GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450 |
Resumo: | Basic education students have difficulties in assimilating the basic concepts of Genetics. The objective this work is to present the game “Tabuleiro de Genes” as a tool for teaching Genetics. The game consists of a board with 24 cards containing questions and answers, made from alternative materials and easily reproducible. It was used as a methodological procedure to direct observation using a questionnaire. The pedagogical instrument was applied in November 2015. The study involved 23 students of the third grade of High School of a public school, in the city of Codó (MA). When applying the game, one can see the importance of combining theory with practice. It was also possible to detect the interaction of students, discussing their questions and expressing ideas. Thus, the game served as a stimulator of cognitive activities, as well as to increase the contact of students with genetics. |
id |
IFMT_3ee2a2f64b4b0b674bf312cfe0eb954c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/450 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGYTABULEIRO DE GENES: UMA FERRAMENTA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE BIOLOGIAAprendizagemEducaçãoGenéticaMaterial DidáticoLearningEducationGeneticsCoursewareBasic education students have difficulties in assimilating the basic concepts of Genetics. The objective this work is to present the game “Tabuleiro de Genes” as a tool for teaching Genetics. The game consists of a board with 24 cards containing questions and answers, made from alternative materials and easily reproducible. It was used as a methodological procedure to direct observation using a questionnaire. The pedagogical instrument was applied in November 2015. The study involved 23 students of the third grade of High School of a public school, in the city of Codó (MA). When applying the game, one can see the importance of combining theory with practice. It was also possible to detect the interaction of students, discussing their questions and expressing ideas. Thus, the game served as a stimulator of cognitive activities, as well as to increase the contact of students with genetics.Estudantes da educação básica apresentam dificuldades na assimilação dos conceitos de Genética; desse modo, o objetivo deste trabalho é apresentar o jogo “Tabuleiro de Genes” como ferramenta para o ensino de Genética. O jogo é constituído por um tabuleiro com 24 cartas contendo perguntas e respostas, confeccionado a partir de materiais alternativos e de fácil reprodutibilidade. Foi utilizado como procedimento metodológico a observação direta com a utilização de questionário de avaliação. O instrumento pedagógico foi aplicado em novembro de 2015. Participaram 23 discentes do 3º ano do Ensino Médio de uma escola pública, no município de Codó (MA). Ao aplicar o jogo, percebeu-se a importância em aliar a teoria com a prática. Também foi possível detectar a interação dos alunos, discutindo suas dúvidas e expressando ideias. Assim, o jogo atuou como um estimulador das atividades cognitivas, além de ampliar o contato de discentes com a Genética.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/45010.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-11102526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450/441Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Alves, Thays CristinaFerreira Costa, MarconesCampêlo de Sousa, Camila2023-06-04T00:43:40Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/450Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:43:40Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY TABULEIRO DE GENES: UMA FERRAMENTA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE BIOLOGIA |
title |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY |
spellingShingle |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY Ribeiro Alves, Thays Cristina Aprendizagem Educação Genética Material Didático Learning Education Genetics Courseware |
title_short |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY |
title_full |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY |
title_fullStr |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY |
title_full_unstemmed |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY |
title_sort |
GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY |
author |
Ribeiro Alves, Thays Cristina |
author_facet |
Ribeiro Alves, Thays Cristina Ferreira Costa, Marcones Campêlo de Sousa, Camila |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira Costa, Marcones Campêlo de Sousa, Camila |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro Alves, Thays Cristina Ferreira Costa, Marcones Campêlo de Sousa, Camila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Educação Genética Material Didático Learning Education Genetics Courseware |
topic |
Aprendizagem Educação Genética Material Didático Learning Education Genetics Courseware |
description |
Basic education students have difficulties in assimilating the basic concepts of Genetics. The objective this work is to present the game “Tabuleiro de Genes” as a tool for teaching Genetics. The game consists of a board with 24 cards containing questions and answers, made from alternative materials and easily reproducible. It was used as a methodological procedure to direct observation using a questionnaire. The pedagogical instrument was applied in November 2015. The study involved 23 students of the third grade of High School of a public school, in the city of Codó (MA). When applying the game, one can see the importance of combining theory with practice. It was also possible to detect the interaction of students, discussing their questions and expressing ideas. Thus, the game served as a stimulator of cognitive activities, as well as to increase the contact of students with genetics. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450/441 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943792275456 |