentes momentos, en todos los libros. Observamos cierta interdisciplinariedad en Biología, especialmente con Química, y un énfasis aplicado a Biotecnología, Ecología de la Conservación y Entomología Forense. Concluimos que el DO se ha abordado satisfactoriamente en los tres grados de la escuela secundaria, especialmente en los contenidos Origen de la vida, Ecología de poblaciones y Ciclos biogeoquímicos.O livro didático é o principal recurso adotado na escola pública e sua leitura crítica contribui para uma utilização mais eficiente, especialmente no caso de conteúdos abordados ao longo das três séries do ensino médio, como “Decomposição Orgânica” (DO). Nesta pesquisa, analisamos seis coleções de Biologia para o Ensino Médio, buscando caracterizar a abordagem do conteúdo nas diferentes séries, sua contextualização, profundidade, articulação com outras disciplinas e sua valorização na Biologia Aplicada. De modo geral, DO é abordado de forma satisfatória e em diversos momentos, em todos os livros. Observamos interdisciplinaridade da Biologia, especialmente com a Química, e uma ênfase aplicada à Biotecnologia, à Ecologia da Conservação e à Entomologia Forense. Concluímos que a DO vem sendo abordada satisfatoriamente nas três séries do ensino médio, especialmente nos conteúdos Origem da Vida, Ecologia de Populações, e Ciclos Biogeoquímicos.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28010.23926/RPD.2022.v7.n1.e030.id1411Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0302526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280/269Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerton Costa, PauloDias Vasconcelos, Simão2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/280Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
ANÁLISIS DEL CONTENIDO “DESCOMPOSICIÓN ORGÁNICA” EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA: DEL ORIGEN DE LA VIDA A LA BIOTECNOLOGIA
ANÁLISE DO CONTEÚDO “DECOMPOSIÇÃO ORGÂNICA” NOS LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA: DA ORIGEM DA VIDA À BIOTECNOLOGIA
title ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
spellingShingle ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
Herton Costa, Paulo
Ensino de Biologia
Material Didático
Francesco Redi
Insetos
Biology Teaching
Didactic Material
Francesco Redi
Insects
Ensenanza de Biología
Material Didáctico
Francesco Redi
Insectos
title_short ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
title_full ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
title_fullStr ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
title_full_unstemmed ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
title_sort ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
author Herton Costa, Paulo
author_facet Herton Costa, Paulo
Dias Vasconcelos, Simão
author_role author
author2 Dias Vasconcelos, Simão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Herton Costa, Paulo
Dias Vasconcelos, Simão
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Material Didático
Francesco Redi
Insetos
Biology Teaching
Didactic Material
Francesco Redi
Insects
Ensenanza de Biología
Material Didáctico
Francesco Redi
Insectos
topic Ensino de Biologia
Material Didático
Francesco Redi
Insetos
Biology Teaching
Didactic Material
Francesco Redi
Insects
Ensenanza de Biología
Material Didáctico
Francesco Redi
Insectos
description The textbook is the main resource used in public schools and its critical reading contributes to a more efficient use, especially in the case of contents covered throughout the three grades of high school, such as “Organic Decomposition” (OD). In this research, we analyzed six collections of Biology for High School, seeking to characterize the approach to the content in different grades, its contextualization, depth, articulation with other subjects and its valorization in Applied Biology. In general, OD is presented satisfactorily and at different times, in all books. We observed some interdisciplinarity in Biology, especially with Chemistry, and an emphasis applied to Biotechnology, Conservation Ecology and Forensic Entomology. We conclude that OD has been addressed satisfactorily in the three grades of high school, especially in the contents Origin of Life, Population Ecology, and Biogeochemical Cycles.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e030.id1411
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e030.id1411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280/269
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941285130240