GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro Alves, Thays Cristina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira Costa, Marcones, Campêlo de Sousa, Camila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450
Resumo: Basic education students have difficulties in assimilating the basic concepts of Genetics. The objective this work is to present the game “Tabuleiro de Genes” as a tool for teaching Genetics. The game consists of a board with 24 cards containing questions and answers, made from alternative materials and easily reproducible. It was used as a methodological procedure to direct observation using a questionnaire. The pedagogical instrument was applied in November 2015. The study involved 23 students of the third grade of High School of a public school, in the city of Codó (MA). When applying the game, one can see the importance of combining theory with practice. It was also possible to detect the interaction of students, discussing their questions and expressing ideas. Thus, the game served as a stimulator of cognitive activities, as well as to increase the contact of students with genetics.
id IFMT_3ee2a2f64b4b0b674bf312cfe0eb954c
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/450
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGYTABULEIRO DE GENES: UMA FERRAMENTA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE BIOLOGIAAprendizagemEducaçãoGenéticaMaterial DidáticoLearningEducationGeneticsCoursewareBasic education students have difficulties in assimilating the basic concepts of Genetics. The objective this work is to present the game “Tabuleiro de Genes” as a tool for teaching Genetics. The game consists of a board with 24 cards containing questions and answers, made from alternative materials and easily reproducible. It was used as a methodological procedure to direct observation using a questionnaire. The pedagogical instrument was applied in November 2015. The study involved 23 students of the third grade of High School of a public school, in the city of Codó (MA). When applying the game, one can see the importance of combining theory with practice. It was also possible to detect the interaction of students, discussing their questions and expressing ideas. Thus, the game served as a stimulator of cognitive activities, as well as to increase the contact of students with genetics.Estudantes da educação básica apresentam dificuldades na assimilação dos conceitos de Genética; desse modo, o objetivo deste trabalho é apresentar o jogo “Tabuleiro de Genes” como ferramenta para o ensino de Genética. O jogo é constituído por um tabuleiro com 24 cartas contendo perguntas e respostas, confeccionado a partir de materiais alternativos e de fácil reprodutibilidade. Foi utilizado como procedimento metodológico a observação direta com a utilização de questionário de avaliação. O instrumento pedagógico foi aplicado em novembro de 2015. Participaram 23 discentes do 3º ano do Ensino Médio de uma escola pública, no município de Codó (MA). Ao aplicar o jogo, percebeu-se a importância em aliar a teoria com a prática. Também foi possível detectar a interação dos alunos, discutindo suas dúvidas e expressando ideias. Assim, o jogo atuou como um estimulador das atividades cognitivas, além de ampliar o contato de discentes com a Genética.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/45010.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-11102526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450/441Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Alves, Thays CristinaFerreira Costa, MarconesCampêlo de Sousa, Camila2023-06-04T00:43:40Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/450Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:43:40Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
TABULEIRO DE GENES: UMA FERRAMENTA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE BIOLOGIA
title GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
spellingShingle GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
Ribeiro Alves, Thays Cristina
Aprendizagem
Educação
Genética
Material Didático
Learning
Education
Genetics
Courseware
title_short GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
title_full GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
title_fullStr GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
title_full_unstemmed GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
title_sort GENE OF GAME BOARD: AN EDUCATIONAL TOOL FOR TEACHING BIOLOGY
author Ribeiro Alves, Thays Cristina
author_facet Ribeiro Alves, Thays Cristina
Ferreira Costa, Marcones
Campêlo de Sousa, Camila
author_role author
author2 Ferreira Costa, Marcones
Campêlo de Sousa, Camila
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro Alves, Thays Cristina
Ferreira Costa, Marcones
Campêlo de Sousa, Camila
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Educação
Genética
Material Didático
Learning
Education
Genetics
Courseware
topic Aprendizagem
Educação
Genética
Material Didático
Learning
Education
Genetics
Courseware
description Basic education students have difficulties in assimilating the basic concepts of Genetics. The objective this work is to present the game “Tabuleiro de Genes” as a tool for teaching Genetics. The game consists of a board with 24 cards containing questions and answers, made from alternative materials and easily reproducible. It was used as a methodological procedure to direct observation using a questionnaire. The pedagogical instrument was applied in November 2015. The study involved 23 students of the third grade of High School of a public school, in the city of Codó (MA). When applying the game, one can see the importance of combining theory with practice. It was also possible to detect the interaction of students, discussing their questions and expressing ideas. Thus, the game served as a stimulator of cognitive activities, as well as to increase the contact of students with genetics.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1093-1110.id738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/450/441
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1093-1110
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943792275456