NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Caroline Batista Silva de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santana, Uilian dos Santos, Moura, Antonio Reynaldo Meneses, Souza, Luciana Sedano de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154
Resumo: Being scientifically literate demand knowing aspects of the Nature of Science, certain concepts and scientific contents, knowing how to recognize their context and apply them to everyday situations. Therefore, understanding how the documents that guide education discuss the Nature of Science is fundamental. Therefore, the objective of this study is to identify and analyze the approach of aspects of the Nature of Science in official curriculum documents aimed at Basic Education. For this, we analyzed the National Curriculum Guidelines for Basic Education - DCNEB, the National Common Curriculum Base - BNCC and the National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. The analysis showed that the Framework for K-12 Science Education emphatically discusses the Nature of Science, while the DCNEB and the BNCC carry out incipient approaches to the Nature of Science aspects.
id IFMT_36a249e707a08e2a9364a2eb9992216d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/154
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTSNATURALEZA DE LA CIENCIA EN LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ANÁLISIS DE LOS DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIALESNATUREZA DA CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UMA ANÁLISE DE DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIAISNatureza da CiênciaEducação BásicaOrientações curricularesEnsino de CiênciasNature of ScienceBasic educationCurricular guidelinesScience teachingNaturaleza de la cienciaEducacion basicaDirectrices curricularesEnseñanza de las cienciasBeing scientifically literate demand knowing aspects of the Nature of Science, certain concepts and scientific contents, knowing how to recognize their context and apply them to everyday situations. Therefore, understanding how the documents that guide education discuss the Nature of Science is fundamental. Therefore, the objective of this study is to identify and analyze the approach of aspects of the Nature of Science in official curriculum documents aimed at Basic Education. For this, we analyzed the National Curriculum Guidelines for Basic Education - DCNEB, the National Common Curriculum Base - BNCC and the National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. The analysis showed that the Framework for K-12 Science Education emphatically discusses the Nature of Science, while the DCNEB and the BNCC carry out incipient approaches to the Nature of Science aspects.Ser alfabetizado científicamente pedir conocer aspectos de la Naturaleza de la Ciencia, ciertos conceptos y contenidos científicos, saber reconocer su contexto y aplicarlos a situaciones cotidianas. Por lo tanto, comprender cómo los documentos que orientan la educación discuten la Naturaleza de la Ciencia es fundamental. Por tanto, el objetivo de este estudio es identificar y analizar el abordaje de aspectos de la Naturaleza de la Ciencia en los documentos curriculares oficiales destinados a la Educación Básica. Para ello, analizamos las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación Básica - DCNEB, la Base Curricular Común Nacional - BNCC y el Consejo Nacional de Investigación, Un Marco para la Educación Científica K-12. El análisis mostró que el Framework for K-12 Science Education discute enfáticamente la Naturaleza de la Ciencia, mientras que la DCNEB y la BNCC realizan acercamientos incipientes a los aspectos de la Naturaleza de la Ciencia.Ser cientificamente alfabetizado demanda conhecer aspectos da Natureza da Ciência, determinados conceitos e conteúdos científicos, saber reconhecer seu contexto e aplicá-los às situações do cotidiano. Por isso, compreender de que forma os documentos que orientam a educação discutem a Natureza da Ciência é fundamental. Diante disso, o objetivo deste estudo é identificar e analisar a abordagem de aspectos da Natureza da Ciência em documentos curriculares oficiais voltados à Educação Básica. Para isso, analisamos as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica – DCNEB, a Base Nacional Comum Curricular – BNCC e a National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. A análise denotou que Framework for K-12 Science Education discute enfaticamente a Natureza da Ciência, enquanto que as DCNEB e a BNCC realizam aproximações ainda incipientes dos aspectos de Natureza da Ciência.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15410.23926/RPD.2023.v8.n1.e23009.id1676Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23009Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23009Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154/146Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Caroline Batista Silva deSantana, Uilian dos SantosMoura, Antonio Reynaldo MenesesSouza, Luciana Sedano de2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/154Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
NATURALEZA DE LA CIENCIA EN LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ANÁLISIS DE LOS DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIALES
NATUREZA DA CIÊNCIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UMA ANÁLISE DE DOCUMENTOS CURRICULARES OFICIAIS
title NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
spellingShingle NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
Souza, Caroline Batista Silva de
Natureza da Ciência
Educação Básica
Orientações curriculares
Ensino de Ciências
Nature of Science
Basic education
Curricular guidelines
Science teaching
Naturaleza de la ciencia
Educacion basica
Directrices curriculares
Enseñanza de las ciencias
title_short NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
title_full NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
title_fullStr NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
title_full_unstemmed NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
title_sort NATURE OF SCIENCE IN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS OF OFFICIAL CURRICULAR DOCUMENTS
author Souza, Caroline Batista Silva de
author_facet Souza, Caroline Batista Silva de
Santana, Uilian dos Santos
Moura, Antonio Reynaldo Meneses
Souza, Luciana Sedano de
author_role author
author2 Santana, Uilian dos Santos
Moura, Antonio Reynaldo Meneses
Souza, Luciana Sedano de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Caroline Batista Silva de
Santana, Uilian dos Santos
Moura, Antonio Reynaldo Meneses
Souza, Luciana Sedano de
dc.subject.por.fl_str_mv Natureza da Ciência
Educação Básica
Orientações curriculares
Ensino de Ciências
Nature of Science
Basic education
Curricular guidelines
Science teaching
Naturaleza de la ciencia
Educacion basica
Directrices curriculares
Enseñanza de las ciencias
topic Natureza da Ciência
Educação Básica
Orientações curriculares
Ensino de Ciências
Nature of Science
Basic education
Curricular guidelines
Science teaching
Naturaleza de la ciencia
Educacion basica
Directrices curriculares
Enseñanza de las ciencias
description Being scientifically literate demand knowing aspects of the Nature of Science, certain concepts and scientific contents, knowing how to recognize their context and apply them to everyday situations. Therefore, understanding how the documents that guide education discuss the Nature of Science is fundamental. Therefore, the objective of this study is to identify and analyze the approach of aspects of the Nature of Science in official curriculum documents aimed at Basic Education. For this, we analyzed the National Curriculum Guidelines for Basic Education - DCNEB, the National Common Curriculum Base - BNCC and the National Research Council, A Framework for K-12 Science Education. The analysis showed that the Framework for K-12 Science Education emphatically discusses the Nature of Science, while the DCNEB and the BNCC carry out incipient approaches to the Nature of Science aspects.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23009.id1676
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23009.id1676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/154/146
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23009
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23009
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23009
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939636768768