ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280 |
Resumo: | The textbook is the main resource used in public schools and its critical reading contributes to a more efficient use, especially in the case of contents covered throughout the three grades of high school, such as “Organic Decomposition” (OD). In this research, we analyzed six collections of Biology for High School, seeking to characterize the approach to the content in different grades, its contextualization, depth, articulation with other subjects and its valorization in Applied Biology. In general, OD is presented satisfactorily and at different times, in all books. We observed some interdisciplinarity in Biology, especially with Chemistry, and an emphasis applied to Biotechnology, Conservation Ecology and Forensic Entomology. We conclude that OD has been addressed satisfactorily in the three grades of high school, especially in the contents Origin of Life, Population Ecology, and Biogeochemical Cycles. |
id |
IFMT_320333562932a3ac0786a32ed2bb6f3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/280 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGYANÁLISIS DEL CONTENIDO “DESCOMPOSICIÓN ORGÁNICA” EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA: DEL ORIGEN DE LA VIDA A LA BIOTECNOLOGIAANÁLISE DO CONTEÚDO “DECOMPOSIÇÃO ORGÂNICA” NOS LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA: DA ORIGEM DA VIDA À BIOTECNOLOGIAEnsino de BiologiaMaterial DidáticoFrancesco RediInsetosBiology TeachingDidactic MaterialFrancesco RediInsectsEnsenanza de BiologíaMaterial DidácticoFrancesco RediInsectosThe textbook is the main resource used in public schools and its critical reading contributes to a more efficient use, especially in the case of contents covered throughout the three grades of high school, such as “Organic Decomposition” (OD). In this research, we analyzed six collections of Biology for High School, seeking to characterize the approach to the content in different grades, its contextualization, depth, articulation with other subjects and its valorization in Applied Biology. In general, OD is presented satisfactorily and at different times, in all books. We observed some interdisciplinarity in Biology, especially with Chemistry, and an emphasis applied to Biotechnology, Conservation Ecology and Forensic Entomology. We conclude that OD has been addressed satisfactorily in the three grades of high school, especially in the contents Origin of Life, Population Ecology, and Biogeochemical Cycles.El libro de texto es el principal recurso utilizado en las escuelas públicas y su lectura crítica contribuye a un uso más eficiente, especialmente en el caso de contenidos cubiertos a lo largo de los tres grados del bachillerato, como “Descomposición Orgánica” (DO). En esta investigación analizamos seis colecciones de Biología para Bachillerato, buscando caracterizar el abordaje del contenido en diferentes grados, su contextualización, profundidad, articulación con otras materias y su valorización en Biología Aplicada. En general, la DO se presenta satisfactoriamente y en diferentes momentos, en todos los libros. Observamos cierta interdisciplinariedad en Biología, especialmente con Química, y un énfasis aplicado a Biotecnología, Ecología de la Conservación y Entomología Forense. Concluimos que el DO se ha abordado satisfactoriamente en los tres grados de la escuela secundaria, especialmente en los contenidos Origen de la vida, Ecología de poblaciones y Ciclos biogeoquímicos.O livro didático é o principal recurso adotado na escola pública e sua leitura crítica contribui para uma utilização mais eficiente, especialmente no caso de conteúdos abordados ao longo das três séries do ensino médio, como “Decomposição Orgânica” (DO). Nesta pesquisa, analisamos seis coleções de Biologia para o Ensino Médio, buscando caracterizar a abordagem do conteúdo nas diferentes séries, sua contextualização, profundidade, articulação com outras disciplinas e sua valorização na Biologia Aplicada. De modo geral, DO é abordado de forma satisfatória e em diversos momentos, em todos os livros. Observamos interdisciplinaridade da Biologia, especialmente com a Química, e uma ênfase aplicada à Biotecnologia, à Ecologia da Conservação e à Entomologia Forense. Concluímos que a DO vem sendo abordada satisfatoriamente nas três séries do ensino médio, especialmente nos conteúdos Origem da Vida, Ecologia de Populações, e Ciclos Biogeoquímicos.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28010.23926/RPD.2022.v7.n1.e030.id1411Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0302526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280/269Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerton Costa, PauloDias Vasconcelos, Simão2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/280Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY ANÁLISIS DEL CONTENIDO “DESCOMPOSICIÓN ORGÁNICA” EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA: DEL ORIGEN DE LA VIDA A LA BIOTECNOLOGIA ANÁLISE DO CONTEÚDO “DECOMPOSIÇÃO ORGÂNICA” NOS LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA: DA ORIGEM DA VIDA À BIOTECNOLOGIA |
title |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY |
spellingShingle |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY Herton Costa, Paulo Ensino de Biologia Material Didático Francesco Redi Insetos Biology Teaching Didactic Material Francesco Redi Insects Ensenanza de Biología Material Didáctico Francesco Redi Insectos |
title_short |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY |
title_full |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY |
title_fullStr |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY |
title_full_unstemmed |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY |
title_sort |
ANALYSIS OF THE CONTENT “ORGANIC DECOMPOSITION” IN BIOLOGY TEXTBOOKS: FROM THE ORIGIN OF LIFE TO BIOTECHNOLOGY |
author |
Herton Costa, Paulo |
author_facet |
Herton Costa, Paulo Dias Vasconcelos, Simão |
author_role |
author |
author2 |
Dias Vasconcelos, Simão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Herton Costa, Paulo Dias Vasconcelos, Simão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Material Didático Francesco Redi Insetos Biology Teaching Didactic Material Francesco Redi Insects Ensenanza de Biología Material Didáctico Francesco Redi Insectos |
topic |
Ensino de Biologia Material Didático Francesco Redi Insetos Biology Teaching Didactic Material Francesco Redi Insects Ensenanza de Biología Material Didáctico Francesco Redi Insectos |
description |
The textbook is the main resource used in public schools and its critical reading contributes to a more efficient use, especially in the case of contents covered throughout the three grades of high school, such as “Organic Decomposition” (OD). In this research, we analyzed six collections of Biology for High School, seeking to characterize the approach to the content in different grades, its contextualization, depth, articulation with other subjects and its valorization in Applied Biology. In general, OD is presented satisfactorily and at different times, in all books. We observed some interdisciplinarity in Biology, especially with Chemistry, and an emphasis applied to Biotechnology, Conservation Ecology and Forensic Entomology. We conclude that OD has been addressed satisfactorily in the three grades of high school, especially in the contents Origin of Life, Population Ecology, and Biogeochemical Cycles. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e030.id1411 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e030.id1411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/280/269 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e030 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941285130240 |