VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quadros, Mariella Maia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Murofushi, Rodrigo Hiroshi, Pereira, Cláudio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271
Resumo: Recent advances in computing and digital information and communication technologies (DICT) in educational institutions, including Virtual and Augmented Reality (VAR) devices and software stand out. Exploratory in nature, this study searched works published in journals and scientific events that dealt with the use of RVA in everyday school life, focusing on courses in the areas of electrical, mechanics and civil. This research was based on 35 papers that dealt with the application of VAR technologies in school environments, highlighting works developed in higher education courses and in the subjects of mathematics and science in High School. It was observed the possibility of adapting works developed in higher education courses to be developed also in secondary level technical courses, taking advantage of the potential of these technologies for teaching practice and for the technical training of students.
id IFMT_4d2b6a9e9eea742794119010a502eea5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1271
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEWREALIDAD VIRTUAL Y AUMENTADA (RVA) EN LA ENSEÑANZA TÉCNICA EN ÁREAS ELÉCTRICAS, MECÁNICAS Y CIVILES: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURAREALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA (RVA) NO ENSINO TÉCNICO NAS ÁREAS DE ELÉTRICA, MECÂNICA E CIVIL: UMA REVISÃO DE LITERATURAVirtual RealityAugmented RealityTechnical EducationBasic EducationRealidad VirtualRealidad AumentadaEducación TécnicaEducación BásicaRealidade VirtualRealidade AumentadaEnsino TécnicoEducação BásicaRecent advances in computing and digital information and communication technologies (DICT) in educational institutions, including Virtual and Augmented Reality (VAR) devices and software stand out. Exploratory in nature, this study searched works published in journals and scientific events that dealt with the use of RVA in everyday school life, focusing on courses in the areas of electrical, mechanics and civil. This research was based on 35 papers that dealt with the application of VAR technologies in school environments, highlighting works developed in higher education courses and in the subjects of mathematics and science in High School. It was observed the possibility of adapting works developed in higher education courses to be developed also in secondary level technical courses, taking advantage of the potential of these technologies for teaching practice and for the technical training of students.Se destacan los avances recientes en informática y tecnologías digitales de la información y la comunicación (TDIC) en instituciones educativas, incluyendo dispositivos y software de Realidad Virtual y Aumentada (RVA). De naturaleza exploratoria, este estudio buscó trabajos publicados que trataran sobre el uso de RVA en la vida escolar cotidiana, enfocándose en cursos en las áreas de electricidad, mecánica y civil. La investigación se basó en 35 artículos que abordaron la aplicación de tecnologías RVA en entornos escolares, destacando trabajos desarrollados en cursos de educación superior y en las asignaturas de matemáticas y ciencias en Bachillerato. Se observó la posibilidad de adecuar trabajos desarrollados en cursos de educación superior para ser desarrollados también en cursos técnicos de nivel secundario, aprovechando el potencial de estas tecnologías para el ejercicio de la docencia y para la formación técnica de los estudiantes.Avanços recentes na computação e tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) têm sido notados nas instituições de ensino e, neste cenário, encontram-se os dispositivos e softwares de Realidade Virtual e Aumentada (RVA). De cunho exploratório, este estudo buscou trabalhos publicados em periódicos e eventos científicos que trataram da utilização de RVA no cotidiano escolar, com foco em cursos das áreas de elétrica, mecânica e civil. O corpus da pesquisa foi composto por 35 trabalhos que trataram da aplicação de tecnologias de RVA em ambientes escolares, sobressaindo trabalhos desenvolvidos nos cursos superiores e nas disciplinas de matemática e ciências no Ensino Médio. Observou-se a possibilidade de adaptação de trabalhos desenvolvidos em cursos superiores para serem desenvolvidos também em cursos técnicos de nível médio, aproveitando-se as potencialidades destas tecnologias para o exercício da docência e para a formação técnica dos estudantesRevista Prática Docente2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/127110.23926/RPD.2021.v6.n3.e091.id1271Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e091Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e091Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0912526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271/573Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuadros, Mariella MaiaMurofushi, Rodrigo HiroshiPereira, Cláudio Alves2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1271Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
REALIDAD VIRTUAL Y AUMENTADA (RVA) EN LA ENSEÑANZA TÉCNICA EN ÁREAS ELÉCTRICAS, MECÁNICAS Y CIVILES: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA
REALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA (RVA) NO ENSINO TÉCNICO NAS ÁREAS DE ELÉTRICA, MECÂNICA E CIVIL: UMA REVISÃO DE LITERATURA
title VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
spellingShingle VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
Quadros, Mariella Maia
Virtual Reality
Augmented Reality
Technical Education
Basic Education
Realidad Virtual
Realidad Aumentada
Educación Técnica
Educación Básica
Realidade Virtual
Realidade Aumentada
Ensino Técnico
Educação Básica
title_short VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
title_full VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
title_fullStr VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
title_full_unstemmed VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
title_sort VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
author Quadros, Mariella Maia
author_facet Quadros, Mariella Maia
Murofushi, Rodrigo Hiroshi
Pereira, Cláudio Alves
author_role author
author2 Murofushi, Rodrigo Hiroshi
Pereira, Cláudio Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quadros, Mariella Maia
Murofushi, Rodrigo Hiroshi
Pereira, Cláudio Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Virtual Reality
Augmented Reality
Technical Education
Basic Education
Realidad Virtual
Realidad Aumentada
Educación Técnica
Educación Básica
Realidade Virtual
Realidade Aumentada
Ensino Técnico
Educação Básica
topic Virtual Reality
Augmented Reality
Technical Education
Basic Education
Realidad Virtual
Realidad Aumentada
Educación Técnica
Educación Básica
Realidade Virtual
Realidade Aumentada
Ensino Técnico
Educação Básica
description Recent advances in computing and digital information and communication technologies (DICT) in educational institutions, including Virtual and Augmented Reality (VAR) devices and software stand out. Exploratory in nature, this study searched works published in journals and scientific events that dealt with the use of RVA in everyday school life, focusing on courses in the areas of electrical, mechanics and civil. This research was based on 35 papers that dealt with the application of VAR technologies in school environments, highlighting works developed in higher education courses and in the subjects of mathematics and science in High School. It was observed the possibility of adapting works developed in higher education courses to be developed also in secondary level technical courses, taking advantage of the potential of these technologies for teaching practice and for the technical training of students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e091.id1271
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e091.id1271
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271/573
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e091
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e091
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e091
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725734273024