NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154 |
Resumo: | Being scientifically literate demand knowing aspects of the Nature of Science, certain concepts and scientific contents, knowing how to recognize their context and apply them to everyday situations. Therefore, understanding how the documents that guide education discuss the Nature of Science is fundamental. Therefore, the objective of this study is to identify and analyze the approach of aspects of the Nature of Science in official curriculum documents aimed at Basic Education. For this, we analyzed the National Curriculum Guidelines for Basic Education - DCNEB, the National Common Curriculum Base - BNCC and the National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. The analysis showed that the Framework for K-12 Science Education emphatically discusses the Nature of Science, while the DCNEB and the BNCC carry out incipient approaches to the Nature of Science aspects. |
id |
IFMT_36a249e707a08e2a9364a2eb9992216d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/154 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTSNATURALEZA DE LA CIENCIA EN LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ANÁLISIS DE LOS DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIALESNATUREZA DA CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UMA ANÁLISE DE DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIAISNatureza da CiênciaEducação BásicaOrientações curricularesEnsino de CiênciasNature of ScienceBasic educationCurricular guidelinesScience teachingNaturaleza de la cienciaEducacion basicaDirectrices curricularesEnseñanza de las cienciasBeing scientifically literate demand knowing aspects of the Nature of Science, certain concepts and scientific contents, knowing how to recognize their context and apply them to everyday situations. Therefore, understanding how the documents that guide education discuss the Nature of Science is fundamental. Therefore, the objective of this study is to identify and analyze the approach of aspects of the Nature of Science in official curriculum documents aimed at Basic Education. For this, we analyzed the National Curriculum Guidelines for Basic Education - DCNEB, the National Common Curriculum Base - BNCC and the National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. The analysis showed that the Framework for K-12 Science Education emphatically discusses the Nature of Science, while the DCNEB and the BNCC carry out incipient approaches to the Nature of Science aspects.Ser alfabetizado científicamente pedir conocer aspectos de la Naturaleza de la Ciencia, ciertos conceptos y contenidos científicos, saber reconocer su contexto y aplicarlos a situaciones cotidianas. Por lo tanto, comprender cómo los documentos que orientan la educación discuten la Naturaleza de la Ciencia es fundamental. Por tanto, el objetivo de este estudio es identificar y analizar el abordaje de aspectos de la Naturaleza de la Ciencia en los documentos curriculares oficiales destinados a la Educación Básica. Para ello, analizamos las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación Básica - DCNEB, la Base Curricular Común Nacional - BNCC y el Consejo Nacional de Investigación, Un Marco para la Educación Científica K-12. El análisis mostró que el Framework for K-12 Science Education discute enfáticamente la Naturaleza de la Ciencia, mientras que la DCNEB y la BNCC realizan acercamientos incipientes a los aspectos de la Naturaleza de la Ciencia.Ser cientificamente alfabetizado demanda conhecer aspectos da Natureza da Ciência, determinados conceitos e conteúdos científicos, saber reconhecer seu contexto e aplicá-los às situações do cotidiano. Por isso, compreender de que forma os documentos que orientam a educação discutem a Natureza da Ciência é fundamental. Diante disso, o objetivo deste estudo é identificar e analisar a abordagem de aspectos da Natureza da Ciência em documentos curriculares oficiais voltados à Educação Básica. Para isso, analisamos as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica – DCNEB, a Base Nacional Comum Curricular – BNCC e a National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. A análise denotou que Framework for K-12 Science Education discute enfaticamente a Natureza da Ciência, enquanto que as DCNEB e a BNCC realizam aproximações ainda incipientes dos aspectos de Natureza da Ciência.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15410.23926/RPD.2023.v8.n1.e23009.id1676Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23009Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23009Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154/146Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Caroline Batista Silva deSantana, Uilian dos SantosMoura, Antonio Reynaldo MenesesSouza, Luciana Sedano de2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/154Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS NATURALEZA DE LA CIENCIA EN LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ANÁLISIS DE LOS DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIALES NATUREZA DA CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UMA ANÁLISE DE DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIAIS |
title |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS |
spellingShingle |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS Souza, Caroline Batista Silva de Natureza da Ciência Educação Básica Orientações curriculares Ensino de Ciências Nature of Science Basic education Curricular guidelines Science teaching Naturaleza de la ciencia Educacion basica Directrices curriculares Enseñanza de las ciencias |
title_short |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS |
title_full |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS |
title_fullStr |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS |
title_full_unstemmed |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS |
title_sort |
NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS |
author |
Souza, Caroline Batista Silva de |
author_facet |
Souza, Caroline Batista Silva de Santana, Uilian dos Santos Moura, Antonio Reynaldo Meneses Souza, Luciana Sedano de |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Uilian dos Santos Moura, Antonio Reynaldo Meneses Souza, Luciana Sedano de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Caroline Batista Silva de Santana, Uilian dos Santos Moura, Antonio Reynaldo Meneses Souza, Luciana Sedano de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Natureza da Ciência Educação Básica Orientações curriculares Ensino de Ciências Nature of Science Basic education Curricular guidelines Science teaching Naturaleza de la ciencia Educacion basica Directrices curriculares Enseñanza de las ciencias |
topic |
Natureza da Ciência Educação Básica Orientações curriculares Ensino de Ciências Nature of Science Basic education Curricular guidelines Science teaching Naturaleza de la ciencia Educacion basica Directrices curriculares Enseñanza de las ciencias |
description |
Being scientifically literate demand knowing aspects of the Nature of Science, certain concepts and scientific contents, knowing how to recognize their context and apply them to everyday situations. Therefore, understanding how the documents that guide education discuss the Nature of Science is fundamental. Therefore, the objective of this study is to identify and analyze the approach of aspects of the Nature of Science in official curriculum documents aimed at Basic Education. For this, we analyzed the National Curriculum Guidelines for Basic Education - DCNEB, the National Common Curriculum Base - BNCC and the National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. The analysis showed that the Framework for K-12 Science Education emphatically discusses the Nature of Science, while the DCNEB and the BNCC carry out incipient approaches to the Nature of Science aspects. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23009.id1676 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23009.id1676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154/146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23009 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23009 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23009 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939636768768 |