VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271 |
Resumo: | Recent advances in computing and digital information and communication technologies (DICT) in educational institutions, including Virtual and Augmented Reality (VAR) devices and software stand out. Exploratory in nature, this study searched works published in journals and scientific events that dealt with the use of RVA in everyday school life, focusing on courses in the areas of electrical, mechanics and civil. This research was based on 35 papers that dealt with the application of VAR technologies in school environments, highlighting works developed in higher education courses and in the subjects of mathematics and science in High School. It was observed the possibility of adapting works developed in higher education courses to be developed also in secondary level technical courses, taking advantage of the potential of these technologies for teaching practice and for the technical training of students. |
id |
IFMT_4d2b6a9e9eea742794119010a502eea5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1271 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEWREALIDAD VIRTUAL Y AUMENTADA (RVA) EN LA ENSEÑANZA TÉCNICA EN ÁREAS ELÉCTRICAS, MECÁNICAS Y CIVILES: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURAREALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA (RVA) NO ENSINO TÉCNICO NAS ÁREAS DE ELÉTRICA, MECÂNICA E CIVIL: UMA REVISÃO DE LITERATURAVirtual RealityAugmented RealityTechnical EducationBasic EducationRealidad VirtualRealidad AumentadaEducación TécnicaEducación BásicaRealidade VirtualRealidade AumentadaEnsino TécnicoEducação BásicaRecent advances in computing and digital information and communication technologies (DICT) in educational institutions, including Virtual and Augmented Reality (VAR) devices and software stand out. Exploratory in nature, this study searched works published in journals and scientific events that dealt with the use of RVA in everyday school life, focusing on courses in the areas of electrical, mechanics and civil. This research was based on 35 papers that dealt with the application of VAR technologies in school environments, highlighting works developed in higher education courses and in the subjects of mathematics and science in High School. It was observed the possibility of adapting works developed in higher education courses to be developed also in secondary level technical courses, taking advantage of the potential of these technologies for teaching practice and for the technical training of students.Se destacan los avances recientes en informática y tecnologías digitales de la información y la comunicación (TDIC) en instituciones educativas, incluyendo dispositivos y software de Realidad Virtual y Aumentada (RVA). De naturaleza exploratoria, este estudio buscó trabajos publicados que trataran sobre el uso de RVA en la vida escolar cotidiana, enfocándose en cursos en las áreas de electricidad, mecánica y civil. La investigación se basó en 35 artículos que abordaron la aplicación de tecnologías RVA en entornos escolares, destacando trabajos desarrollados en cursos de educación superior y en las asignaturas de matemáticas y ciencias en Bachillerato. Se observó la posibilidad de adecuar trabajos desarrollados en cursos de educación superior para ser desarrollados también en cursos técnicos de nivel secundario, aprovechando el potencial de estas tecnologías para el ejercicio de la docencia y para la formación técnica de los estudiantes.Avanços recentes na computação e tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) têm sido notados nas instituições de ensino e, neste cenário, encontram-se os dispositivos e softwares de Realidade Virtual e Aumentada (RVA). De cunho exploratório, este estudo buscou trabalhos publicados em periódicos e eventos científicos que trataram da utilização de RVA no cotidiano escolar, com foco em cursos das áreas de elétrica, mecânica e civil. O corpus da pesquisa foi composto por 35 trabalhos que trataram da aplicação de tecnologias de RVA em ambientes escolares, sobressaindo trabalhos desenvolvidos nos cursos superiores e nas disciplinas de matemática e ciências no Ensino Médio. Observou-se a possibilidade de adaptação de trabalhos desenvolvidos em cursos superiores para serem desenvolvidos também em cursos técnicos de nível médio, aproveitando-se as potencialidades destas tecnologias para o exercício da docência e para a formação técnica dos estudantesRevista Prática Docente2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/127110.23926/RPD.2021.v6.n3.e091.id1271Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e091Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e091Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0912526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271/573Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuadros, Mariella MaiaMurofushi, Rodrigo HiroshiPereira, Cláudio Alves2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1271Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW REALIDAD VIRTUAL Y AUMENTADA (RVA) EN LA ENSEÑANZA TÉCNICA EN ÁREAS ELÉCTRICAS, MECÁNICAS Y CIVILES: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA REALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA (RVA) NO ENSINO TÉCNICO NAS ÁREAS DE ELÉTRICA, MECÂNICA E CIVIL: UMA REVISÃO DE LITERATURA |
title |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW |
spellingShingle |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW Quadros, Mariella Maia Virtual Reality Augmented Reality Technical Education Basic Education Realidad Virtual Realidad Aumentada Educación Técnica Educación Básica Realidade Virtual Realidade Aumentada Ensino Técnico Educação Básica |
title_short |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW |
title_full |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW |
title_fullStr |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW |
title_full_unstemmed |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW |
title_sort |
VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (VAR) IN TECHNICAL TEACHING IN ELECTRICAL, MECHANICAL AND CIVIL AREAS: A LITERATURE REVIEW |
author |
Quadros, Mariella Maia |
author_facet |
Quadros, Mariella Maia Murofushi, Rodrigo Hiroshi Pereira, Cláudio Alves |
author_role |
author |
author2 |
Murofushi, Rodrigo Hiroshi Pereira, Cláudio Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quadros, Mariella Maia Murofushi, Rodrigo Hiroshi Pereira, Cláudio Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Virtual Reality Augmented Reality Technical Education Basic Education Realidad Virtual Realidad Aumentada Educación Técnica Educación Básica Realidade Virtual Realidade Aumentada Ensino Técnico Educação Básica |
topic |
Virtual Reality Augmented Reality Technical Education Basic Education Realidad Virtual Realidad Aumentada Educación Técnica Educación Básica Realidade Virtual Realidade Aumentada Ensino Técnico Educação Básica |
description |
Recent advances in computing and digital information and communication technologies (DICT) in educational institutions, including Virtual and Augmented Reality (VAR) devices and software stand out. Exploratory in nature, this study searched works published in journals and scientific events that dealt with the use of RVA in everyday school life, focusing on courses in the areas of electrical, mechanics and civil. This research was based on 35 papers that dealt with the application of VAR technologies in school environments, highlighting works developed in higher education courses and in the subjects of mathematics and science in High School. It was observed the possibility of adapting works developed in higher education courses to be developed also in secondary level technical courses, taking advantage of the potential of these technologies for teaching practice and for the technical training of students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e091.id1271 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e091.id1271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1271/573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e091 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e091 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e091 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725734273024 |